چرا لب‌ها در دوران بارداری شدیدا خشک می‌شوند؟

بدن خانم‌ها در دوران بارداری با تغییرات مختلفی مواجه می‌شود. بیشتر افراد معمولا چنین تغییراتی را محدود به علائمی مثل حالت تهوع، خستگی، نوسانات خلقی و تکرر ادرار می‌دانند و پیامدهای بارداری بر پوست را نادیده می‌گیرند.

به گزارش تازه‌نیوز، بدن خانم‌ها در دوران بارداری با تغییرات مختلفی مواجه می‌شود. بیشتر افراد معمولا چنین تغییراتی را محدود به علائمی مثل حالت تهوع، خستگی، نوسانات خلقی و تکرر ادرار می‌دانند و پیامدهای بارداری بر پوست را نادیده می‌گیرند. با این‌حال، مطالعات علمی نشان داده‌اند که حدود ۹۰درصد خانم‌های باردار با تغییرات پوستی مختلف مثل خشکی لب‌ها (گاهی خفیف و گاهی شدید) مواجه می‌شوند.

علت خشکی پوست در دوران بارداری چیست؟

نوسانات هورمونی، تغییر در حجم خون و افزایش نیازهای تغذیه‌ای در دوران بارداری جزو عواملی هستند که در کنار همدیگر باعث خشکی پوست بدن، صورت و لب‌ها می‌شوند. این نوسانات هورمونی می‌توانند ترشحات چربی پوست را کاهش بدهند، درحالی که چنین اتفاقی با خشکی پوست همراه می‌شود. از طرف دیگر، افزایش گردش خون در بدن هم خشکی پوست را تشدید می‌کند.

 

چطور می‌توان خشکی لب‌ها را در دوران بارداری درمان کرد؟

خشکی پوست معمولا می‌تواند اثرات زنجیره‌ای خاصی را به‌وجود بیاورد و باعث شکل‌گیری علائمی مانند خارش، قرمزی و حساسیت پوست شود. با این‌حال، همه خانم‌ها می‌توانند از راهکارهای مناسبی برای درمان خشکی پوست در دوران بارداری کمک بگیرند. استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز یا بخور در خانه و مخصوصا اتاق خواب مستقیما رطوبت زیادی را وارد هوا می‌کند و از خشکی بیشتر پوست خانم‌های باردار جلوگیری می‌کند.

استفاده از یک بالم لب ضدحساسیت که حاوی شی باتر، موم یا روغن نارگیل باشد هم ترفند خوبی برای خانم‌های باردار است.

 

متخصصان پوست‌ومو می‌گویند که خانم‌های باردار قطعا باید از محصولات حاوی ترکیبات تحریک‌کننده غلیظ یا ترکیبات شیمیایی سنگین دوری کنند تا احتمال خشکی پوست را به حداقل برسانند. آن دسته از افراد که به ترکیبات معطر حساسیت دارند هم باید دنبال محصولات غیرمعطر باشند تا احتمال تحریک‌پذیری پوست را کاهش بدهند.

فراموش نکنید که در دوران بارداری باید از محصولات ساده با فرمولاسیون ساده و حاوی ترکیبات طبیعی استفاده کنید. استفاده از بالم لب هم باید ۳ بار در روز تکرار شود و حتما قبل از خواب شبانه هم استفاده شود. البته زیاده‌روی در استفاده از بالم لب به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا همین کار اشتباه با اثرات معکوس همراه است و خشکی پوست را تشدید می‌کند.

 

علاوه بر این، خانم‌های باردار باید توجه ویژه‌ای به تغذیه سالم و آبرسانی به بدن داشته باشند، زیرا کم‌آبی بدن می‌تواند خشکی لب‌ها را تشدید کند. به‌گفته متخصصان، خانم‌های باردار باید روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشند. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا۳ هم به محافظت از سلامت پوست آنها کمک می‌کند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.