پشت پردۀ رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور چه می‌گذرد

احتکار کالا در انبار مناطق ویژه و آزاد یا اماکن گمرکی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در گفتگوی اختصاصی با بولتن نیوز به بیان دلایل ایستائی و رسوب کالاهای وارده به مناطق ویژه ، آزاد، بنادر و گمرکات کشور به منظور « واردات قطعی » پرداخت.

به گزارش تازه نیوز به نقل از بولتن نیوز، درحال حاضر عوامل مختلفی مانند الزامات قبل از اظهار کالاها به گمرک، اقدامات صاحبان کالا در راستای اظهارکالا به گمرک و ترخیص آن، فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، سیستم حمل و نقل کشور و… در میزانِ ماندگاری کالاها در بنادر، مناطق ویژۀ اقتصادی و مناطق آزاد تجاری، تأثیرگذار می باشند.

در راستای بررسی دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، تاکنون جلسات متعددی از سوی سازمان های ذیمدخل در امر تجارت خارجی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار و در این جلسات بر لزوم تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای انباشته شده در بنادر و گمرکات تأکید شده و با اشاره به اهمیت جلوگیری از رسوب و انباشت کالا در بنادر، گمرکات و انبارهای متعلق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، بر سازماندهی لازم به منظور تسهیل در روند ترخیص کالا و تأمین نیازهای اساسی کشور در مقطع حساس کنونی تأکید لازم به عمل آمده است.

متعاقبِ این امر، دولت نیز در این خصوص ، برنامه ریزی های لازم را انجام داده و تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ نموده تا جریان واردات کالا تسهیل شود و کالاهای اساسی و ضروری در اختیار مردم کشور قرار گیرد.

در راستای بررسی وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور ، پای صحبت های مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نشستیم. که این مقام مسئول موضوع رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور را از 4 منظر مورد بررسی و تشریح قرار داد.

در بخش اول این گفتگوی اختصاصی، معاون فنی و امور گمرکی ایستائی و رسوب کالاهای وارده به مناطق ویژه ، آزاد، بنادر و گمرکات کشور به منظور « واردات قطعی » را مرتبط با چهار مقطع زمانی الف‏‏- قبل از اظهار کالاها به گمرک؛ ب‏‏- بعد از اظهار کالاها به گمرک و در حین انجام تشریفات گمرکی ؛ ج‏‏- بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا؛ د‏‏- پس از ترخیص کالا و تبعات بوجود آمده جهت رسوب اقلام بعدی دانست.

در این گزارش به بخش سوم یعنی به ” بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا ” می پردازیم:

ج ) بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا

مهرداد جمال ارونقی در گفتگویی به سایر دلایل دپو و رسوب کالا بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا اشاره و اعلام کرد: وفق مفاد بند (ث) مادۀ 1 قانون امور گمرکی، ترخیص یعنی خروج کالا از اماکن گمرکی پس از انجام تشریفات گمرکی مربوطه است.

وی افزود: بررسی های کارشناسی نشان می دهد در برخی از مواقع، صاحبان کالا پس از صدور پروانۀ گمرکی برای کالای وارداتی خود، از خروج کالا از محوطه ها و اماکن گمرکی سر باز زده و کالای گمرک شده ای که هیچ مشکل قانونی ندارد همچنان در اماکن گمرکی و محوطه های مربوطه دپو می گردد.

معمولاً 3 دلیل عمده برای عدم خروج کالاهای گمرک شده عنوان گردیده است:

دپوی کالا در انبارهای صاحبان کالا داخل مناطق ویژه و آزاد یا اماکن گمرکی: وجود انبارها یا مخازن صاحبان کالا در داخل اماکن گمرکی، مناطق ویژه و آزاد و بنادر باعث می گردد تا صاحبان کالاهای یادشده بعد از ترخیص قطعی کالا، نسبت به نگهداری کالاهای گمرک شده در این انبارها و محوطه ها اقدام کنند.

به عنوان مثال دپوی گندم ترخیص شده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در انبار روباز موجود در منطقۀ ویژۀ اقتصادی بندر شهید رجایی؛ عدم خروج کالا از انبارهای گمرکی بدلیل مقرون به صرفه بودن نگهداری در انبارهای بنادر: نگهداری و دپوی کالاهای ترخیص شده در انبارهای تحت پوشش سازمان بنادر و دریانوردی بدلیل هزینۀ انبارداری کمتر از انبارهای خارج از محوطۀ بندر یا شهرستان تا کالاهای گمرک شده، در فرصت مناسب. مثلاً همزمان با افزایش قیمت بازار داخلی یا کمبود کالا در بازار، از انبارهای اشاره شده خارج و وارد بازارهای عرضه یا مصرف شود از دیگر دلایل دپوی کالاهای اشاره شده در مناطق و بنادر می باشد؛ مشکلات موجود در تأمین ناوگان حمل از جمله حمل ریلی: عدم وجود ناوگان حمل در برخی شهرها و گمرکات بدلایل مختلف جهت حمل کالای گمرک شده به مقاصد مختلف در داخل کشور که البته این امر باعث ایستایی در خروج کالای گمرک شده از گمرک می گردد و عمدتاً موجب رسوب کالا نیست.

باید توجه داشت وفق مفاد تبصرۀ 2 ماده 24 قانون امور گمرکی « چنانچه ظرف یک ماه ، کالاهایی که برای آن سند ترخیص یا فروش صادر گردیده است از انبارها خارج نشود مشمول مقررات متروکه می شود.»

ادامه گفتگوی اختصاصی با معاون فنی و امور گمرکی ایران در رابطه با مقاطع زمانی ایستائی و رسوب کالاهای وارده به مناطق ویژه ، آزاد، بنادر و گمرکات کشور به منظور « واردات قطعی » در گزارش های بعدی منتشر می شود که در آن به مورد د‏‏- پس از ترخیص کالا و تبعات بوجود آمده جهت رسوب اقلام بعدی، پرداخته می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.