شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران کدامند؟

اگر بگوییم اینترنت و سوشال مدیا به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند؛ بی‌شک اغراق نکرده‌ایم! چراکه در حال حاضر از رسانه‌های اجتماعی علاوه بر تعامل با دوستان و آشنایان به عنوان ابزارهای حیاتی در حوزه آموزش و همینطور بازاریابی، شناخت برند و حتی فروش استفاده می‌شود.

در ادامه به معرفی پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شبکه اجتماعی یا سوشال مدیا چیست؟

شبکه‌ اجتماعی به طور کلی به وب سایت‌ها و برنامه‎هایی اشاره دارد که بر روی تعامل، ارتباطات، اشتراک گذاری محتوا و همکاری‌های تجاری تمرکز می‌کنند. آنها روی تلفن‌های همراه به راحتی در دسترس هستند و همین ویژگی به جذابیت و محبوبیت‌شان افزوده است.

پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهند تا با خانواده، دوستان و جوامع دیگر ارتباط برقرار کنند؛ اطلاعات شخصی و تجاری خود را به اشتراک بگذارند و محتوای آموزشی، سرگرمی و غیره منتشر کنند.

از شبکه اجتماعی در تجارت نیز برای بازاریابی محصولات، معرفی برند و ارتباط با مشتریان استفاده می‌شود. این ابزارها به کسب و کارها برای جذب کاربران آنلاین و فروش بیشتر کمک می‌کنند.

به این ترتیب سوشال مدیا هم در سطح شخصی برای سرگرمی، ارتباط با دوستان و خانواده و به اشتراک گذاشتن علایق و هم در سطح حرفه‌ای برای گسترش دانش و ارتباط با متخصصان در صنایع مختلف و هم در سطح تجاری برای ارتقاء برند و دریافت بازخورد مشتریان استفاده می‌شود.

پرطرفدار ترین شبکه های اجتماعی در ایران

در دسترس بودن رسانه‌های اجتماعی و کاربردهای زیادی که این پلتفرم‌ها برای افراد در حوزه‌های گوناگون دارند؛ موجب شده تا هر روز به تعداد کاربران آنها افزوده شود. امروزه ده‌‌ها سوشال مدیا وجود دارد که برخی از آنها در میان ایرانیان پرطرفدارتر هستند. نمونه‌های محبوب و پراستفاده شبکه های اجتماعی در ایران عبارتند از:

· اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی است که کاربران ایرانی از آن برای به اشتراک گذاری متن، عکس و ویدئوهای موردعلاقه خود استفاده می‌کنند. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویر و فیلم‌های خود را با هشتگ های پربازدید اینستاگرام و همینطور برچسب گذاری جغرافیایی بارگذاری کنند.

اینستاگرام علاوه بر اینکه برای استفاده شخصی محبوبیت زیادی دارد؛ به عنوان یک پلتفرم پویا جهت نمایش محصولات، خدمات و هویت برندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کسب و کارها در اینستاگرام با ایجاد پست‌های بصری جذاب، تعامل با فالوورها و استفاده از ویژگی‌هایی هیجان‌انگیزی مانند استوری و لایو، یک حضور آنلاین معتبر و تعاملی با مخاطبانشان برقرار می‌کنند.

یکی از عناصر کلیدی در اینستاگرام جذابیت بصری آن است. به این ترتیب هر چه محتوا و تصاویر باکیفیت‌تر و جذاب‌تری را به اشتراک بگذارید؛ هویت بصری قوی تری ایجاد کرده و فالوورهای بیشتری جذب می‌کنید.

· تلگرام (پیامرسان)

تلگرام یکی از اپلیکیشن‌ های پیام ‌رسان محبوب است که مدت‌ هاست کاربران فضای مجازی را در همه جای دنیا از جمله ایران جذب خود کرده است. این برنامه ویژگی ‌های زیادی را ارائه می‌کند که علاوه بر کاربران معمولی برای مشاغل نیز بسیار ایده‌ آل می‌باشد.

به عنوان مثال ایجاد کانال و گروه در تلگرام بخش بزرگی از مزیت این سوشال مدیا محسوب می‌شود. همچنین هر گروه می‌تواند تا 200 هزار عضو داشته باشد که نسبت به سایر شبکه های اجتماعی تعداد قابل توجهی است. ایجاد کانال تجاری و یا پیوستن به گروه‌های مرتبط با صنعت و تخصص شما، راهی عالی برای اشتراک گذاری محتوا با مخاطبان هدف و همینطور آگاهی از بروزترین اطلاعات هستند.

