آخرین روز تحصیلی مدارس در اسفند ۱۴۰۲ مشخص شد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت مدارس تا ۲۸ اسفند ادامه دارد، گفت: پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در کشور ۹۸ درصد است.

به گزارش تازه‌نیوز، حمید طریفی امروز _یکشنبه بیستم اسفند_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مدارس کشور تا بیست‌وهشتم اسفند به فعالیت خود ادامه می‌دهد و معلمان باید در مدارس حضور داشته باشند؛ سال جاری مانند سال‌های گذشته پیک نوروزی نداریم و هیچ تکلیفی به صورت یکسان از ستاد به مدارس ابلاغ نمی‌شود و مدارس می‌توانند به جای تکالیف نوشتاری، تکالیف مهارتی را جایگزین کنند.

به نقل از ایمنا، وی با بیان اینکه معاونت ابتدایی را نظام آموزش ابتدایی می‌بینیم که مأموریت آن ارتقای نظام علم و فناوری در کشور است، افزود: جایگاه، اهمیت، ضرورت و توجه به این نظام را باید احیا کنیم و برنامه تحولی اساسی را با همکاری سایر معاونت‌ها دنبال خواهیم کرد؛ نگاه ما یک نگاه سیستمی است تا عناصر و ذی‌نفعان را در محیط پیرامون نظام آموزشی کشور درگیر کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی از جمله موضوعاتی است که دستگاه‌های دیگر برای رفع آن باید همکاری کنند، تصریح کرد: سه حوزه به عنوان موضوع فعالیت تعیین شده که شامل موضوعات کارکردی و مهارتی است و مدارس و معلمان می‌توانند به جای تکالیف نوشتاری از این فعالیت‌ها استفاده کنند.

طریفی گفت: فرصت‌های متنوع یادگیری یکی از موضوعاتی است که ذیل آن، هم‌راستا با ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان می‌توانند در قالب متن یا ویدئو تولید محتوای خود را برای مدارس ارسال کنند، ممکن است دانش‌آموزان در مراسم‌های ماه رمضان شرکت کنند یا فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهند که خود به عنوان فعالیت مهارتی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند داستان‌خوانی و داستان‌گویی در نوروز داشته باشند، اضافه کرد: دوستی با محیط زیست، موضوع سومی است که به عنوان فعالیت نوروزی به شمار می‌رود و در همین راستا دانش‌آموزان فعالیت‌های زیست‌محیطی را می‌توانند به مدارس ارسال کنند.

تاریخ اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی آموزگاری

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره آزمون استخدامی آموزگاری افزود: حدود ۶۳۶ هزار داوطلب در این آزمون شرکت کردند که ۲۸ هزار نفر را به عنوان آموزگار ابتدایی جذب می‌کنیم و ۱۱۶۸ نفر آموزگار استثنایی هستند، نتایج اولیه آزمون بین چهاردهم تا بیستم فروردین اعلام و تا ۲۸ اردیبهشت مرحله ارزیابی تکمیلی تمام می‌شود.

طریفی با اشاره به فعالیت‌های فعالیت‌های اخیر این معاونت تصریح کرد: در طرح شهید همت، تا کنون ۱۸۰ هزار معلم آموزش دیده‌اند و این طرح به منظور توانمندسازی معلمان در حال انجام است، از سال گذشته نیز به صورت آزمایشی ۸ هزار مدرسه با اجرای برنامه زبان‌آموزی دانش‌آموزان تحت پوشش قرار داده شدند.

وی با بیان اینکه بسته‌های زبان‌آموزی طراحی شده است تا سواد خواندن و تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان و تقویت زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان معیار آموزش بین دانش‌آموزان ارتقا یابد، ادامه داد: جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی در برنامه دوم توسعه تبصره ۶۲ مطرح و در برنامه‌های توسعه و برنامه هفتم توسعه به این موضوع پرداخته شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آئین‌نامه‌ای تحت عنوان انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل تنظیم شده است تا در راستای مأموریت مذکور پیش‌دستی کرده باشیم، گفت: توسعه مدارس استثنایی، مدارس عشایری، هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، مدارس روستا مرکزی در قالب این آئین‌نامه در نظر گرفته شده است که پیش‌نویس آن آماده شده و به زودی نهایی خواهد شد.

علت بازمانده از تحصیل بودن ۷۰ هزار دانش‌آموز مشخص است

طریفی اضافه کرد: پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی در کشور ۹۸ درصد است و علت صددرصدی نبودن آن این است که دانش‌آموزان در وقت مناسب در مدرسه ثبت‌نام نمی‌کنند، بازمانده از تحصیل شناخته می‌شوند، دانش‌آموزان به خارج از کشور می‌روند، برخی به علت معلولیت شدید به سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم مراجعه نمی‌کنند و برخی خانواده‌ها دانش‌آموزان خود را به علت بیماری حدود یک سال به مدرسه نمی‌فرستند و بر اساس بررسی‌های انجام شده، ۱۹۶ هزار کودک شش تا ۱۱ ساله به دلایل متعدد در مدرسه ثبت‌نام نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شرایط تحصیل افراد در قالب طرح شهید محمودوند با مراجعه به منازل بررسی شد، افزود: حدود ۹۴۰۰ نفر نیز به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند که این تعداد جزو بازماندگان از تحصیل به شمار نمی‌روند؛ همچنین کودکان فوت شده نیز به دلیل به‌روزرسانی نشدن سامانه ثبت احوال در آمار بازماندگان از تحصیل حساب می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: علت بازمانده از تحصیل بودن ۷۰ هزار نفر از ۱۹۶ هزار دانش‌آموز مشخص شده است، از این تعداد دانش‌آموز، حدود ۴۳۲ نفر مشغول به کار شده‌اند.

طریفی ادامه داد: یکی از محورهای برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش کارآمدسازی و ارتقای کیفیت نظامات مدرسه است که بازنگری ساعات درسی و تهیه برنامه درسی مناسب با هویت و اهداف دوره ابتدایی در این محور اهمیت دارد.

رشد ۴۰ درصدی تأمین اعتبار سرانه مدارس عشایری

وی با بیان اینکه استقرار نظام پرورش استعدادهای دانش‌آموزان از دیگر محورهای برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش است، گفت: هدف دوره اول ابتدایی، تقویت شایستگی پایه‌ای است و دانش‌آموزان باید واجد آن‌ها باشند، اصلاح نظام ارزشیابی دوره ابتدایی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: به دنبال سنجش آزمون‌های ملی در پایه هر دوره تحصیلی هستیم و استقرار نظام دوری در دوره اول ابتدایی و سازماندهی نظامات مدرسه با محوریت آموزش ابتدایی جزو اولویت‌های موجود محسوب می‌شود.

طریفی با اشاره به مد نظر بودن عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب وزارت آموزش و پرورش این بود که بودجه‌ای برای تجهیز مدارس عشایری اختصاص یافت و سال جاری از یک میلیارد به ۴۰ میلیارد با رشد ۴۰ درصدی تأمین اعتبار شده است.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به مدارس عشایری و با بیان اینکه سرانه‌ای در اختیار مدارس عشایری قرار گرفته که سه برابر سرانه مدارس عادی است، افزود: کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره نظام امور آموزش ابتدایی کشور از جمله محورهای دیگر مد نظر به شمار می‌رود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.