چراغ سبز عربستان برای عادی‌سازی روابط با ایران!

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی می‌گوید او می‌خواهد روابط خوبی با ایران داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، ولیعهد در مصاحبه‌ای تلویزیونی وقتی درباره رقیب منطقه‌ای عربستان سوال شد، لحنی آشتی جویانه‌ به خود گرفت و گفت که می خواهد شاهد کامیابی ایران و پیشرفت این کشور باشد.

ولیعهد عربستان ایران را یک کشور همسایه خواند که عربستان خواهان رابطه‌ای خوب با آن است.
او گفت مشکل ریاض با تهران “رفتار منفی” این کشور در قبال همسایگانش است و عربستان برای یافتن راه حل هایی در این زمینه با کشورهای منطقه و جهان رایزنی خواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اخیرا گزارش‌هایی از گفتگوهای مستقیم بین مقامات “ارشد” ایران و عربستان سعودی (https://www.bbc.com/persian/iran-۵۶۷۹۱۷۸۶) منتشر شد که بر اساس آن دو کشور در تلاش برای اصلاح روابط فیمابین هستند..
این مذاکرات که در بغداد انجام شد، به نظر می‌رسد اولین گفتگوهای مهم سیاسی بین دو کشور از سال ۲۰۱۶ باشد.

روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان از سال ۲۰۱۶ و به دنبال حمله به سفارت سعودی در تهران قطع است.
علاوه بر این ایران و عربستان در سال‌های گذشته برای سلطه بیشتر در منطقه رقابتی پرهزینه و جنگی نیابتی را آغاز کرده بودند.

در هفته‌های گذشته اما اخبار مذاکرات دو کشور که با میانجی گری عراق پیش رفته است، فضا را تغییر داده. سفیر ایران در عراق هم این مذاکرات را تایید کرده است.
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یکی از مقامات گفته بود که دور اول مذاکرات نهم آوریل (۲۰ فروردین) در بغداد انجام شده و شامل گفتگوهایی درباره حملات حوثی‌ها بوده و این مذاکرات “مثبت” ارزیابی شده است.
حسن روحانی که دوره ریاست جمهوری‌اش در مرداد ماه به پایان می‌رسد، پیش‌تر گفته بود که خواهان کاهش خصومت‌ها با رقبای عرب است.
وزارت خارجه ایران نیز بارها از مذاکره مستقیم با همسایگان و رفع تخاصم با عربستان استقبال کرده بود.
روند برگزاری این مذاکرات توسط مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق که اخیرا در ریاض با ولیعهد عربستان دیدار داشت، تسهیل شد. ولیعهد عربستان پیش از این تهران را به دامن زدن به ناامنی منطقه متهم می‌کرد و تلاش‌های میانجی‌گری پاکستان و چین در این زمینه شکست خورده بود.
محمد بن سلمان در بخش دیگر از مصاحبه‌ خود که سه شنبه پخش شد گفت که آمریکا شریک استراتژیک عربستان است و ریاض به جز در موارد انگشت شمار با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اختلافی ندارد.
او که عملا حاکم عربستان تلقی می شود همچنین گفت که عربستان مداخله در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد.
ولیعهد عربستان از زمان آغاز به کار جو بایدن اقداماتی انجام داده که به نظرمی‌رسد برای جلب نظر دولت جدید آمریکا باشد. آقای بایدن از زمان روی کار آمدن متعهد شده که روابط خود را با پادشاهی عربستان ارزیابی مجدد کرده و جنگ ۶ ساله در یمن را پایان دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.