استخوان‌های نادرشاه را ببینید + عکس

رسول جعفریان دو تصویر از نمایش استخوان‌های نادرشاه افشار را منتشر کرد.

به گزارش تازه نیوز، استخوان‌های نادرشاه افشار هم تصویر تاریخی دارد. حجت الاسلام رسول جعفریان، مورخ و پژوهشگر تاریخ، با انتشار پستی در توئیتر نوشت: ‏باز کردن صندوق استخوانهای نادرشاه. کسی که وارسی می کند، مرحوم سید محمد تقی مصطفوی نویسنده آثار تاریخی طهران و کتابهای دیگر است.

استخوان‌های نادرشاه

استخوان‌های نادرشاه

استخوان‌های نادرشاه یا معروف‌ترین پادشاه ایرانی بعد از اسلام؟

استخوان‌های نادرشاه شاید باعث شود حس کنجکاوری ما نسبت به این پادشاه ایران برانگیخته شود. نادرشاه افشار از پادشاهان بزرگ ایرانی که توانست از آب و خاک و آبروی ایرانیان دفاع کند و ایران را در آن زمان به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان برساند. او یک وطن پرست واقعی بود. نادرقلی ملقب به تهماسب قلی خان ؛ و نادر شاه افشار از ایل افشار خراسان از 1114 تا 28 خرداد 1126 خورشیدی، پادشاه ایران و بنیانگذار دودمان افشاریه است. او از معروف ترین پادشاهان ایران، پس از اسلام است و تعداد زیادی از مورخین وی را قدرتمندترین پادشاه ایرانی بعد اسلام می‌دانند.

در سال ۱۱۲۶ خورشیدی، زمانی که نادر برای رفع یکی از شورش‌های مردم علیه مالیات زیاد به خراسان رفته بود، جمعی از سردارانش به رهبری علی قلی خان شبانه به چادر وی حمله کردند و او را به قتل رساندند.

پس از مرگ نادر شاه، بسیاری از فرزندان و خاندان وی توسط برادرزاده نادر، عادل‌شاه کشته شدند. علی قلی خان به حدی کینه قطع نسل نادر را به دل بسته بود که زنان نادر را که آبستن بودند هم کشت و از تمام اینان فقط نوه نادرشاه، شاهرخ میرزا را زنده نگهداشت، شاهرخ بزرگترین فرزند رضاقلی میرزا؛ ولیعهد نادرشاه و نوهٔ دختری شاه سلطان حسین صفوی بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.