آیا مصرف کلاژن به رشد مو کمک می‌کند؟

کلاژن اغلب به دلیل فواید پوستی‌اش مورد توجه است، اما آیا می‌دانستید که می‌تواند به رشد مو نیز کمک کند؟

به گزارش تازه‌نیوز، کلاژن یک پروتئین پیچیده و حاوی اسیدهای آمینه است که از سلامت بافت‌های همبند، پوست، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مو حمایت می‌کند.

 

چگونه کلاژن باعث رشد مو می‌شود؟

وجود فولیکول‌های موی سالم برای داشتن موهایی سالم و پرپشت، مهم است. این فولیکول‌ها برای حفظ سلامت مو و تقویت رشد به پروتئین و سایر ترکیبات نیاز دارند. کلاژن برای مو مفید است زیرا میزان پروتئین را افزایش می‌دهد و می‌تواند به تقویت ساختار مو کمک کند و به آن استحکام و درخشندگی بیشتری بدهد.

 

جالب است بدانید مو در درجه اول از کراتین، نوعی پروتئین موجود در غذاها و مکمل‌های کلاژن تشکیل شده است. درواقع حدود 80 تا 85درصد موهای ما از کراتین تشکیل شده است. برای حفظ کراتین، بدن ما به آمینواسیدهای کلاژن نیاز دارد. بدون این اسیدهای آمینه، الیاف موی ما در خطر ریزش و شکنندگی قرار دارند.

 

چه مقدار کلاژن باید برای مو مصرف کرد؟

 

توصیه کلی مصرف بین 1 تا 3 وعده پودر کلاژن در روز است که معادل تقریبا 10 تا 30 گرم کلاژن در روز است. افراد درشت‌اندام یا خیلی فعال عموماً به مقدار بیشتری پروتئین نیاز دارند، بنابراین افزایش دوز کلاژن در این موارد امکان‌پذیر است. با این حال، همیشه بهتر است قبل از شروع هر رژیم غذایی جدید یا مصرف هر مکملی با متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

برای مصرف کلاژن می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر کلاژن را در 240میلی‌لیتر آب، قهوه، اسموتی یا هر مایع دیگری به انتخاب خود مخلوط کنید. همچنین می‌توانید کلاژن را به دستورالعمل‌هایی مانند پنکیک، بلغور جو دوسر یا کوکی‌ها اضافه کنید.

 

کلاژن در مقابل بیوتین؛ کدام یک برای رشد مو بهتر است؟

 

بیوتین که ویتامین ب۷ نیز نامیده می‌شود، یک ویتامین ضروری محلول در آب است که به حفظ سلامت مو، ناخن و پوست کمک می‌کند. این ویتامین از زیرساخت کراتین در بدن ما پشتیبانی می‌کند و در تبدیل و استفاده از مواد مغذی، از جمله چربی‌ها که به روغن‌های ضروری برای پوست و موی سالم تبدیل می‌شوند، نقش دارد. کلاژن برای سلامت مو متفاوت از بیوتین عمل می‌کند زیرا نقش اصلی آن افزایش دریافت پروتئین و اسید آمینه است. بنابراین مصرف مقدار کافی کلاژن و بیوتین برای افزایش ضخامت، درخشندگی و استحکام مو مفید است.

 

غذاهای غنی از کلاژن برای مو

 

علاوه بر مکمل‌های کلاژن، می‌توان کلاژن را از غذاهای خاص و همچنین از «تقویت‌کننده‌های کلاژن» که به بدن کمک می‌کند کلاژن خود را تولید کند، به دست آورد. در اینجا برخی از بهترین منابع غذایی کلاژن آورده شده است:

آب قلم

ماهی

اسپیرولینا

تخم‌مرغ

ژلاتین

 

همچنین مصرف غذاهای غنی از ویتامینC (مانند سبزیجات سبز، انواع توت‌ها، مرکبات، فلفل، کیوی) و همچنین غذاهای غنی از روی، منگنز و مس برای داشتن موهای سالم ضروری است. با خوردن یک رژیم غذایی متنوع و غنی از مواد مغذی، سایر ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی را که برای سلامت مو و پوست مفید هستند نیز دریافت خواهید کرد مانند ویتامینC، ویتامینE، ویتامین‌های گروه B، آهن و اسید فولیک.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.