سفر در زمان با تقویم ورزشی سال جدید/ بنویسید ۲۰۲۱، بخوانید ۲۰۲۰!

سال جدید یکی از مهمترین سال‌ها در ورزش جهان و کشورمان است و مسابقات ورزشی در رشته‌های گوناگون، نوید یک سال پر هیجان را می‌دهند. رقابت‌های ملی در سطح جهانی و قاره‌ای در کنار مسابقات باشگاهی، بیننده‌های مسابقات ورزشی را تا آخر سال سرگرم می‌کنند.

صالح یعقوبی/ تازه نیوز؛ تقویم ورزشی سال ۱۴۰۰ شمسی یا ۲۰۲۱ میلادی در حالت عادی باید یک تقویم خالی از هیجان می‌بود و هواداران ورزش در سراسر دنیا لیگ‌های باشگاهی کشور و قاره‌شان را دنبال می‌کردند، اما ویروس کرونا اگر برای تمام دنیا گرفتاری و مشکلات فراوانی به همراه داشت، برای سال جدید هیجان از جنس المپیک و مسابقات جذاب فوتبال و والیبال دارد و در تاریخ هم تا ابد ثبت می‌شود.

روزی فرامی‌رسد که نگارنده در حالی که کهنسال شده و در حال تماشای یک مسابقه تلویزیونی است، مجری از شرکت‌کننده می‌پرسد المپیک ۲۰۲۰ توکیو در چه سالی برگزار شد، نگارنده زودتر از همه پاسخ می‌دهد ۲۰۲۱ و برای نوه‌ها تعریف می‌کند که این هم یک گم‌راهی تاریخی است، مانند این نکته که کلاه «پانامایی» در «اکوادر» تولید می‌شود!

والیبال تاریخ‌ساز می‌شود؟

والیبال کشورمان چند سالی است به یک قدرت جهانی تبدیل شده و دیگر از اینکه گرفتن یک ست از کره و ژاپن برایمان آرزو باشد گذر کرده‌‌ایم؛ هرچند هنوز هم عده‌ای برای تقدیر از ملی‎‌پوشان این جمله را می‌گویند!
تیم ملی والیبال کشورمان که با نسلی از ستاره‌های بزرگ چند سالی است در آسیا بی رقیب شده و با تیم‌های سطح یک جهانی رقابت می‌کند، در سال جدید تقویم فشرده‌ای دارد و هم در المپیک و هم در لیگ جهانی باید به مصاف رقبا برود.

لیگ جهانی والیبال که قرار بود سال گذشته برگزار شود به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا یک سال عقب افتاد و برخلاف ادوار گذشته و به دلیل جلوگیری از ابتلای بازیکنان به این ویروس، به صورت متمرکز در کشور ایتالیا برگزار می‌شود. تاریخ شروع این رقابت‌ها هفتم خرداد است و دور گروهی تا آخر همان ماه تمام می‌‎شود و اوایل تیر هم مرحله نیمه‌نهایی و فینال برگزار می‌شود.
هدایت تیم ملی والیبال کشورمان به ولادیمیر آلکنو سپرده شده؛ امید زیادی وجود دارد که با این سرمربی روس در لیگ جهانی و المپیک به روی سکو برویم.

تب فوتبال در اروپا؛ یورو آغاز می‌شود

مسابقات جام ملت‌های اروپا یا یورو۲۰۲۰ هم از آن رقابت‌هایی است که قرار بود سال گذشته و مطابق معمول با فاصله چهار ساله از دوره قبل برگزار شود که کرونا بار دیگر تمام برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخت و تقویم فوتبال اروپا عوض شد. بعد از جام‌جهانی، جام ملت‌های اروپا حساس‌ترین رقابت ملی در تقویم هواداران فوتبال است. تعویق این رقابت‌ها دوست‌داران مستطیل سبز را یک سال دیگر چشم‌انتظار نگه داشت.

یورو۲۰۲۰ قرار است به شکلی متفاوت و در دوازده شهر اروپایی برگزار شود و کشورهای زیادی از شرق تا غرب این قاره لذت میزبانی را تجربه می‌‎کنند، شهرهایی مانند باکو، سن‌پطرزبورگ، آمستردام، رم و مونیخ جزو میزبانان این رقابت‌ها هستند و نیمه‌نهایی و فینال هم در لندن برگزار خواهد شد.

حضور تیم‎‌های بسیار آماده‌ای مانند بلژیک و انگلیس که در جام‌جهانی سوم و چهارم شدند، ایتالیای احیاشده با روبرتو مانچینی، هلند که تا زمان حضور کومان بسیار زهردار بود، آلمان که آخرین دوره حضور یواخیم لو روی نیمکت این تیم است، اسپانیا که با لوئیز انریکه مدعی اصلی قهرمانی است و فرانسه، قهرمان جام‌جهانی گذشته و البته دیگر تیم‌های شگفتی‌ساز، نوید یک رقابت میخکوب‌کننده را به تماشاگران فوتبال می‌دهد.

جام ملت‌های اروپا از بیست و دوم خرداد ماه و با دیدار ترکیه و ایتالیا در شهر رم آغاز می‌شود.

المپیک توکیو، سفر به سرزمین سامورایی‌ها

یکی از کشورهایی که بسیار شدید از شیوع ویروس کرونا متضرر شد، ژاپن است. سامورایی‌ها که قرار بود سال گذشته میزبان رقابت‌های المپیک و البته میلیون‌ها گردشگر باشند، یک‌سال این رقابت‌ها را به تعویق انداختند و ضرر زیادی دیدند.

با وجود تمام این اتفاقات اما ژاپن تابستان سال جدید میزبان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان است و المپیک۲۰۲۰ را در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌کنند. المپیک برای ایرانی‌ها اما حس و حال متفاوتی دارد؛ در روزهای ابتدایی به دلیل نیم قرن حسرت در راهیابی فوتبال به المپیک حسرت می‌‎خوریم اما در ادامه و با شروع رقابت‌های انفرادی مانند تکواندو، کشتی و وزنه‌برداری، هیجان این مسابقات هم برای ما آغاز می‌شود.

در این دوره هم مانند ادوار گذشته امید زیادی به کسب مدال در رشته‌های همیشه مدال‌آور داریم والبته احتمال شگفتی‌سازی توسط والیبال، تیراندازی و رشته‌های رزمی دیگر در کنار تکواندو نیز وجود دارد.

مسابقات المپیک توکیو از اول مرداد و پارالمپیک هم از بیست و یک مرداد آغاز می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.