واکنش مولوی عبدالحمید به حمله تروریستی راسک

مولوی عبدالحمیدِ به حمله تروریستی راسک در خطبه‌های نماز جمعه دیروز مسجد مکی واکنش نشان داد.

به گزارش تازه‌نیوز، مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل‌سنت مسجد مکی زاهدان دیروز در سخنان خود به حمله جیش‌العدل واکنش نشان داد و تاکید کرد: «حادثه‌ای که در شهرستان راسک پیش آمده، برای ما بسیار نگران‌کننده است و همه ما از این حادثه متأسفیم. به خانواده‌ها و بازماندگان شهدای این حادثه تسلیت می‌گوییم و در غم آنها شریکیم». وی تاکید کرد: «حفظ امنیت استان بسیار حیاتی و مهم است. به تمامی طیف‌ها و طرف‌ها توصیه می‌کنم از امنیت پاسداری کرده و امنیت را رعایت کنند».

وی در ادامه به ارائه تحلیلی از شرایط استان سیستان‌وبلوچستان پرداخت و گفت: «قرائت ما از اسلام «اسلام اعتدالی» است. ما با افراط و تفریط مخالفیم. علما باید به منافع مردم استان و کشور و همه انسان‌ها فکر کنند نه به منافع شخصی؛ این به نفع همه است. در جریان جمعه خونین زاهدان و خاش تمام مسئولان در مرکز و استان به این نکته اقرار کردند که در این حادثه اشتباه رخ داده و مردم به ناحق زده شدند. خواسته مردم استان در کنار اعتراضاتی که در دیگر نقاط کشور صورت گرفت، این بود که تبعیض‌ها و ضعف مدیریت و مشکلاتی که در کشور وجود دارند، برطرف شوند. در اینجا هم همین مسائل مطرح شده‌اند و چیزی فراتر از این نبوده است. درخصوص حادثه جمعه خونین زاهدان نیز خواسته مردم محاکمه و مجازات عادلانه و شرعی و قانونی است. ضمن اینکه رهبری هم دستور داده‌اند که عاملین و آمرین مجازات بشوند، اما متاسفانه هنوز به این دستور رهبری عمل نشده است. البته به ما گفته شده افراد بازداشت هستند و مجازات می‌شوند. اگرچه ما تا زمانی که قاضی مسئول پرونده اعلام نکند، نمی‌توانیم صحت و سقم این گفته‌ها را تایید کنیم.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به اینکه اهل‌سنت به‌جز در بسیج، در نیروهای نظامی و انتظامی حضور ندارند، گفت: «در سیستان‌وبلوچستان نیز اگرچه در جنوب استان از اهل‌سنت فرماندار و بخشدار گذاشته‌اند، اما در زاهدان که مرکز استان است جای اهل‌سنت در پست‌های مدیریتی خالی است. در یک اداره سیصد نفری، ده یا پانزده نفر اهل‌سنت حضور دارد. در مرکز کشور نیز اهل‌سنت در وزارتخانه‌ها حضور ندارند. مسائل استان وابسته به مرکز کشور هستند و زمانی‌که ما با مرکز کشور ارتباط نداریم طبعاً مشکلاتی داریم. اینکه ما از تبعیض می‌نالیم روی همین مسائل است و اهداف و اغراض دیگری نداریم؛ این ناله مردم است. ما دنبال تخریب نیستیم؛ بلکه دنبال اصلاح مشکلات کشور هستیم و معتقد به انتقاد سازنده هستیم و در کنار انتقاد سازنده، برای حل مشکلات راهکار هم ارائه می‌دهیم. ما معتقدیم نباید راه مذاکره و گفتمان بسته شود. ما گفته‌ایم هر کسی مذاکره و گفت‌وگو کند ما هم مذاکره می‌کنیم. امیدواریم علمای زندانی نیز به زودی آزاد بشوند. معتقدیم خواسته‌ها و مطالبات مردم باید مطرح بشوند. اگر از بیان حق و حقوق ملت سکوت کنیم عوارض دیگری دارد؛ مثلاً افرادی که دنبال خشونت هستند به گروه‌های خشونت‌طلب می‌پیوندند.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.