۳ اشتباه رایج در هنگام خوردن صبحانه

صبحانه، مهم‌ترین وعده غذایی روزانه است که نیازهای بدن پس از چند ساعت گرسنگی شبانه را تامین می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز،  باورهای اشتباهی در مورد صبحانه وجود دارد که مهم‌ترین آنها را می‌توان نوشیدن یک فنجان قهوه یا چند تکه بیسکوئیت دانست اما جالب اینکه اشتباهات دیگری در هنگام خوردن این وعده غذایی از افراد سرمی زند که شناختن شان می‌تواند به تغذیه صحیح و متعادل کمک کند.

در ادامه این مطلب به ۳ مورد از اشتباهات رایج در هنگام خوردن صبحانه اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

۱. صبحانه ‌خوردن بدون احساس گرسنگی

گرچه حذف صبحانه یکی از عادت‌های اشتباه غذایی است که تاثیراتی مانند احساس خستگی و بی‌حوصلگی دارد و حتی در طولانی‌مدت زمینه‌ساز اختلالات متابولیک و دیابت نوع ۲ می‌شود اما به این معنا نیست که بلافاصله پس از بیدار‌ شدن از خواب باید صبحانه را میل کرد. در واقع، بی‌اشتهایی به صبحانه و اجبار خود به خوردن در این زمان احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند و حتی ممکن است بیماری های گوارشی را در پی داشته‌‌ باشد.

بی‌اشتهایی پس از بیدار شدن از خواب معمولا به‌‌دلیل صرف شام دیروقت است که هنوز سیستم گوارش به‌خوبی غذا را هضم نکرده ‌است. خوردن غذاهای چرب و سنگین در وعده شام نیز این حالت را ایجاد می‌کند. بنابراین، بهترین توصیه برای کسانی که اشتهایی به صبحانه ندارند، این است که پس از بیدار شدن از خواب ابتدا یک فنجان آب ولرم با کمی عسل و آبلیمو یا دمنوش‌ گیاهی میل کنند. معمولا با گذشت یک ساعت تمایل به صبحانه بیشتر می‌‌شود اما اگر بی‌اشتهایی به صبحانه ادامه دارد، می‌توان لقمه کوچک، مقداری آجیل یا خشکبار حتی میوه تازه را حدود ساعت ۹ تا ۱۰ صبح میل کرد.

 

۲. پرخوری در وعده صبحانه 

همه ما بارها شنیده‌ایم که صبحانه را باید به‌تنهایی خورد. این باور باعث شده بعضی افراد صبحانه مفصلی را ایده‌آل بدانند و خود را ملزم به این نحوه صرف صبحانه ‌کنند. اما باید توجه داشت که انتخاب هر وعده غذا از جمله صبحانه باید متناسب با فعالیت‌های روزانه فرد باشد و مصرف حجم بالای کالری بدون سوخت‌وساز قطعا زمینه‌‌ساز اضافه وزن خواهد بود. پرخوری در وعده صبحانه همچنین موجب هضم دشوار و خواب‌‌آلودگی نیز می‌َ‌شود.

 

۳. انتخاب خوراکی‌های ناسالم

یکی از دیگر از عادت‌های اشتباه در مورد صبحانه، انتخاب خوراکی‌های شیرین و حاوی چربی‌های اشباع مانند شیرینی‌های آماده است. این خوراکی‌ها ارتباط مستقیمی با بیماری‌های التهابی دارند. از طرفی، خوراکی‌های حاوی قندهای ساده و تصفیه‌شده، فشار زیادی به کبد و سیستم گوارشی وارد می‌آورد و ترشح انسولین را افزایش می‌دهد. این نحوه صرف صبحانه با اینکه احساس گرسنگی را به‌سرعت برطرف می‌کند اما به‌دلیل افت قند خون در زمان کوتاهی دوباره با ضعف و گرسنگی همراه می‌شود. البته، در صورت تمایل به انواع شیرینی و بیسکوئیت بهتر است این خوراکی‌ها در منزل تهیه شوند و به‌جای شکر از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل، خرما یا کشمش استفاده شود.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.