زیان‌های جبران‌ناپذیری طرح مجلس؛ اقتصاد به سمت ونزوئلایی شدن پیش می‌رود

وقتی اقتصاد یک کشور تورم‌های بالا دارد و منشا تورم هم خود دولت و سیاست‌های دولت است، نمی‌توان از تورم مالیات گرفت.

به گزارش تازه‌نیوز، هفته گذشته مجلس طرحی را مصوب کرد که به موجب آن از عایدی نقل و انتقال املاک، خودرو، ارز و طلا و جواهرات مالیات گرفته خواهد شد. فعالان بازار طلا این مصوبه را موجب خروج تقاضا از بازار عنوان می‌کنند و معتقدند این نوع مالیات رونق بازار طلا را از بین خواهد برد. برزو حق شناس، اما آن را خیلی اثرگذار بر شاخص تقاضا نمی‌داند، اما از زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌گوید که اقتصاد را به سمت ونزوئلایی شدن پیش می‌برد.

او در این باره توضیح می‌دهد: این مصوبه فعلا در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است، ولی مجموعا به نفع اقتصاد کشور نیست چرا که در درجه اول خروج سرمایه از کشور را تشدید می‌کند و در درجه دوم هم باعث می‌شود که مردم ریال را از مبادلات خارج کرده و باعث می‌شود افراد به معاملات پنهانی روی بیاورند؛ این چیز جالبی نیست.

به گفته وی وقتی اقتصاد یک کشور تورم‌های بالا دارد و منشا تورم هم خود دولت و سیاست‌های دولت است، نمی‌توان از تورم مالیات گرفت. تا وقتی هم که اثرات تورم را در این مدل از طرح‌ها نیاوردند این مشکل همچنان باقی است. اقتصاد ونزوئلا هم از همین قوانین آسیب دید. همین مسائل باعث شدند که تقریبا پولشان «بولیوار» از چرخه معاملات حذف شد. مردم خودشان این کار را کردند. با این همه فکر نمی‌کنم این مصوبه تاثیری بر بازار طلا داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.