شیر روشویی اهرمی یا چشمی؟

بیشترین کاربرد شیر روشویی چشمی به سرویس‌های بهداشتی عمومی، مدارس، اماکن تجاری و به طور کلی مکان‌های شلوغ مربوط می‌شود.

شیر روشویی، یکی از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات حوزه خود به شمار رفته و امروزه با تنوع بی نظیری در بازار موجود است. به نظر می‌رسد که شیرآلات اهرمی و چشمی، محبوبیت خاصی بین مردم پیدا کرده‌اند؛ به همین دلیل افراد زیادی در انتخاب یکی از آنها سردرگم شده و پرسش شیر روشویی اهرمی یا چشمی را مطرح می‌کنند. در مقاله پیش رو، پس از معرفی کلی شیر روشویی اهرمی و شیر چشمی، این دو کالا را با یکدیگر مقایسه نموده، تفاوت‌های اصلی آنها را بیان می‌کنیم؛ تا در نهایت به پاسخ سؤال بالا برسیم.

شیر روشویی اهرمی

اهرمی شدن شیرآلات، تحولی در بازار این محصولات به وجود آورد. این شیرها، برخلاف شیرآلات کلاسیک یا سنتی که دارای دو دستگیره پیچان بودند، یک دسته اهرمی دارند که به راحتی باز و بسته می‌شود. با این شیرها می‌توان بدون اتلاف وقت فشار و دمای آب را به آسانی تنظیم کرد.

شیر روشویی اهرمی، یکی از پرکاربردترین شیرآلات اهرمی به شمار می‌رود. ویژگی بارز این شیرهای بهداشتی آن است که دارای کارتریج هستند؛ به همین دلیل نسبت به شیرآلات کلاسیک دارای مغزی، طول عمر بسیار بالایی دارند. صرفه جویی در مصرف آب و داشتن ظاهر مدرن از دیگر مشخصات شیرهای اهرمی روشویی محسوب می‌گردند.

شیر روشویی چشمی

این گروه از شیرآلات روشویی، مجهز به سنسور و برد الکتریکی هستند و نزدیک شدن دست انسان به زیر آبریز شیر را تشخیص می‌دهند. همچنین پس از پایان شستشو و کنار رفتن دست، جریان آب را خیلی سریع قطع می‌کنند.

بیشترین کاربرد شیر روشویی چشمی به سرویس‌های بهداشتی عمومی، مدارس، اماکن تجاری و به طور کلی مکان‌های شلوغ مربوط می‌شود؛ اما در صورت تمایل می‌توان برای منزل نیز از آنها استفاده کرد. توجه کنید که شیر چشمی به شرایط خاصی برای نصب نیاز دارد که از جمله آنها می‌توان به پریز برق و فیوز مناسب برای برق شهری اشاره کرد. البته برخی از شیرآلات چشمی با باتری کار می‌کنند.

6 تفاوت مهم شیر روشویی اهرمی و چشمی

شیراهرمی

با مطالعه تفاوت‌های مهم شیر روشویی چشمی و اهرمی، می‌توانید، با توجه به نیاز و سلیقه خود، درباره انتخاب یکی از شیرآلات فوق تصمیم بگیرید.

قیمت

از آنجا که شیر روشویی چشمی از تکنولوژی پیشرفته‌تری بهره برده و به طور کلی ساختار پیچیده‌تری دارد، قیمت آن نیز بالاتر است. شیرآلات چشمی، نیاز به نصب تخصصی دارند؛ بنابراین هزینه نصب آنها نیز بیشتر است؛ اما برخوردار بودن از یک سری مزایا باعث می شود که در بسیاری از موارد، خرید شیر چشمی مقرون به صرفه باشد.

صرفه جویی در مصرف آب

یکی از مهم‌ترین مزایای شیر روشویی چشمی، صرفه جویی در مصرف آن است. هر چند که شیرآلات اهرمی باکیفیت نیز در مقایسه با شیرهای قدیمی‌تر، آب را بهینه مصرف می‌کنند اما با توجه به ساختار هوشمند شیرآلات چشمی، هیچ زمانی برای باز و بسته شدن و کنترل فشار آب ورودی تلف نمی‌شود و بدین ترتیب، شاهد بیشترین میزان صرفه جویی در مصرف آب می‌باشیم.

تنوع

هر دو محصول شیر روشویی اهرمی و شیر روشویی چشمی از تنوع مطلوبی برخوردار هستند؛ در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند؛ اما از آنجا که اکثر مردم برای منزل خود، شیر اهرمی خریداری می‌کنند، شاهد تنوع منحصر به فرد این لوازم می‌باشیم.

