کاربرد جدید هوش مصنوعی: پیش بینی خودکشی!

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با همکاری دانشگاه هومبولت آلمان پژوهشی برای پیش‌بینی خودکشی با استفاده از هوش مصنوعی انجام داد.

به گزارش تازه‌نیوز، وقتی صحبت از موضوع خودکشی می‌شود، بحث پیشگیری از آن هم به میان می‌آید؛ یعنی راهکارهایی که افراد را از فکر خودکشی یا اقدام به خودکشی دور می‌کنند. اما فارغ از پیشگیری، پیش‌بینی خودکشی چقدر امکان‌پذیر است؟

افزایش شمار خودکشی‌ها در برخی از کشورها، توجهات به این موضوع را بیشتر کرده است. بنا بر آمارهایی که جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی اعلام کرده است، میانگین خودکشی در جهان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش داشته است. در برخی از کشورها از جمله ایران اما روند خودکشی افزایشی بود.

متخصصان راهکارهای بسیاری برای پیشگیری از خودکشی و منصرف کردن افراد از خودکشی توصیه کرده‌اند. نکته مهم اما این است که با دانستن احتمال خطر اقدام به خودکشی در افراد، راهکارهای پیشگیری از خودکشی هم بیشتر به کار می‌آید. البته غربالگری‌هایی با طرح پرسش‌های مختلف از جمله پرسش مستقیم درباره خودکشی برای اطلاع از وضعیت افراد صورت می‌گیرد.

به طور کلی کمتر صحبت از پیش‌بینی خودکشی در بلندمدت و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید شده است؛ آن هم در عصری که بسیاری از افراد با کمک گرفتن از تکنولوژی، چند گام جلوتر از امروز خود گام برمی‌دارند و برنامه‌ریزی می‌کنند. اخیرا هم هوش مصنوعی به میان آمده که در بسیاری از پژوهش‌ها و مشاغل راه خود را باز کرده است. اما آیا هوش مصنوعی می‌تواند به انسان‌ها در پیش‌بینی خودکشی کمک کند؟

خودکشی یک تصمیم آنی نیست

کاوه قادری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با همکاری دانشگاه هومبولت آلمان پژوهشی برای به کارگیری هوش مصنوعی در پیش‌بینی خودکشی انجام داد. او در همایش روز جهانی پیشگیری ازخودکشی که اخیرا برگزار شد، جزئیاتی از این پژوهش و نتایج آن ارائه کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.