ورق گالوانیزه چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

برخی از افراد ورق گالوانیزه را با نام آهن گالوانیزه نیز می شناسند که  این محصول اولین بار در سال 1780 میلادی به تولید رسیده است.

ورق گالوانیزه، به نوعی یک ورق فولادی است که دارای روکشی از جنس گالوانیزه می باشد. البته، برخی از افراد فکر می کنند که ماده اولیه سازنده این ورق گالوانیزه است که این تفکر کاملا اشتباه می باشد؛ بلکه، فقط روکشی که این نوع ورق دارد از جنس گالوانیزه می باشد. این محصول در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاومت بالایی دارد و برای ساخت آن تولیدکنندگان از 4 روش مختلف، استفاده می کنند. 4 روش اصلی ورق گالوانیزه، شامل: غوطه وری گرم، الکتروگالوانیزه، گالوانیلینگ و پیش گالوانیزه، می باشند. روش های تولید و همچنین شکل ظاهری، هر دو سبب شده اند تا انواع مختلفی از ورق های گالوانیزه ساخته شوند. به همین دلیل، قیمت هر یک از انواع این ورق ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشند. اما، تمامی آن ها دارای ویژگی ها و مزیت های یکسانی اعم از: طول عمر طولانی، قابلیت اطمینان بالا، هزینه کم و… هستند. برای آشنایی بیشتر با این نوع از ورق، بهتر است تا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه

برخی از افراد ورق گالوانیزه را با نام آهن گالوانیزه نیز می شناسند که  این محصول اولین بار در سال 1780 میلادی به تولید رسیده است. لازم به ذکر است این محصول به نوعی همان ورق فولادی است که در سطح آن لایه ای گالوانیزه افزوده می شود. در واقع، همین لایه گالوانیزه سبب شده تا به آن ورق گالوانیزه گفته شود. علاوه بر این، استفاده از گالوانیزه به عنوان روکشی بر روی فولاد، سبب می شود تا مقاومت محصول در برابر زنگ زدگی و خوردگی، افزایش یابد. اولین بار فردی به اسم دکتر لوئیجی گالوانی، کشف کرد که اگر دو عنصر با خواص الکتریکی متفاوت با هم ترکیب شوند، پیل الکتریکی ایجاد کرده و در نتیجه منجر به ساخت گالوانیزه می شوند.

پس از آن، در سال 1827 فردی به نام السنادرو ولتا که دانشمندی مشهور بود، تحقیقات در این زمینه انجام داد و در نهایت، “گالوانیک” را به یک جریان الکتریکی که از واکنش شیمیایی حاصل می شود، معرفی کرد. البته، به جز این دانشمند، محققین زیادی در این زمینه تحقیق کرده و اطلاعات زیادی را به دست آورند. تا این که در نهایت در سال 1836 یک مهندسی فرانسوی به نام سورل، غوطه ور کردن آهن در مذاب روی را برای اولین بار انجام داد و با این کار لایه ای از روی (Zn) بر سطح آهن به وجود آورد. بعد از گذشت 14 سال یعنی در سال 1850 میلادی، یک کارخانه بزرگ در بریتانیا برای گالوانیزه کردن محصولات آهنی تاسیس شد و از آن زمان تا به امروز، کارخانه های بسیاری برای تولید ورق گالوانیزه تاسیس شدند.

آشنایی با انواع ورق های گالوانیزه

بیان کردیم که ورق گالوانیزه همچون ورق رنگی و سایر ورق ها، به خاطر تفاوت در روش های تولید و تفاوت در شکل ظاهری و…، دارای انواع مختلفی هستند. اما، اصلی ترین تفاوت ورق های سیاه مربوط به شکل ظاهری آن ها می باشند. در واقع، هر یک از انواع ورق های گالوانیزه به خاطر تشکیل کریستال‌ های روی بر سطح فلز، باعث ایجاد ناخالصی هایی در مذاب روی شده و در نتیجه اشکال مختلفی از این ورق ها ساخته می شوند. تعدادی از اشکال مختلف ورق های گالوانیزه، شامل موارد زیر هستند:

  • ورق گالوانیزه بدون گل
  • ورق گالوانیزه گل ‌ریز
  • ورق گالوانیزه گل درشت

کارخانه های تولیدکننده انواع ورق های گالوانیزه در ایران، هر یک نوعی از اشکال را به تولید می رسانند و می توان از شکل ظاهری آن ها متوجه شد که کدام ورق برای کدام کارخانه می باشد. بهتر است تا بدانید که شکل ‌گیری کریستال ‌ها تحت تاثیر میزان مصرف عنصر روی بوده و در فرایند گالوانیزاسیون و سرعت سرد نمودن ورق اثر گذاشته است.

