ماجرای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران/ امکان اتصال گوشی اندرویدی بدون نیاز به تجهیزات و دیش؟!

پرژه فعال سازی اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران توسط ایلان ماسک کلید خورده است.

به گزارش تازه‌نیوز، در پی درخواست ایلان ماسک برای معافیت سرویس اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک از تحریم‌ های آمریکا علیه ایران، وزارت خزانه‌ داری آمریکا روز گذشته از صدور مجوز کلی افزایش حمایت از اینترنت آزاد ایران خبر داد.

این مجوز به برخی شرکت‌ های حوزه فناوری برای ارائه ی خدمات در ایران داده شده است. وزارت خزانه‌ داری آمریکا یک مجوز عمومی را آپدیت کرده که به شرکت‌ های حوزه فناوری اجازه می‌ دهد خدمات مربوط به شبکه‌ های اجتماعی، پلتفرم‌ های اداری، ویدئو کنفرانس و از همه مهم‌ تر، «خدمات ابری» را در ایران ارائه دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن هم در توئیتر خود نوشت: «برای آزادی اینترنت ایران اقدام کردیم و مجوز گرفتیم.»

ایلان ماسک در پاسخ به توییت بلینکن، از آغاز روند فعال‌ سازی اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک برای ایران خبر داد.

همچنین صفحه پروژه استارلینک در توییتر نقشه نقاط فعال برای استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران را منتشر کرد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

اینترنت ماهواره ای استارلینک۱

استارلینک تنها فرستنده اینترنت ماهواره ای در دنیا است.

استارلینک پروژه‌ ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس و هدف دسترسی به اینترنت در تمام کره زمین و حتی فضا، دنبال می‌شود. این شرکت به کمک منظومه ماهواره‌ای قصد دارد تمامی زمین را به اینترنت متصل کند.

هدف پروژه استارلینک ایلان ماسک این است که هزاران ماهواره کوچکی که به فضا پرتاب شده، در مدار پایینی زمین جای بگیرند تا بتوانند سیگنال‌های سریع اینترنتی را به زمین مخابره کنند.

شرکت اینترنت ماهواره ای استارلینک جهت فعال سازی این پروژه در ایران دکل هایی با بُرد ۸۰۰ کیلومتر را در ترکیه مستقر کرده است.

با وجود وعده ماسک برای فعال سازی اینترنت ماهواره‌ ای در ایران، دریافت این سرویس نیازمند تجهیزات سخت‌ افزاری است و مشخص نیست این تجهیزات چگونه به کشور منتقل خواهد شد.

با این حال، به گفته مسئولان این شرکت با تغییر در تنظیمات گوشی های اندرویدی می توان بدون نیاز به ابزار به این اینترنت متصل شد. هنوز آموزش نحوه استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران بدون نیاز به دیش ارائه نشده است.

اینترنت ماهواره ای استارلینک۱

از سوی دیگر، از شب گذشته وبسایت استارلینک در ایران مسدود شده است. به نظر می‌ رسد این اولین اقدام وزارت ارتباطات برای مقابله با فراگیری اینترنت ماهواره‌ای در ایران است تا امکان ثبت سفارش وجود نداشته باشد.

وزیر ارتباطات، عیسی زارع پور، هفته ی گذشته در حاشیه ی جلسه هیئت دولت در واکنش به ارائه ی اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک در ایران، گفت: «شورای عالی فضای مجازی برای اپراتورهایی که بخواهند به طور قانونی سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند، قواعد و مقرراتی تنظیم کرده است. شرکت‌های خواهان مجوز نیز بایستی این موارد را در نظر بگیرند. براساس قواعد بین‌المللی، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای بایستی قواعد اینترنتی کشورها را رعایت کنند.»

زارع‌پور همچنین ارائه این سرویس در آینده‌ای نزدیک را بعید دانسته بود چرا که به اعتقاد وی، سرویس‌های استارلینک کامل نیست.

 

3 نظر
  1. ناشناس

    بیا خواستن برامون نت پر سرعت بسازن که اونم نمیزارید
    گیمرا حق دارن با نت خوب پلی بدن بازم شما نزارید

  2. ....

    شاید یکی دوست مجازی داشته باشه و جز اون کس دیگه ای نداشته باشه .. چرا زندگیمونو نابود میکنین ؟

  3. Abbas

    خسته شدیم به خدا

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.