عباس زبرجد می‌گوید؛ وکیل امور اراضی کیست؟

با افزایش روزافزون ارزش اراضی، طبیعی است که افراد زیادی دست به زمین‌خواری و تلاش بر تصرف زمین دیگران بزنند.

حتی عده‌ای از افراد از این طریق املاک خود را از دست داده‌اند. در بعضی موارد چنین مشکلاتی در خصوص تقسیم مال و اموال رخ می‌دهد و عده‌ای به دلایل مشکلات خانوادگی و فامیلی اراضی را با ارزش میلیاردها تومان از دست می‌دهند. در این‌جا اهمیت وکیل امور اراضی بیش از هر زمان دیگری مشخص می‌شود. این نوع وکیل با تخصص خود به این افراد کمک می‌کند تا حق و حقوق خود را پس بگیرند. اما دقیقاً وکیل امور اراضی کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟ این موضوع را با جناب آقای عباس زبرجد، یکی از بهترین وکیل‌های پایه یک دادگستری در این زمینه بررسی خواهیم کرد.

اراضی چیست؟

اراضی جمع واژه ارض است که به معنای زمین می‌باشد. در نتیجه منظور از اراضی همان زمین است که می‌تواند زمین کشاورزی، زمین موات و زمین دارای ساخت‌وساز یا قابل بهره‌برداری باشد. به طور کلی اراضی دارای انواع مختلفی است که به زبانی ساده و خلاصه این موارد را شامل می‌شود:

  1. اراضی ملی: منظور بعضی زمین‌های عمومی همچون زمین سواحل، جنگل‌ها و غیره است.
  2. اراضی دولتی: منظور زمین‌های متعلق به مؤسسات عمومی و دولتی است.
  3. اراضی موقوفه: منظور زمین‌های وقف شده است.
  4. اراضی موات: منظور زمین‌های بی‌بهره و بی‌مالکی است که امکان کشاورزی و بهره‌برداری از آن‌ها وجود ندارد.
  5. اراضی انفال: منظور زمین‌های بدون مالک خصوصی و تحت نظارت دولت اما بی‌بهره است.
  6. اراضی خصوصی: منظور زمین دارای مالک است و مالک باید سند این زمین را به نام خود داشته باشد.

وکیل امور اراضی کیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، انواع مختلفی از اراضی وجود دارد و بالطبع قوانین پیچیده‌ای در خصوص آن‌ها وضع شده است. بسیاری از افراد هم با اطلاع یا بی‌اطلاع اقدام به تصرف هر یک از این زمین‌ها می‌کنند و بالطبع با صاحب اصلی یا با قانون به مشکل می‌خورند. وکیل امور اراضی کسی است که به این قوانین و مشکلات رایج مربوط به آن تسلط کامل دارد.

این وکیل به مردم کمک می‌کند تا اراضی خود را به نام خود ثبت کنند. از جهتی دیگر هم به اجرای قانون مربوط به اراضی، املاک و باغات به منظور جلوگیری از تصاحب و تصرف غیرقانونی کمک می‌کند.

پس در پاسخ خلاصه وکیل امور اراضی کیست؟ باید گفت منظور وکیلی است که در کنار تسلط به قوانین و تحصیل در رشته حقوق، در خصوص قوانین مربوط به زمین و املاک یا همان اراضی، تخصص و تجربه کسب کرده است.

ویژگی‌های وکیل امور اراضی

ممکن است در هنگام جستجو برای وکیل امور اراضی با وکلای بسیاری مواجه شوید که در این زمینه هم فعالیت دارند؛ اما تنها باید کسانی را انتخاب کنید که تخصص اصلی آن‌ها امور اراضی است.

در واقع به هر اندازه که به پرونده اهمیت می‌دهید، باید به انتخاب وکیل مخصوص هم اهمیت بدهید. در نتیجه برای انتخاب وکیل مناسب، باید با ویژگی‌های او آشنا باشید. به طور کلی ویژگی‌های وکیل امور اراضی به این شرح است:

  1. تسلط بر امور کیفری: اولین و ساده‌ترین ویژگی که می‌توانید از این وکیل انتظار داشته باشید، تسلط کامل به قوانین و امور کیفری و حقوقی است.
  2. تخصص: هر وکیل برای امور اراضی مناسب نیست. بلکه یک وکیل امور اراضی تخصص و تمرکز اصلی خود را بر این زمینه قرار داده و از این رو به زیروبم امور مسلط است. در نتیجه هر اقدام را بر اساس قانون و نوع اراضی انجام می‌دهد.
  3. مجوز: این وکیل باید مجوز فعال از کانون وکلا داشته باشد.
  4. آشنایی کامل با رویه کار و پرونده: بهترین وکیل امور اراضی به این امور به‌صورت کامل تسلط دارد و از رویه قضایی به‌خوبی اطلاع و آگاهی دارد.
  5. مشاوره و همراهی: یک وکیل عالی برای مقابله با زمین‌خواری باید در عین حال مشاور و همراه شما هم باشد. به این ترتیب به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی خواهد کرد.
  6. خبره و کاربلد: وکیل امور اراضی شما باید بتواند بهترین دفاعیه‌ها را برای پرونده آماده و ارائه کند.

چه زمانی باید به وکیل متخصص در امور اراضی مراجعه کنیم؟

به طور خلاصه در پاسخ به چه زمانی باید به وکیل متخصص در امور اراضی مراجعه کنیم؟ می‌توان گفت در هر زمان که در خصوص ثبت سند، مالکیت، دریافت، تقسیم‌بندی و سایر امور اراضی و املاک خود به مشکل برخوردید، حتماً از یک وکیل متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

البته این کمک گرفتن حتماً نباید در زمینه تشکیل پرونده و دادگاه یا دادرسی باشد، بلکه یک وکیل متخصص و عالی می‌تواند بهترین مشاور و راهنمای شما در این زمینه باشد. در واقع حتی اگر مشکلات درون خانوادگی است و می‌خواهید بدون مراجعه به دادگاه آن را برطرف کنید، پیشنهاد می‌شود که برای صحبت‌ها و اقدامات خود از وکیل امور اراضی مشاوره دریافت کنید.

در نتیجه برای مراجعه به وکیل نباید تا انتهای پرونده و صدور رأی صبر کنید، بلکه در همان ابتدا و حتی پیش از پرونده‌سازی و دادگاهی کردن مسئله به مشاوره گرفتن اقدام نمایید. در این صورت وکیل متخصص در امور اراضی به بهترین شکل می‌تواند شما را همراهی کند و پرونده را به نفع شما پیش ببرد.

البته در عین حال به یاد داشته باشید که هیچ گاه برای کمک و مشاوره گرفتن از یک وکیل مجرب و کارکشته دیر نیست. در این مورد برای سپردن کارهای مربوط به پرونده و حتی دریافت مشاوره، می‌توانید با جناب آقای عباس زبرجد، وکیل پایه یک دادگستری (شماره پروانه: 33938) در ارتباط باشید.

نتیجه‌گیری

در نهایت اگر در هر زمان در خصوص اراضی و حق و حقوق خود به مشکل خوردید، با خیالی آسوده از یک وکیل امور اراضی کمک بگیرید. این کمک حتی می‌تواند یک مشاوره دوستانه باشد که شما را در انجام اقدامات راهنمایی می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.