می‌توان گفت که یکی از مزایای شیر روشویی اهرمی، تنوع بالای آن است؛ به نحوی که برخی از نمونه‌های این محصول، اثر هنری به شمار می‌روند. انواع شیر اهرمی روشویی از نظر مدل دسته اهرمی، طرح کلی، اندازه علم و روش نصب با هم فرق دارند.

استفاده آسان

بی تردید استفاده از شیر چشمی، آسان‌تر از شیر اهرمی است؛ زیرا حتی نیاز نیست، شیر را لمس کنید، تا شاهد خروج آب باشید. فقط کافیست، دست خود را زیر شیر بگیرید، تا آب جاری شود؛ البته شیر روشویی اهرمی نیز مزایای خاص خود را دارد و در مقایسه با سایر شیرآلات، استفاده از آن راحت است.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که انتخاب یک شیر اهرمی از جنس مرغوب با مارک معتبر به مراتب بهتر از خرید شیر چشمی با طول عمر پایین است؛ چرا که خراب شدن زود هنگام این گروه از شیرآلات، افراد را به دردسر انداخته و استفاده از آنها را دشوار می‌کند.

میزان بهداشت

لمس دسته شیر روشویی توسط افراد متعدد و انتقال آلودگی دست به بدنه شیر یا بالعکس، سال‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های افراد به خصوص در اماکن عمومی بود. خوشبختانه با تولید شیرهای چشمی، این مشکل حل شده است؛ بنابراین در اینجا نیز شیرآلات روشویی چشمی، برتر هستند و می‌توان گفت، یکی از مزایای مهم این شیرها، ضریب بهداشتی بالای آنهاست.

نظافت

نحوه نظافت شیر روشویی تا حد زیادی به کیفیت جنس بدنه، نوع و کیفیت آبکاری، همچنین رنگ آن بستگی دارد؛ اما با توجه به این که شیر اهرمی، دسته دارد و شیر چشمی از یک علم تشکیل شده که بر روی روشویی یا سینک نصب می‌شود، به نظر می‌رسد که نظافت شیر چشمی راحت‌تر باشد.

در ادامه پاراگراف بالا باید اضافه کرد، از آنجا که شیرآلات چشمی، کمتر لمس می‌شوند، دیرتر کثیف شده و نیاز کمتری به تمیز کردن پیدا می‌کنند؛ البته از نظافت آنها نباید غافل شد.

بیان این نکته نیز لازم است که در استفاده از شوینده‌های شیمیایی برای شیرآلات چشمی، باید احتیاط کرد؛ زیرا شوینده اسیدی نامناسب می‌تواند در بلند مدت عملکرد شیر را با مشکل مواجه می‌کند. البته به طور کلی توصیه می‌شود، کلیه شیرآلات را حتی‌الامکان با مواد طبیعی مثل محلول آب و سرکه، آبلیمو، جوش شیرین یا آب و صابون ملایم شستشو دهید.

نتیجه گیری

صرفه جویی در مصرف آب، استفاده آسان و بهداشتی بودن، مهم‌ترین مزایای شیر روشویی چشمی به شمار می‌روند. در عوض شیر روشویی اهرمی در مقایسه با مزایای خود از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و تنوع بالایی از نظر طرح و مدل دارد.

به عنوان نتیجه نهایی در پاسخ به سؤال شیر روشویی اهرمی یا چشمی، باید گفت که اگر قصد خرید شیرآلات برای یک مکان عمومی یا محل کار را دارید و یا قرار است، در طول روز افراد زیادی از شیر استفاده کنند، حتی الامکان به سراغ شیرهای چشمی اصل و مرغوب بروید.

در صورت داشتن بودجه کافی می‌توانید، شیر چشمی را برای روشویی منزل نیز خریداری کنید. هر چند که این گروه از شیرآلات گران قیمت هستند؛ اما با توجه به صرفه جویی بالا در مصرف آب، در بلند مدت، بازدهی اقتصادی داشته و هزینه اولیه خود را جبران می‌کنند.

بیان این نکته نیز لازم است که گاهی اوقات خرید شیر روشویی اهرمی اصل و باکیفیت از یک برند معتبر که از گارانتی مطمئن و خدمات پس از فروش برخوردار است، بهتر از انتخاب شیر چشمی، بدون داشتن ضمانت معتبر می‌باشد؛ زیرا اگر شیر هوشمند طی مدت کوتاهی خراب شود، علاوه بر هزینه خرید اولیه، هزینه تعمیر یا تعویض را نیز به شما تحمیل می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.