توصیه الجزیره به بایدن: جذابیت مذاکرات با ایران را بیشتر کن!

اسرائیل در فکر حمله به ایران است و آمریکا دنبال توافق!

اگر در صورت از سرگیری توافق قدیمی از سوی بایدن، اسراییل به ایران حمله کند، ممکن است ایران تصمیم بگیرد از توافق کنار برود و بر ضد اسراییل اعلام جنگ کند و یا حتی، در مقابل سلاح هسته ای تولید کند.

به گزارش تازه‌نیوز، الجزیره انگلیسی در تحلیلی نوشت: اگر دولت بایدن خواستار توافقی ماندگار با ایران است باید جذابیت مذاکرات خود را افزایش دهد.

تشدید تنش ها در «جنگ در سایه» ایران و اسراییل نشان می دهد تلاش های دولت بایدن برای از سرگیری توافق هسته ای بدون حمایت اسراییل و متحدانش در خلیج فارس، پایدار نخواهد بود.

اگر در صورت از سرگیری توافق قدیمی از سوی بایدن، اسراییل به ایران حمله کند، ممکن است ایران تصمیم بگیرد از توافق کنار برود و بر ضد اسراییل اعلام جنگ کند و یا حتی، در مقابل سلاح هسته ای تولید کند. در نتیجه، دستیابی به توافق های بعدی برای محدود سازی برنامه موشکی و جنگ های نیابتی ایران در منطقه غیر ممکن است. بایدن باید توافقی را رقم بزند که نگرانی های اسراییل و عربستان سعودی را درباره دست یافتن ایران به بمب هسته ای و نگرانی های ایران درباره ادامه حملات اسراییل رفع کند.

ایران زرادخانه ای از موشک های بالستیک برای خود ساخته است که دقت آنها به طور فزاینده ای در حال ارتقاء است و می توانند هر نقطه ای را در اسراییل و جزیره العرب هدف قرار دهند. ایران هزارن موشک با برد کوتاه تر را در اختیار حزب الله قرار داده است و به تقویت دقت موشک های حزب الله کمک می کند.

ایران می داند بدون برداشته شدن سریع و گسترده تحریم ها، اقتصادش در معرض فروپاشی است. اگر اسراییل به حملات خود ادامه بدهد، با هر هزینه سیاسی یا اقتصادی، ایران به تلاش برای غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.

بنابراین اگر بایدن می خواهد به توافقی پایدار با ایران دست یابد، باید دغدغه های اسراییل و عربستان سعودی را نیز در این توافق لحاظ کند. اسراییل خواستار توقف غنی سازی است. واشنگتن هم برای گرفتن موافقت ایران با توقف کامل غنی سازی، باید پیشنهادات بیشتر و بیشتری ارائه کند و به جای دادن اطلاعات به اسراییل و قدرت های منطقه ای درباره تحولات در مذاکرات با ایران برای برداشتن تحریم ها در ازای محدودیت های هسته ای، واسطه برقراری گفتگوهایی غیر مستقیم درباره چگونگی متوقف کردن رقابت های هسته ای در منطقه، میان ایران، اسراییل و کشورهای خلیج فارس شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.