واکنش رئیس‌جمهور سابق روسیه به نشست جده: دشمن باید زانو بزند و طلب بخشش کند

معاون رئیس‌ شورای امنیت و رئیس‌جمهور سابق روسیه با اشاره به نشست جده درباره صلح اوکراین گفت، در حال حاضر نیازی به مذاکرات نیست و «دشمن باید زانو بزند و طلب بخشش کند.»

به گزارش تازه‌نیوز، دیمیتری مدودف، معاون رئیس‌ شورای امنیت و رئیس‌جمهور سابق روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: «گفت‌وگو درباره منشور سازمان ملل بدون در نظر گرفتن حق حاکمیت کشورها غیرممکن است.»

وی افزود: البته هرگونه پیشنهادی برای صلح می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد اما به شرط آنکه این سه مورد را محقق کند. اول اینکه هر دو طرف باید در گفت‌وگوها مشارکت داشته باشند که در نشست جده روسیه غایب بوده است. دوم اینکه باید جنبه تاریخی را در نظر گرفت و این نکته را خاطرنشان کرد که اوکراین پیش از ۱۹۹۱ وجود نداشته و تکه جدا شده‌ای از امپراطوری روسیه است. و مسئله سوم پذیرش واقعیت‌های کنونی می‌باشد و اینکه اوکراین کشوری در آستانه فروپاشیست و بخش‌هایی از سرزمین‌هایش به روسیه بازگشته است.

مدودف تصریح کرد: آن میانجیگری که حاضر باشد نسبت به این موارد اذعان کند، می‌تواند عملکرد موفقیت‌آمیزی در مذاکرات صلح داشته باشد.

معاون رئیس‌ شورای امنیت روسیه در پایان افزود: علاوه بر این موارد، در حال حاضر به مذاکرات نیازی نیست زیرا دشمن باید زانو بزند و طلب بخشش کند.

این مطالب را هم ببینید:

به نقل از ایسنا، شهر جده پنجم و ششم اوت (۱۴ و ۱۵ مرداد) میزبان رایزنی‌هایی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در اوکراین در غیاب طرف روسی بوده است. در این رویداد نمایندگانی از بیش از ۳۰ کشور از جمله برزیل، انگلیس، هند، چین، آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا حضور داشته‌اند.

مسکو نسبت به «برنامه صلح» که در نشست جده ارائه شده، مشکوک است و می‌گوید که این صرفا تلاشی از سوی غرب برای متقاعد کردن کشورهای خنثی جهت حمایت از فرمول صلح ۱۰ بندی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌باشد.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ طرح صلح ۱۰ بندی را مطرح کرد. این طرح شامل تبادل متقابل زندانیان بر اساس فرمول «همه برای همه» و همچنین تضمین امنیت هسته‌ای، غذایی و انرژی است. طرح صلح مورد نظر زلنسکی همچنین شامل اصولی مانند خروج تمامی نیروهای روسیه از اوکراین و احیای «تمامیت ارضی کامل» این کشور است. زلنسکی همچنین خواستار تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای جبران «خسارت‌های مالی» این کشور با استفاده از دارایی‌های روسیه شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.