حرکت لاکپشتی قیمت دلار به سمت بالا/ پیش بینی وزیر اقتصاد محقق می‌شود؟

وزیر اقتصاد علت افزایش قیمت دلار را درگیری‌های نظامی می داند و معتقد است که با فروکش کردن این التهابات، آرامش به بازار ارز برمی‌گردد.

به گزارش تازه‌نیوز، مسئولان دولت سیزدهم مدعی هستند که بازار ارز تا پایان سال جاری آرام خواهد بود. برخی تحلیل‌های عمومی نیز بر این موضوع استوار است که به دلیل در پیش بودن انتخابات مجلس در اسفند امسال، قیمت دلار رشد چندانی نخواهد داشت. بعضی از کارشناسان اقتصادی هم تا قبل از نوسانات اخیر معتقد بودند که قیمت دلار در محدده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان تا پایان سال باقی می‌ماند. اما حرکت صعودی بازار ارز از حدود یک ماه قبل و ورود قیمت دلار به کانال ۵۴ هزار تومان، ممکن است این برآوردها را به چالش بکشد.

حرکت لاکپشتی قیمت دلار به سمت بالا

به نقل از جهان صنعت نیوز، با همه این احوال، بازار ارز برخلاف انتظار دولت حرکت لاک‌پشتی رو به بالایی را در روزهای اخیر آغاز کرده و ظاهرا سرکوب قیمتی نیز بر روی آن جواب نمی‌دهد. در شرایطی که بورس پس از هر تنش منطقه‌ای روزهای گذشته قرمزپوش شده و روند منفی به خود گرفته، قیمت دلار رو به بالا رفته است. سیاست‌های بازارساز نیز نتوانسته جلوی رشد قیمت از محدود ۵۰ هزار تومان به کانال ۵۴ هزار تومان را بگیرد.

بیشتر بخوانید:

البته برخی افراد خوشبین هم با این پیش‌فرض که قیمت واقعی دلار باید حدود ۶۲ هزار تومان باشد معتقدند که احتمالا از تابستان سال آینده بازار ارز دچار نوسان خواهد شد.

در طول یک ماه گذشته قیمت دلار با رشد ۷.۴ درصد به حدود ۵۴ هزار تومان رسیده است. با توجه به افزایش حدود ۲۶ درصدی نقدینگی، رشد سنگین پایه پولی و رسیدن تورم به حدود ۴۴ درصد که احتمالا تا پایان امسال کاهش نخواهد داشت، این امیدواری که دلار به محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان برگردد دور از ذهن است. مگر این‌که بازارساز تصمیم بگیرد ارزهای خود را در بازار آزاد، دود هوا کند.

خوشبینی وزیر اقتصاد به کاهش قیمت دلار

هفته گذشته، سیداحسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد گفته بود: بخش عمده نوسانات ارزی در روزهای اخیر از تحولات نظامی منطقه‌ای نشأت گرفته است. اشاره وزیر اقتصاد به حمله یمن و ایجاد نااطمینانی در کشورهای منطقه بود. خاندوزی البته بیان کرد با فروکش کردن این التهابات، آرامش به بازار ارز برمی‌گردد. هرچند توقف کشتیرانی چینی‌ها به مناسبت سال نو میلادی و رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نیست.

خاندوزی روز ۲۵ دی ماه نیز در جمع ائمه جمعه کشور گفت: برخی در چند روز اخیر برای افزایش نرخ ارز اقدام کردند اما بانک مرکزی تلاش کرد تا مشکلی در این بخش رخ ندهد.

وزیر جوان کابینه رییسی از آغاز به کار دولت رییسی در مرداد ۱۴۰۰ نزدیک شدن قیمت دلار در بازار آزاد با ارز نیمایی را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد. در حال حاضر قیمت دلار نیمایی حدود ۴۸ هزار تومان، قیمت دلار آزاد حدود ۵۴ هزار تومان و ارز دولتی حدود ۲۸ هزار تومان است که همین موضوع تناقض بین سیاست‌های اعلامی دولت با واقعیت‌های اقتصاد ایران را به تصویر می‌کشد. حتی دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز به گفته برخی فعالان اقتصادی هنوز به بعضی افراد داده می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.