چه مدت می‌توان بدون اجابت مزاج زندگی کرد؟

تعداد روزهایی که انسان‌ها می‌توانند بدون اجابت مزاج بگذرانند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

به گزارش تازه‌نیوز، جثه فرد، مقدار غذایی که می‌خورد و سلامت کلی دستگاه گوارش او می‌تواند در این رابطه نقش داشته باشد. برخی افراد هر روز و بعضی چند بار در روز یا یک‌روز در میان اجابت مزاج دارند. برای گروهی از افراد هم اجابت مزاج کمتر طبیعی است.

یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که فرد کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد. اگر فردی بیش از یک هفته مدفوع دفع نکند، حتی اگر احساس خوبی داشته باشد، ممکن است به درمان یبوست نیازمند باشد. عدم اجابت مزاج برای مدت طولانی ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد.

 

خطرات یبوست

 

یبوست شدید یا مکرر می‌تواند خطر چندین عارضه سلامتی را افزایش دهد، از جمله:

* هموروئید یا بواسیر: سیاهرگ‌های اطراف راست‌روده و مقعد، متورم و دردناک می‌شوند.

* نهفتگی مدفوع: زمانی اتفاق می‌افتد که مدفوع خشک و سفت، رکتوم و روده‌ها را چنان پر می‌کند که روده بزرگ نمی‌تواند آن را از بدن دفع کند.

* بیرون‌زدگی رکتوم: زمانی رخ می‌دهد که راست‌روده پایین می‌آید و از مقعد خارج می‌شود.

* بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع به‌دلیل ضعف عضلات کف لگن.

 

یک مطالعه قدیمی در سال 2016 نشان داد که وقتی روده بزرگ به‌خوبی کار نمی‌کند، می‌تواند به استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) کمک کند و خطر مرگ را افزایش دهد.

 

درمان یبوست

 

یبوست را می‌توان با چند روش طبیعی درمان کرد:

غذاهای غنی از فیبر یا مکمل‌های فیبر مصرف کنید: فیبر به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند تا راحتتر از روده بزرگ عبور کند. غذاهای سرشار از فیبر شامل لوبیا، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و جو است.

 

هیدراته بمانید: هیدراتاسیون به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند و دفع آن را راحتتر می‌کند. هر فرد بسته به عواملی مانند سن و سطح فعالیت روزانه‌اش به مقدار متفاوتی مایعات نیاز دارد. بسیاری از مردم به حدود 6 تا 8 لیوان آب در روز نیاز دارند.

 

به‌طور منظم ورزش کنید: فعالیت‌بدنی منظم باعث حرکات منظم روده می‌شود. گاهی اوقات فقط 30 دقیقه پیاده‌روی سریع در روز کافی است.

 

سعی کنید هر روز در زمان مشخصی اجابت مزاج داشته باشید: بهتر است سعی کنید حدود 15 تا 45 دقیقه بعد از صبحانه اجابت مزاج داشته باشید، زیرا غذا خوردن به دفع مدفوع روده بزرگ کمک می‌کند.

 

مکمل‌های غذایی را بررسی کنید: مصرف برخی از مکمل‌های غذایی می‌تواند به‌عنوان یک عارضه جانبی باعث یبوست شود. برچسب محصولات را بررسی کنید تا ببینید آیا ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی می‌توانند این علامت را ایجاد کنند.

 

در مورد استفاده از داروها با پزشک مشورت کنید: مصرف بسیاری از داروها هم به یبوست کمک می‌کند. اگر مشکل یبوست در فرد ادامه داشت، باید با پزشکش مشورت کند تا دوز مصرفی دارویش را تغییر دهد یا داروهای جایگزینی در نظر بگیرد. هرگز مصرف دارو را قطع نکنید مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد.

 

با نظر پزشک از داروهای ملین‌ها استفاده کنید: ملین‌ها به نرم شدن مدفوع در روده بزرگ کمک می‌کنند، ولی مصرف آنها باید با نظر پزشک یا داروساز باشد تا مشخص کند کدام ملین برای فرد بهتر است. در بسیاری از موارد، ملین‌ها تنها به‌عنوان آخرین راه‌حل مورد نیاز هستند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.