علل و خطرات فشار خون پایین را بدانید

بسیاری از عوامل ممکن است باعث کاهش فشار خون شما شوند، فشار کمتر از ۹۰ به روی ۶۰ میلی‌متر جیوه موردی است که به عنوان افت فشار خون شناخته می‌شود.

به گزارش تازه نیوز، بسیاری از عوامل ممکن است باعث کاهش فشار خون شما شوند، فشار کمتر از ۹۰ به روی ۶۰ میلی‌متر جیوه موردی است که به عنوان افت فشار خون شناخته می‌شود. این حالت می‌تواند به دلیل عواملی مانند کم آبی بدن یا عوارض جانبی دارو باشد که به بیماری زمینه‌ای مرتبط نیستند اما ممکن است در اثر مسائلی مانند مشکلات قلبی، اختلالات هورمونی، شرایط عصبی و حتی بارداری خود را بروز دهد.

تعیین و تشخیص علت فشار خون پایین با پی بردن به نوع دقیق افت فشار خون شروع می‌شود.
●علل شایع

 

سه نوع اصلی فشار خون پایین عبارتند از: افت فشار خون ارتواستاتیک، افت فشار خون عصبی و افت فشار خون شدید مرتبط با شوک که هر کدام دلایل مختلفی دارند.
●هیپوتانسیون ارتواستاتیک

 

افت فشار خون ارتواستاتیک می‌تواند توسط شرایط زیر ایجاد شود:

 

○بارداری

 

○کم آبی بدن که می‌تواند به دلیل تعریق، ننوشیدن کافی نوشیدنی، استفراغ یا اسهال باشد.

 

○سن بالا

 

○شرایط قلبی

 

○کم خونی

 

○عفونت‌های شدید

 

○اختلالات تیروئید

 

○قند خون پایین و دیابت

 

○آمبولی ریه

 

○اختلالات سیستم عصبی از جمله بیماری پارکینسون، زوال عقل با اجسام لوی، آتروفی سیستم چندگانه، سندرم گیلن باره و نوروپاتی.
●فشار خون عصبی

 

مشکلات سیستم عصبی به ویژه اختلالات سیستم عصبی خودمختار که شامل سندروم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) و سنکوپ وازوواگال است می‌تواند پس از ایستادن برای مدت طولانی باعث کاهش فشارخون شود. استرس عاطفی نیز می‌تواند محرک افت فشار خون عصبی باشد.
●افت شدید فشار خون در اثر شوک

 

در حالی که برخی از علل افت شدید فشار خون در اثر شوک ممکن است باعث افت فشار خون ارتواستاتیک نیز شده و این افت فشار در مورد اول بسیار شدیدتر بوده و به حالت عادی باز نمی‌گردد.
 
●ژنتیک

 

در اکثر موارد، داشتن فشار خون پایین موضوع خوبی به شمار رفته و معمولاً جای نگرانی نیست مگر اینکه این اتفاق به طور ناگهانی رخ داده یا علائمی خاصی ایجاد کند. در واقع وقتی شخصی دارای فشار خون پایین است، خطر ابتلا به بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته در او کاهش می‌یابد.
● تاثیر عوامل خطرناک در سبک زندگی

 

فشار خون می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگری از جمله رژیم غذایی، ورزش و سن شما قرار گرفته و مشکل ساز شود. در اینجا بر برخی از عوامل خطرناک برای فشار خون پایین اشاره شده است:
○کمبود مواد مغذی ضروری: مانند اسید فولیک یا آهن می‌تواند باعث کاهش تعداد گلبول‌های قرمز یا غلظت هموگلوبین و در نتیجه کم خونی شود.
همچنین تغییرات قند خون، مانند تغییرات ناشی از دیابت، می‌تواند منجر به افت فشار خون شود.

 

○عادات غذایی: برخی از بیماران مسن تر، به ویژه کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند ممکن است دچار افت فشار خون پس از صرف غذا شوند، در این موقعیت فشار خون پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ به طور ناگهانی کاهش می‌یابد.

 

○هیدراتاسیون: توصیه می‌شود هنگام ورزش برای جلوگیری از کم آبی بدن، حتماً مقادیر مناسب آب و یا نوشیدنی ورزشی نوشیده و برای دوره‌های طولانی‌تر فعالیت یا زمانی که تعریق بیشتری دارید، باید نمک یا همان الکترولیت‌هایی که در نوشیدنی‌های ورزشی یافت می‌شود را در مقدار مناسبی نگه داشته تا فشار خون خود را متناسب نگه دارید.
احساس گیجی در زمانی که به طور ناگهانی از جای خود بلند می‌شوید، چیزی است که اکثر مردم گهگاه تجربه می‌کنند. اما اگر به طور مکرر این اتفاق تکرار شود، ممکن است نگران کننده باشد. توصیه می‌شود اگر فشار خون پایین برای شما تشخیص داده شده و علائمی مانند سرگیجه، سبکی سر، خستگی یا غش را تجربه می‌کنید فوراً به پزشک مراجعه کرده و با او در میان بگذارید.
منبع:سلامت
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.