کدام وعده‌های انتخاباتی در مورد بورس قابل اجرا نیست؟

«زار سرمایه احتیاج به این ندارد که برنامه خاصی داشته باشد تا رونق بگیرد. ما اگر اقتصادمان رونق بگیرد، بازار سرمایه خود به خود معلول این رونق می‌شود. از همین رو به رغم اشاره‌های واضح چند کاندیدا به بازار سرمایه، باید منتظر ماند و دید برنامه کلی‌شان برای اقتصاد چیست.»

به گزارش تازه‌نیوز، اگر مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی را سه نامزد اصلی انتخابات چهاردهم بدانیم، تا امروز نقطه نظرات بورسی آن‌ها به دو طیف تقسیم می‌شود. در یک سر این طیف قالیباف و پزشکیان هستند که وعده‌هایشان در حمایت از بورس بوده و به خوبی نسبت به نقطه ضعف‌های بورس آگاه هستند؛ و در سمت دیگر آن سعید جلیلی است که با نگاهی به پیشینه نظرات او پی می‌بریم که اعتقادی به این بازار ندارد. در انتخابات گذشته دولت سیزدهم بر حل مشکلات بورس در عرض ۳ روز سخن گفته بود، مشکلی که از همان ابتدای غیر عملیاتی بودن آن مشخص بود اما در انتخابات پیش رو چه رد فلگ‌هایی رامی‌توان در صحبت‌های نامزد‌ها دید؟

محمد خبری زاد در پاسخ به این سوال به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بازار سرمایه احتیاج به این ندارد که برنامه خاصی داشته باشد تا رونق بگیرد. ما اگر اقتصادمان رونق بگیرد، بازار سرمایه خود به خود معلول این رونق می‌شود. از همین رو به رغم اشاره‌های واضح چند کاندیدا به بازار سرمایه، باید منتظر ماند و دید برنامه کلی‌شان برای اقتصاد چیست. اگر برنامه اقتصادیشان قابل اجرا باشد، می‌دانیم وعده و وعید نیست، چون هنوز آن برنامه‌ها مشخص نیست و ما هنوز مناظرات را ندیده‌ایم.

او تصریح می‌کند: مواردی هم که تاکنون مطرح شده می‌شود که اجرا شود، اما زمان می‌برد. در کنارش یکسری زنجیره تصمیمات دیگر هم نیاز است. اینطور نیست یکباره قیمت دستوری برداشته شود و همه چیز با نرخ آزاد باشد؛ اما در برنامه‌ای میان مدت می‌توان اگر واقعا کاندیدا‌ها و تیم اقتصادیش باور داشته باشد، می‌شود انجام شود. مهم دو آیتم باور به این تغییر و برنامه ریزی برای آن است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.