حمل بخشی از نفت ایران با ۲۷ فروند نفتکش برخوردار از بیمه شرکت آمریکایی امریکن کلاب مستقر در نیویورک

بخشی از نفت ایران با ۲۷ فروند نفتکش برخوردار از بیمه شرکت آمریکایی امریکن کلاب مستقر در نیویورک حمل شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که ایران با استفاده از خلأ نظارتی بر اجرای تحریم‌های آمریکا، در سال ۲۰۲۳ توانست با ناوگانی متشکل از ۲۷ فروند نفتکش نزدیک به سه میلیارد دلار درآمد ناشی از صادرات نفتی حاصل کند.

به نقل از ایرنا، این روزنامه آمریکایی روز گذشته نوشت: در حالیکه وزیر خزانه‌ داری آمریکا به کنگره اعلام کرده است که این وزارتخانه «هر اقدام ممکنی را برای سرکوب» [فرایند] انتقال محموله‌ های نفتی ایران انجام می دهد و یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید نیز گفته که «تحریم ‌های شدید» در عمل بخش انرژی ایران را متوقف کرده است، ده ها نفتکش با بهره گیری از بیمه مسئولیت یک شرکت آمریکایی محموله های نفتی ایران را جابجا کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، پژوهش این روزنامه که بر اساس تصاویر ماهواره ای و داده های شرکت های ردیاب نفتکش ها تهیه شده است، نشان می ‌دهد که با توجه به خلأ نظارتی قابل توجه آمریکا، تحریم‌ ها نتوانسته اند در سال گذشته میلادی صادرات چند میلیارد دلاری نفت از ایران را متوقف کند.

بر اساس این گزارش، نفت ایران با ۲۷ فروند نفتکش برخوردار از بیمه مسئولیت صادر شده از جانب شرکت آمریکایی امریکن کلاب (American Club) مستقر در نیویورک حمل شد. این بدان معناست که مقام های آمریکایی می ‌توانستند با توصیه به این شرکت برای فسخ پوشش بیمه که برای بیشتر نفت کش ها الزامی است، تجارت یادشده را مختل کنند. وزارت خزانه داری به این سوال که آیا از حمل نفت ایران توسط کشتی های بیمه شده توسط شرکت مذکور اطلاع دارد، پاسخی نداد.

به نوشته نیویورک تایمز، نفتکش های یادشده متعلق به شرکت‌های صوری بوده، عمری بیش از حد میانگین داشته و موقعیت مکانی نادرست را برای پنهان نگهداشتن محل اصلی خود مخابره می کردند.

نیویورک تایمز ادامه داد: مشخص نیست که دولت آمریکا چه کسی را مسئول اصلی شناسایی نفتکش های مشکوک می داند. وزارت خزانه داری وظیفه دارد با بررسی و قرار دادن افراد یا شرکت هایی که در فعالیت های غیرقانونی شرکت می کنند، تحریم ها را مدیریت کند. هر چند که بخشی از بار مسئولیت نظارت بر رفتار مشکوک را از طریق انتشار منظم توصیه ها و هشدارها بر عهده بیمه گذاران می گذارد.

مگی حسن، سناتور دموکرات ایالت نیوهمپشایر، که طرحی برای اجرای بهتر تحریم ‌ها علیه کشتی‌ های فریبکار ارائه کرده است، ضمن ابراز نگرانی شدید از دور زدن تحریم ها گفت که «افشاگری‌ های جدید مخاطرات را برجسته کرده است و آمریکا باید از هر ابزاری که در اختیار دارد برای شناسایی، توقف و تحریم» این شناورها استفاده کند.

به ادعای نیویورک تایمز، چین که طی ۲ سال گذشته واردات نفت از ایران را سه برابر کرده است مقصد بسیاری از این نفتکش ها بود. تا نیمه مهر و حمله حماس به [رژیم] اسرائیل، نفتکش ها دستکم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نفت خام ایران را بر اساس پایین ترین قیمت گزارش شده نفت این کشور در سال ۲۰۲۳ حمل کرده بودند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.