آنتی‌اکسیدان چیست و چرا باید در محصولات مراقبت از پوست وجود داشته باشد؟

اگر از روتین پوستی خاصی پیروی می‌کنید، حتما محصولات خاصی را در برنامه مراقبت از پوست خودتان دارید که حاوی ترکیبات مشهور و ویژه‌ای مانند نیاسینامید و اسید هیالورونیک هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، اگر از روتین پوستی خاصی پیروی می‌کنید، حتما محصولات خاصی را در برنامه مراقبت از پوست خودتان دارید که حاوی ترکیبات مشهور و ویژه‌ای مانند نیاسینامید و اسید هیالورونیک هستند. اما گروه مهم دیگری از این ترکیبات را آنتی‌اکسیدان‌ها تشکیل می‌دهند که اهمیت زیادی در محصولات مراقبت از پوست دارند و فوایدشان هم برای سلامتی و شادابی پوست واقعا زیاد است. با این‌حال، آیا می‌دانید که آنتی‌اکسیدان‌ها دقیقا چیستند و چرا این ترکیبات باید در محصولات مراقبت از پوست وجود داشته باشند؟

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در محصولات مراقبت از پوست

 

دکتر شاری اسپرلینگ، متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «آنتی‌اکسیدان همان مولکول‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کنند، درحالی که همین رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند».

رادیکال‌های آزاد به‌طور طبیعی در بدن انسان‌ها شکل می‌گیرند، اما بخشی از آنها به عوامل زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا، دود سیگار و دیگر ترکیبات شیمیایی مرتبط هستند.

 

به‌گفته دکتر اسپرلینگ، «تماس طولانی‌مدت با رادیکال‌های آزاد یا عدم خنثی‌سازی این مولکول‌ها می‌تواند به DNA آسیب برساند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ابتلا به بعضی از بیماری‌ها و همچنین پیری پوست شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها دقیقا در همینجا وارد بازی می‌شوند و به برطرف‌سازی این مشکل کمک می‌کنند. انواع آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی در میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان وجود دارند، درحالی که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی ویژه هم در تولید محصولات مراقبت از پوست به‌کار می‌روند».

 

انواع آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست

 

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی نهفته در ویتامین‌های C، A و E دارای اثربخشی بالایی هستند و می‌توان از آنها در تولید محصولات موضعی استفاده کرد. یکی از مشتقات مهم ویتامینA نیز رتینول نام دارد. این ماده هم در تولید محصولات ضدآکنه کاربرد دارد و هم می‌تواند قابلیت ارتجاعی پوست را بهتر کند، درحالی که برای لایه‌برداری پوست و پیشگیری از آفتاب‌سوختگی هم موثر است.

 

ویتامینC دومین منبع آنتی‌اکسیدانی مهم برای محصولات مراقبت از پوست است که امروزه در تولید انواع سرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و حتی کرم‌های مخصوص چشم کاربرد دارد. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این ویتامین از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند و مانع از پیری زودرس پوست می‌شود، درحالی که بیشتر از همه برای مبارزه با پرتوهای فرابنفش خورشیدی (UV) و آلودگی هوا موثر است.

این ماده به لایه‌های عمیق‌تر پوستی نفوذ می‌کند و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند، درحالی که نقش مثبتی در افزایش بازسازی سلولی دارد و به شکل‌گیری کلاژن در بافت پوست هم کمک می‌رساند. روشن‌سازی پوست، بهبودبخشی به بافت پوست، صاف‌سازی خطوط ریز پوستی، مبارزه با چین‌وچروک‌های پوستی و افزایش استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست از مهم‌ترین مزیت‌های ترکیبات آنتی‌اکسیدانی ویتامینC هستند.

 

ترکیبات آنتی‌اکیسدانی دیگری مانند اسید فرولیک و نیاسینامید (ویتامین B3) نیز می‌توانند به افزایش استحکام پوست و قابلیت ارتجاعی پوست کمک کنند، التهاب را کاهش بدهند و نقش مثبتی در روشن‌سازی لکه‌های پوستی تیره داشته باشند.

 

نحوه استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها در روتین پوستی

 

آنتی‌اکسیدان‌های موضعی زمانی به بهترین نتیجه می‌رسند که با همدیگر ترکیب شوند. بنابراین بهتر است که از سرم‌های حاوی ویتامینC (و دارای ویتامینA یا ویتامینE) در ساعات صبح استفاده کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه نیز باید بعد از چند دقیقه،حتما از یک مرطوب‌کننده باکیفیت و سپس از یک ضدآفتاب دارای SPF استفاده کنید.

منبع:سلامت
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.