اظهارات داغ مطهری درباره میرحسین، گفتگوی ظریف، خواننده‌های ایرانی خارج + کنایه به حداد عادل

علی مطهری گفت: قطعا عده ای دوست دارند مشارکت پایین باشد و مانند مجلس یازدهم فردی از خودشان انتخاب شود و برخلاف حرف آقای حدادعادل که می گوید نظام سلطه این را نمی خواهد، به نظر می رسد نظام سلطه این را می خواهد که یک تندرو انتخاب شود تا کشور هیچ وقت به سامان نرسد.

علی مطهری در کلاب‌هاوس به سوالاتی درباره احتمالات پیرامون ردصلاحیتش، مواضعش در حوزه های فرهنگی و هنری، فایل صوتی ظریف، حصر موسوی و کروبی، برنامه هایش در حوزه اقتصاد، روابط با کشورهای منطقه و آمریکا و…پاسخ داد.

آنچه می خوانید بخشی گپ و گفت با علی مطهری، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در کلاب هاوس خبرآنلاین است.

معتقدم ردصلاحیت من در مجلس یازدهم یک خطای سهوی بود که شورای نگهبان انجام داد. اصولا ردصلاحیت به خاطر اظهارنظر پذیرفته نیست. این که کسی مخالف نظر رسمی نظام نظری داشته باشد بحث غلطی است. بحث من هم با شورای نگهبان همین بود. سه تا از اظهارنظرهای من را در جلسه ای که در شورای نگهبان داشتیم بحث شد. مجادله ای بود و من بیرون آمدم و ردصلاحیت شدم. من این ردصلاحیت را قبول ندارم. ناامید نیستم که تایید صلاحیت نشوم. من نیاز به مطرح شدن ندارم. در حالت عادی هم می توانم حرف هایم را بزنم.

باید با آمریکا رابطه اقتصادی برقرار کنیم

باید با کشورهای قوی اسلامی بازار مشترک داشته باشیم. باید بین طرفهای تجاری خود رقابت ایجاد کنیم برای اینکه پول بی جهت از جیب مردم خارج نشود. چون الان نمی توانیم رقابت ایجاد کنیم باید کالاها را به قیمت بالاتری بخریم. باید روابط خارجی خود را بهبود ببخشیم. کم کم که آمریکا به برجام برمی گردد، باید با آمریکا رابطه اقتصادی برقرار کنیم. روابط خارجی در اقتصاد ما بسیار موثر خواهد بود. باید با کشورهای خارجی و ایرانیان خارج از کشور رابطه تجاری داشته باشیم.

بدون برداشته شدن تحریم ها، رفاه نسبی مقدور نیست

باید در داخل، برای بخش خصوصی امنیت اقتصادی ایجاد کنیم سرمایه هایشان را وارد کشور کنند. چه تحریمها برداشته شود و چه در این شرایط باقی بمانند. اگر می خواهیم به رفاه نسبی برسیم، بدون برداشته شدن تحریمها مقدور نیست. هر مدیر قوی ای در کشور بیاید و شرایط اینطور باشد حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد می تواند وضع مردم را بهتر کند. نمی شود شعار داد تحریم ها به این حد باشد و می شود وضع را بهتر کرد. ضمن این که تولید را افزایش می دهیم باید حتما دنبال رفع تحریم ها باشیم. هر قدر تولید ما بالا باشد ولی تحریم باشیم نمی توانیم کالا صادر کنیم یا ارز را وارد کنیم.

با کاندیداتوری من، ظریف و تاج زاده فضای انتخابات خیلی گرم می شود

 درباره مشارکت فضا خیلی گرم نیست ولی این مطلب با ورود برخی نامزدها می تواند جبران شود و فضا گرمتر شود. فرضا با ورود آقای ظریف فضا گرم می شود. با ورود خود من فضا گرمتر می شود. عده ای مواضع ما را قبول دارند. اگر آقای تاج زاده را تایید کنند فضا خیلی گرم می شود. این بستگی به عملکرد شورای نگهبان دارد.

رابطه ای بین توفیق نشست وین و شرکت مردم در انتخابات است. اگر در این فاصله توافق و گشایشی شود و مردم حس کنند راهی برای خروج از فشار اقتصادی باز شود مردم وارد فضای انتخابات می شوند و برای ادامه این راه، به طرفداران این راه رای می دهند و مشارکت به حد قابل قبولی می رسد.

البته مردم از حوادث آبان ۹۸ گلایه دارند. از فشارهای شدید اقتصادی که به مردم وارد می شود گلایه دارند ولی باید گفته شود قهر کردن با صندوق رای راه حل مشکلات نیست. حتما اصلاح امور از صندوق رای می گذرد. شرکت بالای مردم در انتخابات برای رفع تحریمها و اجرای برجام خیلی مهم است. اگر مشارکت مردم ۷۰ درصدی شود دنیا روی پشتوانه مردمی نظام اسلامی حساب می کند. باید هر کسی از هر راهی بلد است باید فضا را گرم کند.

