کابوس ترامپ به حقیقت می پیوندد؟

«دونالد ترامپ» مهمترین نامزد جمهوری خواه از افول قدرت ایالات متحده و تشدید روند دلارزدایی در جهان ابراز تاسف کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در مصاحبه‌ای با فاکس بیزینس هشدار داد که دلار در آستانه از دست دادن جایگاه خود به عنوان ارز ذخیره جهانی است و همراه با این اتفاق موقعیت آمریکا در عرصه های جهانی و ژئوپلیتیکی دچار آسیب جدی می شود.

ترامپ مدعی شد: کشور ما به سمت جهنم (نابودی) می‌رود و ما بزرگی نمی‌ کنیم. در این مسیر ما قدرت داریم، اما رو به زوال است. در واقع، از این منظر قدرت پول ما در حال کاهش است.

به نقل از تحریریه، نامزد اصلی جمهوریخواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ ادامه داد: این بزرگتر از هر شکیتی در طول تاریخ برای واشنگتن است که جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی متوقف شود.

ترامپ گفت در حالی که این امر در دوران ریاست جمهوری وی غیرقابل تصور بود، اکنون همه به این موضوع فکر می کنند و به ویژه چین، آمریکا را در معرض خطر سقوط به عنوان هژمون جهانی قرار می دهد.

وضعیت آمریکا شکل جهان سوم شده

ترامپ گفت که وضعیت فعلی ایالات متحده به عنوان یک کشور به شدت نگران کننده است. وی تاکید کرد: ما در حال حاضر از بسیاری جهات در حال بازگشت به وضعیت جهان سوم هستیم. شما به فرودگاه ما نگاه می کنید، به ترمینال های ما نگاه می کنید، به خیابان های کثیف و جاده های پر ایراد ما و هر چیز دیگری نگاه می کنید، ما مانند یک کشور جهان سومی هستیم.

او دولت بایدن را مقصر سقوط کشور دانست و با تاکید بر این که آمریکا از طریق حفاری های نفتی حجم عظیمی از پول را به دست می آورد، افزود: تنها ۱۸ ماه با این نقطه فاصله داشتیم که تولید نفت مان به سطحی بیشتر از تولید مشترک روسیه و عربستان سعودی برسانیم اما با روی کار آمدن بایدن این هدف اجرایی نشد. ما می توانستیم پول زیادی به دتس ببیاوریم و بدهی هایمان را پرداخت می‌کردیم. سپس کارهایی را انجام می‌دادیم که هیچ‌کس انجام آن را در این کشور ندیده بود.

وی گفت که هیچ رئیس‌جمهوری تا به حال تلاشی را برای پرداخت بدهی ملی ایالات متحده که در حال حاضر بر اساس محاسبات خود خزانه‌داری به ۳۲.۶ تریلیون دلار می‌رسد انجام نداده است. هرچند برخی برآوردها نشان می‌دهند که این بدهی ممکن است خیلی بیشتر باشد.

طبق گزارش ها، نکته اینجاست که خود ترامپ در دوره ریاست جمهوری ۶.۷ تریلیون دلار به این رقم اضافه کرد و از این نظر افزایش بدهی پشت سر بوش و باراک اوباما قرار دارد و فعلا جلوتر از بایدن قرار می گیرد. البته رئیس فعلی هنوز یک سال و نیم فرصت دارد تا با برنامه ها و هزینه های بی پایان مانند بخشودگی وام های دانشجویی و درگیری در اوکراین بدهی بیشتری تولید کند و ترامپ را پشت سر بگذارد.

بی ثباتی آشکار اقتصاد ایالات متحده موجب شد تا رتبه اعتباری واشنگتن به تازگی از سوی Fitch Ratings از AAA به AA+ برای دومین بار در تاریخ کاهش بیابد. طبق نظر کارشناسان در چنین شرایطی تعداد رو به افزایشی از کشورها که خود را در معرض سیاست های اشتباه تحریمی ایالات متحده می‌بینند، به ایجاد یک وضعیت بی‌سابقه جدید کمک می کنند و به همین دلیل سطح علاقه به حذف دلار به عنوان ارز ذخیره به شدت افزایش یافته است.

این تحریم‌ها الهام‌بخش کشورهای بریکس شده است تا جایگزینی برای سیستم انتقال بانکی بین‌المللی سوئیفت ایالات متحده ایجاد کنند. این اقدام پایه‌ای ضروری برای هر حرکت برای دور شدن از دلار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.