معرفی انواع لباس کار و ویژگی‌های آن

انتخاب لباس کار مناسب و استاندارد برای برخی از مشاغل به‌ویژه کارهای صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد.

یکی از عواملی که در افزایش کارآیی کارکنان، به‌ویژه در مشاغل صنعتی، نقش زیادی دارد، انتخاب و خرید لباس کار مناسب است.

ما در این محتوا درباره دلایل اهمیت انتخاب لباس کار مناسب و ویژگی‌های آن با شما صحبت خواهیم کرد و در پایان هم به انواع لباس کار و کاربردهای هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

اهمیت انتخاب لباس کار استاندارد و مناسب

انتخاب لباس کار مناسب و استاندارد برای برخی از مشاغل به‌ویژه کارهای صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد. از جمله دلایل مهم بودن انتخاب لباس کار مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ ایمنی کارکنان: یکی از دلایل اصلی اهمیت انتخاب لباس کار مناسب و استاندارد، ایمنی کارگران و کارکنان است. لباس‌های کار با پوشش مناسب و استاندارد می‌توانند از کارگران در برابر آسیب‌های ناشی از خطرات محیط کار مثل حرارت بالا و انتشار انواع اسیدها، گازهای مضر و ذرات معلق محافظت کنند.
  • راحتی کارگران: لباس کاری که مناسب و استاندارد و با متریال مناسب تولید شده باشد، به افراد امکان حرکت آسان و راحتی در انجام وظایف روزانه‌ را می‌دهد که همین ویژگی سبب افزایش بازدهی کار آن‌ها خواهد شد.
  • حفظ بهداشت و سلامت کارگران: لباس کار استاندارد، قابلیت شست‌وشو دارد و سبب حفظ بهداشت شخصی و سلامتی کارگران خواهد شد.
  • تفکیک کارکنان مجموعه از افراد دیگر: لباس کار با رنگ‌ها و الگوهای خاص می‌تواند کارمندان را از دیگر افراد در محیط کار متمایز کند؛ به‌علاوه با انتخاب لباس‌های متفاوت برای کارکنان بخش‌های مختلف می‌توان نیروهای قسمت‌های مختلف سازمان را از یکدیگر تفکیک کرد.
  • ارتقاء کلاس کاری و جایگاه سازمان در ذهن مشتریان و کارکنان: تهیه لباس کار مناسب و استاندارد به زیبایی لباس فرم کارکنان و ارتقاء کلاس کاری سازمان کمک می‌کند که این موضوع سبب ثبت تصویری مثبت از مجموعه مورد نظر در ذهن کارکنان و مشتریان می‌شود.

ویژگی‌های لباس کار مناسب و استاندارد

برای انتخاب لباس کار مناسب باید با ویژگی‌های پوشش استاندارد برای کار آشنا باشید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های لباس کار مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا: لباس کار مناسب و استاندارد باید از پارچه بااستحکام دوخته شود و در برابر عوامل مختلف محیط کار مثل دمای بالا، انواع اسیدها، گردوغبار یا ضربات سنگین مقاومت داشته باشد.
  • تبادل هوا: لباس کار باید از موادی تولید شده باشد که اجازه تبادل هوا را بدهد و از گرما و تعریق بیش از حد بدن کارگران جلوگیری کند.
  • قابلیت شست‌وشو: لباس کار استاندارد باید به راحتی قابل شست‌وشو باشد تا بهداشت شخصی کارمندان و سلامت کارگران را در طول زمان حفظ کند.
  • قابلیت تنظیم سایز: لباس کار باید دارای امکان تنظیم اندازه و سایز باشد تا کارگران با تنظیم اندازه مناسب بتوانند در آن احساس راحتی کنند و کارهای روزانه خود را به آسانی انجام دهند. به‌طور مثال وجود کمربند مناسب می‌تواند نقش زیادی در راحتی لباس برای کارگران داشته باشد.
  • داشتن جیب‌ استاندارد با قابلیت قرار دادن ابزار کار در آن‌ها: لباس کار باید دارای جیب‌های کافی باشد تا افراد بتوانند ابزارهای خود را در آن قرار دهند.
  • طراحی زیبا و حرفه‌ای: لباس کار استاندارد علاوه بر داشتن کیفیت و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، باید از لحاظ ظاهری هم زیبا و جذاب باشد.