·فیسبوک

فیس بوک در میان طیف گسترده‌ای از کاربران محبوب است و هنوز هم کاربران ایرانی زیادی به صورت روزانه از آن بازدید می‌کنند و به پیمایش در فیدهای مختلف آن می‌پردازند. کاربران با به اشتراک گذاری ترکیبی از محتوای جذاب از جمله پست ها، تصاویر، ویدیوها و محتوای متنی در این سوشال مدیا فعالیت دارند. برندها نیز از طریق فیسبوک محصولات، خدمات و ارزش های خود را برای مخاطبان خاص‌شان به نمایش می‌گذارند.

در فیسبوک مانند اینستاگرام تعامل با دنبال کنندگان از طریق نظرات، لایک ها و اشتراک گذاری ها صورت می گیرد که به ایجاد حس اجتماعی و وفاداری در میان آنها کمک می‌کند.

· توییتر

توییتر یک پلتفرم محبوب به ویژه برای پوشش اخبار روز دنیا و همینطور بیان اظهارات شخصی افراد مشهور است که البته برای سرگرمی و استفاده شخصی نیز طرفداران زیادی دارد؛ همچنین از آن به عنوان یک مرجع برای تثبیت جایگاه مشاغل در صنایع استفاده می‌شود. متخصصان با به اشتراک گذاشتن اخبار و بینش‌های خود در زمینه ‌های مختلف به طور موثری در توییتر فالوور جذب می‌کنند.

توییتر معمولا به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر متن شناخته می‌شود. این شبکه اجتماعی به کاربران خود اجازه می‌دهد تا پیام های کوتاه 240 کاراکتری یا اصطلاحا “توئیت” را با دنبال کنندگان‌شان به اشتراک بگذارند؛ با این وجود امکان به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است.

· لینکدین

برخلاف بسیاری از شبکه ‌های اجتماعی که تا این لحظه به معرفی آنها پرداختیم؛ لینکدین بر روی دوست ‌یابی یا اشتراک‌ گذاری عکس، ویدیو و موسیقی تمرکز نمی‌کند؛ بلکه دراصل برای جوامع تجاری طراحی شده است.

به عبارت دیگر لینکدین یک شبکه اجتماعی آنلاین برای متخصصان کسب و کار است و از آن عمدتا برای شبکه سازی های حرفه‌ای، ارتباط با شرکای تجاری، تقویت برندسازی و انجام فعالیت ‌های استخدام استفاده می‌شود.

· واتس اپ (پیام رسان)

واتس اپ یکی دیگر از پیام رسان های محبوب در ایران است که برای کاربران خود امکان ارسال پیام‌ های متنی، پیام ‌های صوتی، تصاویر، ویدیوها، اسناد، مکان ها و همینطور برقراری تماس‌ های تصویری را فراهم می‌کند. کاربران زیادی با سن، تحصیلات و حرفه‌های گوناگون عضو این پلتفرم هستند و از آن برای حفظ ارتباطات خود به طور مرتب استفاده می‌کنند.

این سوشال مدیا اکثرا برای پیام رسانی و ارتباطات شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این وجود می‌توان برای اهداف تجاری نیز از آن استفاده کرد.

· تیک تاک

تیک تاک یک پلتفرم میزبانی ویدیو است که متعلق به یک شرکت چینی با نام بایت‌دنس (ByteDance) می‌باشد. با وجود اینکه مدت زیادی از ورود این سوشال مدیا به بازار نگذشته است اما توانسته محبوبیت بسیار زیادی به ویژه در میان جوانان کشورهای مختلف از جمله ایران به دست آورد. در حال حاضر حدود 92.4 درصد از کاربران تیک تاک بین 13 تا 34 سال سن دارند.

·یوتیوب

یوتیوب به عنوان دومین موتور جستجوی بزرگ جهان؛ مملو از ویدئوهایی با موضوعات سرگرمی، آموزشی، تجاری و غیره است. این پلتفرم محبوب در حال حاضر گنجینه‌ای از آموزش‌ها، مستندها و سایر ویدئوهای کاربردی است که برای جنبه های مختلف کار و زندگی کاربران بسیار مفید و یا جذاب می‌باشند.

کسب‌ و کارها  نیزمی‌توانند با انتشار محتوای ویدیویی جذاب از محصولات، خدمات یا تخصص خود به طور استراتژیک از یوتیوب برای تقویت برند و تعاملات  تجاری خود استفاده کنند. کسب درآمد از طریق تبلیغات نیز یکی دیگر از مزایای جذاب این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود.

جمع بندی

محبوبیت و قدرت رسانه های اجتماعی در سراسر جهان موجب شده تا کسب و کارها و بازاریابان ایرانی هم به دنبال راه‌هایی برای استفاده از این ابزارها به جهت هدف قرار دادن مخاطبان‌شان باشند. اگر شما نیز می خواهید در دنیای پیشرفته امروزی از قابلیت های شبکه های اجتماعی به نفع بیزینس خود استفاده کنید؛ همین امروز با مشاوران دیجیتال مارکتینگ در شرکت ایران وب لایف تماس بگیرید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.