رسانه فرانسوی: مذاکرات برجامی در پاییز 1400 به نتیجه می‌رسد!

یک نشریه فرانسوی از احتمال اتمام مذاکرات برجامی در وین تا پاییز 1400 خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، مساله هسته ای ایران: بازگشت مذاکره کنندگان به پایتخت ها برای مشورت…این تیتر نشریه معتبر لاکروا، چاپ پاریس است.
این نشریه در تحلیلی با اشاره به بدبینی تهران به حل مساله بازگشت به برجام نوشت: به گفته انریکه مورا امید به یک راه حل وجود دارد. او گفت: «ما پیشرفت خوبی داشته ایم. توافق در حال شکل گیری است.» به نظر نمی رسد امریکا آمادگی لازم را برای لغو تحریم های اعمال شده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته باشد. برای تهران پذیرفتن ادامه این تحریم ها دشوار خواهد بود، حتی اگر تحریم های اقتصادی ایران را کند نکند. مسئله حساس دیگر استفاده ایران از سانتریفیوژهای نسل جدید است.

دو مانع دیگر باید برطرف شود. اولین مانع در مورد تمدید توافق موقت که در ماه فوریه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) منعقد شد. دومین مانع موضوع «فعالیت های هسته ای اعلام نشده» ایران است.

گفتگوهای وین در شرایط ملتهب سیاسی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می شود. مجلس ایران تحت کنترل محافظه کاران بار دیگر تأکید کرد که قبل از تأیید این که امریکا تحریم ها را لغو کرده است، ایران نباید مجبور به بازگشت کامل به توافقنامه سال ۲۰۱۵ شود.

کلمان ترمه، مدرس علوم سیاسی و کارشناس مسایل ایران گفت: «خوش بینی وین در تهران وجود ندارد. مذاکرات به سختی می تواند قبل از هیجدهم ژوئن به پایان برسد، مگر این که بر اساس یک جدول زمانی برای توافق باشد. ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافق محدود در پاییز بیشتر محتمل است. به نظر می رسد در تهران مذاکرات طولانی برای منافع جمهوری اسلامی مطلوب تر است.»

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.