مزیت ها و فواید استفاده از ورق های گالوانیزه

تهیه و استفاده از ورق گالوانیزه، دارای مزیت ها و معایبی است که هر یک از خریداران باید با تمامی آن ها به خوبی آشنا شوند. لذا، تعدادی از مهم ترین مزیت های استفاده از ورق های گالوانیزه، شامل موارد زیر می باشند:

  • طول عمر زیاد: داشتن طول عمر طولانی و دوام و ماندگاری بالا، همواره یکی از مهم ترین مزیت های خرید انواع ورق ها می باشد. ورق گالوانیزه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طول عمر آن زیاد است, به نحوی که با یک بار خرید، می توان از آن 20 الی 70 سال استفاده کرد. البته، این میزان ماندگاری نیز به عوامل زیادی بستگی ددارد که ممکن است طول عمر ورق گالوانیزه را افزایش یا کاهش دهند. تعدادی از عوامل اثر گذار بر عمر ورق گالوانیزه، شامل: نوع استفاده، نوع نگهداری، میزان قرار گرفتن فولاد در برابر مواد خورنده و…. هستند.
  • مقرون به صرفه بودن: یکی دیگر از مزیت های ورق های گالوانیزه مربوط به هزینه آن ها می باشد. در واقع، این ورق ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و علاوه بر هزینه خرید، هزینه تعمیر و نگهداری آن ها نیز مناسب هستند.
  • مقاومت و استحکام بالا: یکی دیگر از مزیت های خرید ورق گالوانیزه و استفاده از انواع آن، مقاومت و استحکام بالا می باشد. این ورق در مقایسه با سیار ورق ها اعم از: ورق سیاه، ورق روغنی و…. از مقاومت بالایی برخوردار است. زیرا، دارای روکشی از جنس گالوانیزه می باشد که این روکش مقاومت آن را چند برابر کرده است. لازم به ذکر است تا بدانید که هر یک از انواع ورق های گالوانیزه در برابر مواد شیمایی مختلف، در برابر حریق و آتش سوزی، در شرایط آب و هوایی مختلف، مقاوم هستند.
  • قابلیت اجرا عملیات مختلف: یکی دیگر از مزایای خرید و استفاده از ورق های گالوانیزه، قابلیت اجرای عملیات مختلف بر روی آن ها می باشد. در واقع، به راحتی می توان انواع عملیات اعم از: عملیات جوشکاری، شکل دهی، فرم دهی و…. بر روی آن ها انجام داد.

کاربرد انواع ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

ورق گالوانیزه، همواره یکی از پرکاربردترین ورق ها به شمار می آید که از آن تقریبا در تمامی صنایع،د استفاده می کنند. برخی از مهم ترین کاربردهای انواع ورق های گالوانیزه، شامل موارد زیر هستند:

  • در صنعت لوازم خانگی و برای ساخت انواع لوازم اعم از: کابینت ‌های آشپزخانه، یخچال، ماشین لباس شویی و کانال ‌های تهویه‌ هوا
  • برای تولید انواع مخازن نظیر: مخازن تانکرها
  • برای تولید انواع سقف ‌ها، بدنه‌ سالن ‌های بزرگ و سوله‌ های صنعتی یا غیر صنعتی
  • برای تولید انواع تابلوهای برق شهری و صنعتی
  • در صنعت فولادسازی برای تولید انواع پروفیل، انواع لوله های درزدار و بدون درز

روش های ساخت ورق گالوانیزه

شیوه های مختلفی برای تولید انواع ورق های گالوانیزه وجود دارند که اصلی ترین آن مربوط به شیوه الکتروگالوانیزه است. در این روش همواره از جریان ‌های الکتریکی و محلول الکترولیتی سولفات روی، برای ساخت ورق گالوانیزه، بهره می گیرند. ورق های ساخته شده از طریق این روش در مقایسه با سایر روش ها، ضخامت کمتری دارند. لذا، اغلب از آن ها در صنعت ‌های حساس ‌تر، استفاده می کنند. روش دوم ساخت این ورق ها، مربوط به گالوانیزه گرم یا حرارتی است که برخی از افراد آن را با نام روش گالوانیزاسیون حرارتی نیز می شناسند. در این شیوه، ورق های فولادی را در میزان زیادی روی غوطه ور کرده و با این کار، پیوندی متالورژیکی بین فولاد و روی ایجاد می کنند. این روش در مقایسه با سایرین، هزینه کمتری را در بر داشته و از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان، مقرون به صرفه است.

شیوه دیگر ساخت این ورق ها، مربوط به گالوانیلینگ است که در مقایسه با دو نوع قبلی، زمان زیادی برای تولید نیاز دارد. زیرا، مراحل ساخت آن به حساسیت زیادی نیاز دارد و باید با دقت زیادی مراحل تولید، انجام شوند. به یاد داشته باشید که در این روش، ورق ‌های فولادی با دو روش گالوانیزاسیون گرم و گداختگی ساخته می شوند. در مرحله اول، ورق فولادی با روکشی از جنس عنصر فلزی روی پوشش‌ داده شده و در مرحله بعدی در کوره های گداخته، قرار می گیرند. لذا، ورق های ساخته شده با این شیوه اغلب در تولید سوله های بزرگ، مورد استفاده قرار می گیرند.

خلاصه مطلب

ما در این بخش تلاش کردیم تا شما را با ورق گالوانیزه آشنا کرده و هر آن چیزی که باید در رابطه با این محصول بدانید را در خدمتتان قرار دهیم. هر یک از شما عزیزان می توانید برای خرید غیرحضوری این محصول، به سراغ سایت های معتبری بروید. با خرید از سایت های معتبر می توانید هم مبلغ کمی را پرداخت کرده و در عین حال، محصولات باکیفیتی را تهیه کنید. در غیر این صورت، ممکن است با مراجعه به سایت های نامعتبر، دچار مشکلات مختلفی شوید. لذا، می توانید با سایت فولاد کو مراجعه کرده و مرغوب ترین ورق های گالوانیزه را تهیه کنید. علاوه بر این، برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه یا سایر ورق ها نیز می توانید به سایت فولادکو سر بزنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.