پیام‌های مهم سفر مصری‌ها برای ایران/ ماجرای دسیسه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها چیست؟

یک تحلیلگر جهان عرب معتقد است در شرایطی که رژیم صهیونیستی در بحرانی ترین دوره خود به سر می برد، سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران نیز حاوی پیام مهمی برای کشورهای منطقه است.

به گزارش تازه‌نیوز، تحریریه نوشت: «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در یوتیوب گفت: تحولات فلسطین بسیار پرشتاب شده و رژیم اسرائیل و آمریکا را گرفتار کرده است. برای نخستین بار دادگاه کیفری بین المللی به ریاست «کریم احمد خان» پاکستانی، رژیم اسرائیل را به جنایت جنگی و جنایت انسانی متهم کرده و دستور بازداشت «بنیامین نتانیاهو» و «یواو گالانت» وزیر جنگ این رژیم را صادر می کند. این دادگاه در آستانه صدور حکم دستگیری آنان است. دیگر زمانی که نتانیاهو و اطرافیانش خودشان را فراتر از قانون می دانستند، سپری شده است.

عطوان افزود: موضوع دیگر آن است درحالیکه سه کشور اسپانیا، نروژ و ایرلند به پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور مستقل اعتراف کردند، روابط مصر و رژیم اسرائیل هم متشنج شده زیرا مصر اکنون امنیت ملی خود را به طور اساسی در خطر می بیند.

این مطالب را هم بخوانید:

وی پیش بینی کرد: از این پس مصر و ایران به هم نزدیک خواهند شد و به همین دلیل بود که «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر برای عرض تسلیت به تهران سفر کرد. این یک تحول بسیار مهم است. قرار بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی و عبدالفتاح السیسی با هم دیدار کنند و به همین دلیل من اطمینان دارم که سقوط بالگرد رئیس جمهوی ایران و همراهان وی یک دسیسه آمریکایی و اسرائیلی بود.

این تحلیلگر فلسطینی تبار در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: در حقیقت تحولات مهمی در مصر در حال رخ دادن است. رژیم اسرائیل، مصر را نادیده گرفته، به این کشور اهانت کرده است و ارتباط جغرافیایی میان مصر و نوار غزه را از بین برده است. اکنون این رژیم محور صلاح الدین و محور فیلادلفیا را به کنترل خود در آورده است.

عطوان افزود: این تحولات آثار منفی را برای مصر به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل قاهره اعلام کرده است که رعایت کامل معاهدات رسمی مانع این کشور نمی شود تا استفاده از همه سناریوها برای حفظ امنیت ملی خود و حق تاریخی مردم فلسطین را نادیده بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: اگرچه این یک سخن و موضوع بسیار مهمی است اما کافی نیست. مصر باید برای دفاع از امنیت ملی خود و حق مردم فلسطین گام های عملی را بردارد. این کشور باید همه توافق هایی را که با اسرائیل دارد تعلیق کند و مانع از حضور اسرائیلی ها در محور صلاح الدین و فیلادلفیا شود و این گذرگاه را با قدرت باز کند تا کمک های انسان دوستانه به مردم فلسطین برسد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.