جهان در آستانه وقوع یک سیل مرگبار؛ یخچال‌های قطب جنوب زودتر از آن‌چه تصور می‌شد ذوب خواهد شد!

بر اساس یک مطالعه جدید، یخچال طبیعی توایتس واقع در غرب قطب جنوب از دهه ۱۹۴۰ به این سو به طور مستمر و با سرعت فزاینده‌ای در حال از دست دادن یخ بوده است.

به گزارش تازه‌نیوز، از یک مطالعه محیط زیستی نقل کرده که یخچال‌های موسوم به «روز قیامت» در قطب جنوب زودتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد، شروع به ذوب شدن خواهد کرد. این خبرگزاری در این مطلب بر اساس مطالعاتی که روی یخچال طبیعی توایتس انجام گرفته، نقل قول کرده است- که با وسعتی تقریباً در حدود ایالت فلوریدای ایالات متحده وسیع‌ترین یخچال روی زمین به شمار می‌آید.

به نقل از شفقنا، از خبرگزاری اسپوتنیک؛ بر اساس یک مطالعه جدید، یخچال طبیعی توایتس واقع در غرب قطب جنوب از دهه ۱۹۴۰ به این سو به طور مستمر و با سرعت فزاینده‌ای در حال از دست دادن یخ بوده است. پیش از این دانشمندان فکر می‌کردند که این یخچال از دهه ۱۹۷۰ به بعد شروع به از دست دادن یخ خواهد کرد. این یافته‌های شوم که از طریق این مطالعه به دست آمده‌اند، حکایت از این می‌کنند که فروپاشی و ذوب شدن این یخچال می‌تواند منجر به بالا آمدن فاجعه‌آمیز سطح آب دریاها شود- و برای همین هم به آن لقب «یخچال روز قیامت» را داده‌اند.

این مطالعه که نتایج آن چندی پیش در مجله آکادمی ملی علوم منتشر شد، با بازسازی تاریخ ده هزار سال اخیر یخچال توایتس از طریق تجزیه و تحلیل هسته‌های رسوبی کف اقیانوس به این نتیجه رسیده که این یخچال به همراه یخچال همسایه‌اش در جزیره پاین از دهه ۱۹۴۰ به بعد از بستر دریا جدا شده‌اند.

گمان می‌رود که یک ال‌نینوی عظیم- که تقریباً در همان دوره زمانی رخ داده- باعث شده که این یخچال‌ها شروع به از دست دادن جرم خود کرده‌اند.

نویسندگان این مطالعه در این زمینه نوشته‌اند: «یخچال توایتس نقشی حیاتی در تنظیم پایداری صفحات یخی غرب قطب جنوب و البته افزایش سطح آب دریاها در سطح جهان ایفا می‌کند».

اگر یخچال توایتس به خودی خود فرو بریزد، سطح آب دریاها تقریباً در حدود دو فوت (۶۵ سانتی‌متر) بالاتر خواهد رفت. و از آن‌جا که این یخچال مسئول نگه داشتن صفحات یخی قطب جنوب است، فروپاشی آن می‌تواند ذوب شدن بیشتر یخچال‌های قطب جنوب را موجب شود که خود این هم ممکن است باعث شود سطح دریا به میزان ۱۰ فوت (۳ متر) افزایش یافته و سیل جهانی فاجعه‌آمیزی را به وجود آورد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.