سفر مهم عبداللهیان به عربستان؛ تنش‌ها پایان یافت؟

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: هدف ایران آن است که جلوگیری عربستان از نزدیک‌شدن به اسرائیل است. اگر آمریکا به خواسته‌های عربستان توجه نکند این کشور به ایران نزدیک می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان و دیدار او با ولیعهد سعودی از جهان بسیاری دارای اهمیت است و البته یک پرسش را به وجود می‌آورد؛ آنکه این دیدار آیا می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از روابط پایدار ایران و عربستان باشد؟

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «دیدار آقای امیرعبداللهیان با آقای بن سلمان مهم است زیرا سطح تنش را کاهش می‌دهد اما باعث رفع کامل اختلافات ایران و عربستان نمی‌شود زیرا ایران و عربستان اختلافات متنوعی دارند که اصلی‌ترین آن حضور ایران در کشورهای عرب منطقه است. بن سلمان چندی پیش می‌گفت که دنبال جمع‌کردن کشورهای عرب است تا بتواند اتحادیه‌ای مانند اتحادیه اروپا را تشکیل دهد و حتی می‌خواهد در این اتحادیه ریال پول واحد مورد مبادله اعضا باشد مانند یورو در اتحادیه اروپا؛ با این اوصاف او نمی‌خواهد که ایران در کشورهای عرب منطقه حضور و نفوذ داشته باشد».

او ادامه داد: «اگرچه بیانیه‌ مشترکی در نشست آقای امیرعبداللهیان و بن سلمان صادر نشده است اما گویا بن سلمان خواسته‌های عربستان را مطرح کرده تا امیرعبداللهیان آنها را به شورای امنیت ملی منتقل کند تا درباره‌شان تصمیم‌گیری شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «هدف ایران هم آن است که جلوگیری عربستان از نزدیک‌شدن به اسرائیل است. اگر آمریکا به خواسته‌های عربستان توجه نکند این کشور به ایران نزدیک می‌شود».

بیگدلی در پایان گفت: «اکنون قدری روابط عربستان و آمریکا از سردی خارج شده است و بایدن تلاش می‌کند روابط اسرائیل و عربستان را عادی کند تا از این مسئله به عنوان یکی از برگ‌های برنده انتخابات استفاده کند. به نظر می‌رسد روابط عربستان و اسرائیل عادی شود اما ایران نباید سرنوشت روابطش با عربستان را به این موضوع گره بزند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.