انواع لباس کار

لباس‌های کار بر اساس معیارهای مختلف به انواع متعددی تقسیم‌بندی می‌شوند که از جمله این معیارها می‌توان به مدل لباس و نوع پارچه آن اشاره کرد. در ادامه این بخش درباره انواع لباس کار بر اساس هریک از این دو معیار صحبت خواهیم کرد.

انواع لباس کار بر اساس مدل

لباس‌های کار بر اساس نوع مدل و طرحی که دارند، به سه دسته دوتیکه (یا کاپشن‌شلوار کار)، یکسره (یا خلبانی) و دوبنده (یا بیلرسوت) تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه در مورد هریک از انواع این لباس‌ها صحبت خواهیم کرد:

لباس کار دو تیکه یا کاپشن و شلوار

این نوع لباس کار شامل کاپشن و شلوار با رنگ و طرح یکسان است که کاپشن آن دارای دو جیب بر روی سینه‌ها و دو جیب دیگر در کنار آن است.

شلوار این نوع لباس کار دارای 4 یا 6 جیب است که 4 جیب در کنار و پشت شلوار طراحی شده‌اند؛ در برخی از مدل‌های هم دو جیب در بخش بالای زانو دوخته می‌شوند تا افراد بتوانند ابزارها و وسایل خود را در این جیب‌ها قرار دهند.

یکسره یا خلبانی

این نوع لباس کار به‌صورت یکسره و یک‌تکه است که فرد برای پوشیدن آن باید زیپ آن را پایین بکشد و ابتدا پاهای خود را در قسمت شلوار قرار دهد و سپس دست‌های لباس کار را بپوشد.

با توجه به اینکه این نوع لباس کار طراحی خاصی دارد، باید زیر آن لباس مناسب بپوشید؛ زیرا در مواقعی مثل رفتن به دستشویی و یا عوض کردن لباس باید لباس کار را به‌طور کامل در بیاورید.

دوبنده یا بیلرسوت

لباس کار بیلرسوت (یا دوبنده) شبیه به دوبنده لباس کشتی‌گیران با پوشش شلوار است که برای آن یک جیب بزرگ در قسمت جلویی دوبنده، دو جیب در کنار شلوار و یک جیب در عقب شلوار دوخته می‌شود.

از زیر این نوع لباس کار بهتر است از تیشرتی مناسب با رنگی هماهنگ با دوبنده استفاده کنید تا علاوه بر کارایی بهتر، از لحاظ ظاهری هم زیبا و جذاب باشد.

انواع لباس کار بر اساس نوع پارچه

یکی از مواردی که در دوام و مقاومت لباس کار بسیار نقش دارد، نوع پارچه آن است؛ درواقع انتخاب لباس کار با متریال و نوع پارچه مناسب بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

لباس‌های کارها بر اساس نوع پارچه به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • کتان
  • پاکویی
  • هفتاد سی
  • سی هفتاد
  • ترگال
  • موادی
  • کجراه

هریک از این نوع متریال‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که باید نوع پارچه مناسب لباس کار را بر اساس نیازها، اولویت‌ها و برخی دیگر از عوامل مثل فصل استفاده از لباس کار انتخاب کنید.

سخن آخر

انتخاب لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف از جمله کارهای صنعتی، نقش مهمی در راحتی کارکنان، افزایش کارایی و حفظ سلامتی و ایمنی آن‌ها دارد. ما در این محتوا به دلایل اهمیت لباس کار استاندارد و مناسب و ویژگی‌های آن پرداختیم و در پایان هم انواع لباس کار بر اساس مدل و نوع پارچه را معرفی کردیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.