اتفاقی نادر در بودجه‌نویسی؛ بسته شدن بودجه ۱۴۰۳ قبل از تصویب برنامه توسعه!

تا امروز، برنامه هفتم توسعه از سوی شورای نگهبان تایید نشده است؛ این درحالی است که طبق قانون بودجه‌های سالانه باید براساس احکام برنامه‌های توسعه باشد و مشخص نیست بودجه ۱۴۰۳ براساس کدام برنامه توسعه نگاشته شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه اعتماد از اتفاقی نادر در بودجه نویسی امسال خبر داده است. این روزنامه نوشته است:  ۲۷ اسفند ماه و در شرایطی که مجلس از ۲۱ اسفند ماه جلسه علنی نداشت و از سوی دیگر ۲۲ و ۲۶ اسفند ماه سخنگوی شورای نگهبان ایرادات متعددی را به بودجه وارد کرده بود، اعلام شد که شورای نگهبان بخش نخست بودجه را تایید کرده است. البته که همچنان تا امروز، برنامه هفتم توسعه از سوی شورای نگهبان تایید نشده است؛ این درحالی است که طبق قانون بودجه‌های سالانه باید براساس احکام برنامه‌های توسعه باشد و مشخص نیست بودجه ۱۴۰۳ براساس کدام برنامه توسعه نگاشته شده است.

برنامه ششم توسعه هم چندین‌بار تمدید شده بود، اعتبارش در پایان ۱۴۰۲ به پایان رسید و در حال حاضر کشور هنوز برنامه توسعه ندارد؛ یعنی کشور در خلأ میان دو برنامه توسعه ششم و هفتم قرار دارد و مشخص نیست بودجه چگونه بسته شده است. از سوی دیگر، طبق آنچه مجلس در اسفند ماه تصویب کرد، دولت اجازه دارد تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ طبق احکام بودجه ۱۴۰۲ و جداول ۱۴۰۳ عمل کند که این طرح نیز محل شک و شبهه شد؛ چراکه طبق قانون در شرایطی که بودجه در زمان مقرر تصویب و تایید و ابلاغ نشود، دولت موظف به تهیه لایحه چند-دوازدهم است که دولت همین کار را هم نکرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.