خواننده خارج از کشور چه اشکالی دارد اینجا هم بخواند

اگر خواننده ای در خارج می خواند و مشکل اقتصادی و سیاسی ندارد چه اشکالی دارد بیاید اینجا هم بخواند؟، این ها اصلا مسایل مهمی نیست. حتی ممنوعیت نوعی از موسیقی در اسلام را باید دید که به خاطر ارزش عقل است و هر چیزی که عقل را زایل می کند و انسان را از حال عادی خارج می کند، نباید باشد. برخی موسیقی ها برای همین حرام شده است چون انسان نباید هیچگاه از حال عادی خارج شود. و الا موسیقی هایی که در چهارچوب قانون باشد نباید مشکلی داشته باشد. اینها باید در کل اسلام تصمیم گرفته شود.

کارهای غلطی در دستگاه های امنیتی ما می شود

 برخورد با آن ۵۳ نفر که متهم به ترور بودند فاجعه بود و واقعا معلوم شد چه کارهای غلطی در دستگاه امنیتی ما انجام می شود. در مجلس یکی از آنها را دعوت کردیم و برای ما توضیح داد. البته بعدا هم دوباره آن شخص توبیخ شد. آقای محمود صادقی این جلسه را تشکیل داد. آن فرد می گفت به ما فشار می آوردند و اگر می گفتیم نه، بلافاصله شکنجه می شدیم. اعتراف کردیم و گفتیم تو را خدا ما را زودتر اعدام کنید. بعدا فهمیدند اشتباه شده و به هر کدام حدود ۲۰۰ میلیون تومان دادند. بعدا مازیار ابراهیم به بی بی سی مطالب را گفت.

قطعا عده ای دوست دارند مشارکت پایین باشد و مانند مجلس یازدهم فردی از خودشان انتخاب شود و برخلاف حرف آقای حدادعادل که می گوید نظام سلطه این را نمی خواهد، به نظر می رسد نظام سلطه این را می خواهد که یک تندرو انتخاب شود تا کشور هیچ وقت به سامان نرسد. افرادی چنین تفکری را دارند و شاید نگران باشند قیمت دلار کاهش می یابد تا مردم کمتر احساس گشایش اقتصادی کنند و کمتر به انتخابات بروند. این که فعالیت پرس تی وی در این راستا باشد اینها احتمالات است و نمیشود قضاوت کرد.

گفتند حرفهایت درباره موسوی و کروبی درست اما…

مجلس باید قانع شود. خواه اصلاح طلب یا اصولگرای تندرو، باید رئیس جمهور بتواند آنها را قانع کند. حتی افراد تندرو اینطور نیستند که حرف منطقی در آنها اثر ندارد. آنها هم قابل قانع شدن هستند. من ۳ دوره مجلس بودم که دور هشتم و نهم بسیار تندرو بود. مجلس دهم تعداد زیادی اصلاح طلب وجود داشت. بسیاری از آقایان تندرو پیش من می آمدند و می گفتند حرفهای شما درباره تخلفات سال ۸۸ و سخنانی که درباره موسوی و کروبی می گویید درست است، یا ما نمی توانیم بگوییم یا شما نباید بگویید.

شرط حضور اصلاح طلبان و اصولگرایان در کابینه مطهری

من که قضیه ستار بهشتی را در مجلس هشتم مطرح کردم برخی می گفتند اینها را مطرح نکنید تضعیف نظام است. گفتم اتفاقا باید بیان شود تا حل شود. بعد دیدیم ۹۵ نماینده به وزیر کارت زرد دادند. دیدیم این حرفها منطقی است. به چه دلیل کسی را می گیرید و می برید و می زنید. اینها قانع شدند. اینطور نیست که قانع نشوند. هر فرد اصلحی باشد در کابینه چه اصلاح طلب چه اصولگرا چه خانم و چه سنی ما استفاده می کنیم به شرط آنکه اصلح باشد.

فردی را به انفرادی می اندازند و به خانواده اش نمی گویند

حتما نقش رئیس جمهور برای مقابله با شکنجه موثر است. رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی است. هرچند شورای نگهبان تفسیر کرده این مسئولیت در حیطه قوه مجریه است. و اگر خبرگان که قانون اساسی را نوشته اند بیایند این تفسیر را ببیند می گویند قرار نبود اینطور باشد. جاهایی که در قانون اساسی شکنجه منع شده، تفهیم اتهام باید انجام شود و بازداشت شده باید بلافاصله تعیین تکلیف شود ولی هیچ کدام انجام نمی شود. کسی را بازداشت می کنند ۱۰ روز می اندازند انفرادی و به خانواده اش نمی گویند. رئیس جمهور باید به قوه قضاییه تذکر دهد. اینها باید حل شود. حتی رئیس جمهور می تواند به رهبری بگوید. تعجب می کنیم برخی مانند مجلس و قوه قضاییه کار خودشان را می کنند. هر چند به پشتوانه رای مردم اینها قابل حل است. قانون اساسی ما بسیار مترقی است و به حقوق شهروندان توجه کرده است.

