در شرایط کنونی ایران یک کشور تنها است، نباید دچار یک اشتباه استراتژیک شود و در دام نتانیاهو بیفتد

یک نماینده پیشین مجلس گفت: درباره منافع روسیه از کشیده شدن جنگ به داخل خاک ایران منافع تمام بازیگران امروز منطقه این است که جنگ به ایران کشانده شود، در شرایط کنونی ایران یک کشور تنها است. کشور نباید در این تنهایی، دچار یک اشتباه استراتژیک شود.

به گزارش تازه‌نیوز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت‌ملی،  بیان کرد: «هدف اسرائیل این است که در شرایطی که به جنگ نیاز است، ایران دچار این جنگ بی‌پایان شود. نتانیاهو می‌داند که در شرایط جنگی، آمریکا به دلیل وجود موافقت‌نامه‌های امنیتی، مجبور است که طرف اسرائیل را بگیرد.»

به نقل از خبرآنلاین بخش هایی از گفت و گوی فلاحت پیشه را در ادامه می خوانید:

  • درباره منافع روسیه از کشیده شدن جنگ به داخل خاک ایران منافع تمام بازیگران امروز منطقه این است که جنگ به ایران کشانده شود، در شرایط کنونی ایران یک کشور تنها است. کشور نباید در این تنهایی، دچار یک اشتباه استراتژیک شود. لذا، ضمن محکم شدن استحکامات دفاعی کشور، ایران نباید در دام و فتنه‌ای که نتانیاهو ایجاد کرده، بی‌افتد.

 

  • تجربه اخیر نشان داد که اسرائیل در اوج مشکلات داخلی به‌سر برده و روابط آن با آمریکا و کشورهای غربی دچار چالش‌های جدی شده است. من معتقد هستم که اگر هفتم اکتبر اتفاق نمی‌افتاد، الآن چالش‌های ویران‌کننده‌ای در درون سرزمین‌های اشغالی وجود داشت. در حال حاضر نیز بر این باورم که نتانیاهو بدون جنگ با ایران یک مرده سیاسی است زیرا فشارهای بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه زیاد بوده و او سعی می‌کند شرایط جنگی را از طریق درگیری مستقیم با ایران حفظ کند. بنابراین، این جنگ نیست و فتنه است، کشور باید از ورود به فتنه بپرهیزد.

 

  • بر این باورم که ایران از توان نظامی لازم برای وارد آوردن ضربات جدی به اسرائیل برخوردار است اما امروز شرایط جنگی نیست لذا، در این شرایط باید اوضاع را به گونه‌ای کنترل کرد که تحولات شرایط طبیعی به خود بگیرد. اگر تحولات، شرایط طبیعی به خود بگیرد بخش عمده‌ای از این چالش‌ها به قلمرو سرزمین اشغالی و روابط اسرائیل با آمریکا باز می‌گردد. متاسفانه سوءاستفاده‌ی آتش‌به‌اختیارها به حدی صورت گرفته است که عملا آتش به خرمن منافع ملی کشور افتاده است. به‌طوری که افراد به خودشان اجازه می‌دهند در سیاست خارجی و استراتژی مواضعی را مطرح کنند که آسیب‌های جدی را متوجه منافع ملی کند.

 

  • تداوم جنگ در خاورمیانه در راستای منافع روسیه ارزیابی می‌شود. مشاهده کردیم که روس‌ها از یک طرف در تعهدات خودشان در تحویل سوخوهای ۳۵ و همکاری پدافندی با ایران در سوریه عمل نمی‌کنند اما از طرف دیگر نماینده روسیه سخنان تند و تحریک‌آمیزی در شورای امنیت بیان کرد. غافل از اینکه در میان این سخنرانی‌ها حتی یکبار اشاره‌ای برای صدور بیانیه یا قطعنامه علیه اسرائیل نشد.
  • من معتقدم که جلسه شورای امنیت به نوعی وقت‌گذرانی و بازی بود که دستاوردی برای ایران نداشته و مانعی برای اسرائیل ایجاد نکرد. این واقعیت سیاسی است که با آن مواجه هستیم.

 

  • منافع تمام بازیگران امروز منطقه این است که جنگ به ایران کشانده شود، در شرایط کنونی ایران یک کشور تنها است. کشور نباید در این تنهایی، دچار یک اشتباه استراتژیک شود. لذا، ضمن محکم شدن استحکامات دفاعی کشور، ایران نباید در دام و فتنه‌ای که نتانیاهو ایجاد کرده، بی‌افتد. دیگران فرصت‌طلبانه منتظر سوءاستفاده از اشتباه استراتژیک ایران هستند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.