حرف های ظریف اشکالی ندارد

 درباره حاکمیت دوگانه، بخشی از اینها ناشی از عقب نشینی های دولت است. این که اجازه داده بیرون از دولت دخالت کنند. مانند این که با عنوان دور زدن تحریمها بیرون از وزارت نفت، نفت می فروشند. این را می تواند وزارت نفت اجازه ندهد. جاهایی می توان این کار کرد.

حرفهای آقای ظریف خوب بود و نشان داد ما در جاهایی تصمیم گیرنبودیم. این حرفها اشکالی ندارد. ممکن است اتفاقی بیفتد و جایی لازم باشد نظر سپاه قدس درباره روابط ما با کشورهای خاورمیانه اخذ بشود ولی مهم این است که متولی سیاست خارجه ما وزارت خارجه است. ولی این که سپاه قدس کاری را بدون اطلاع وزارت خارجه انجام دهد و بعد بگوید من از جای دیگر تصمیم می گیرد این می شود حاکمیت دوگانه.
درزمان سردار سلیمانی اینطور بود. همه می دانستیم که اینطور بود. ولی چیزی نبود که اینقدر سر و صدا شود. مهم این است که هماهنگی شود. حاکمیت دوگانه مکمل یکدیگر بودن است. از اول انقلاب هم داشتیم. و جاهایی قابل حل است.

بسیاری از اعضای شورای عالی امنیت ملی مخالف حصر هستند

 درباره رفع حصر از طریق شورای عالی امنیت ملی قابل حل است به شرط آن که هر یک از اعضا رای خود را اعلام کنند. یکی از مشکلات ما این است که اعضای شورای عالی امنیت ملی منتظر هستند یک پیامی از طرف رهبری داده شود تا اعلام نظر کنند در حالی که فلسفه شورای عالی امنیت ملی این است که آنها بازوهای رهبری هستند. نه این که بایستند ببینید رهبری چه می گویند تا همان را تصویب کنند. مانند مجمع تشخیص مصلحت که درباره FATF که اعضای مجمع منتظر هستند ببینند رهبری چه می گویند تا تصویب کنند.

با بسیاری از اعضای شورای عالی امنیت ملی صحبت کردم و می گویند ما مخالف ادامه حصر هستیم ولی احساس می کنیم رهبری مخالف هستند. ادامه حصر کار بی فایده و مضر است. زمانی در خیابان آشوب بود و این اتفاق افتاد ولی این کجایش به قانون اساسی می خورد بدون اینکه حق دفاع به آنها بدهیم آنها را در حصر نگه داریم. باید به آنها حق دفاع داده شود و اگر تخلفی و جرمی کرده اند دادگاه تصمیم بگیرد.

نماینده سابق مجلس: از ابتدا گفتم هم موسوی و کروبی مقصرند هم احمدی نژاد

 من از همان ابتدا که مصاحبه کردم گفتم هر دو مقصر بودند. آقای احمدی نژاد هیزم آورد و آقای موسوی شعله ور کرد. گفتم باید دو طرف را به دادگاه علنی بیاورید و بررسی کنید. حرفها گفته بشود و پرونده را ببندید. از ابتدا همین را می گفتم ولی هرگز عمل نشد. می گفتم اگر آقای موسوی و کروبی خطایی کردند چندین سال حصر خانگی کافی است. چه کار کرده اند؟ خودشان هم مدعی هستند خطایی نکرده اند. معتقدم آقایان موسوی و کروبی می گویند ما قانع نشده ایم و معتقدیم تقلب شده است. بیش از حد ایستادن روی موضع آنها را انتقاد داشتم ولی برخوردی که با آنها شد هم درست نبود.

دادگاه علنی برای محصوران تشکیل شود

هنوز هم دیر نشده. دادگاه علنی تشکیل شود و اینها حرفهایشان را بزنند. این که مشخص شود تقلب شده هم اشکالی ندارد. بگذارید شفاف شوید. این بحثها شود اعتماد مردم به نظام بیشتر می شود. تا اینکه بخواهیم پنهان کاری کنیم. مردم می پرسند چرا دو پیرمرد را چند سال است نگه داشته اید؟ چه هدفی را می خواهید دنبال کنید؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.