سرنوشت ارشا اقدسی: جیمزباند به هشدار برای کبری۱۱ رسید!

انتشار اخبار ضد و نقیض از وضعیت جسمانی ارشا اقدسی، بدلکار نامی کشورمان پس از حضور در یک پروژه سینمایی در لبنان دچار حادثه شده بود، ماجرای فوت پیمان ابدی را یاداوری کرد.

صالح یعقوبی، تازه‌نیوز – جامعه بدلکاری ایران هنوز جای خالی پیمان ابدی را پر نکرده و فقدان ارشا اقدسی بسیار دردناک خواهد بود. در ادامه به زندگی و مهمترین فعالیت‌های این دو بدلکار مشهور می‌پردازیم.

نرفتن به ایتالیا با پیشنهاد پیمان ابدی
ارشا اقدسی ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در تهران به دنیا آمد. او از کودکی به ورزش علاقه داشت و آن را دنبال می‌کرد. ارشا رشته ورزشی آی کی دو (هنر رزمی ژاپنی) را فراگرفت و توانست مربی‌گری این رشته را هم کسب کند. در سال ۸۴ در رشته تربیت‌بدنی، بورسیه تحصیلی ایتالیا را گرفت ولی با دیدن آگهی دوره‌های بدلکاری با مرحوم پیمان ابدی آشنا شد، از دانشگاه انصراف داد و کار بدلکاری را شروع کرد. اقدسی با ادامه دادن بدلکاری توانست سرمربی کلاس‌های بدلکاری پیمان ابدی شود و به دنبال آن سکوی بانجی جامپینگ احداث کرد و عنوان اولین مربی بانجی جامپینگ و تونل باد صبا در ایران را از آن خود کرد. ارشا اقدسی سرانجام در ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تأسیس نمود و فعالیت‌های خود را در ایران و عرصه بین‌الملل گسترش داد و با پروژه‌های فیلم‌سازی مشغول همکاری شد.

ارشا جیمزباند می‌شود
ارشا اقدسی در سطح بین‌المللی هم فعالیت زیادی داشته و جوایز زیادی را کسب کرده است. وی در فیلم‌های بسیاری به‌عنوان بدلکار حضورداشته و با کارگردانان و فیلم‌سازان مشهور دنیا و همچنین کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی همکاری داشته است. او در سال ۸۴ با حضور در سریال «نشانی» به کارگردانی رامبد جوان، اولین تجربه بدلکاری هنری خود را با گروه پیمان ابدی به دست آورد، بعدازآن نیز در سال ۸۷ در سریال «روزهای زیبا» بدلکار بود. او بعد از فوت استادش پیمان ابدی، در کمتر از سه سال به مرد اول بدلکار ی ایران تبدیل شد. از معروف‌ترین فیلم‌هایی که ارشا اقدسی در آن‌ها هنرنمایی کرده می‌توان به اشک‌ها و لبخندها، عملیات ۱۲۵، ساخت ایران، سقوط آزاد، رالی ایرانی، شوق پرواز، هوش سیاه ۲، خط ویژه، متروپل، بمب، به وقت شام، شبی که ماه کامل شد، هزارپا، بارکد، گشت ارشاد ۲، پایتخت، شکارچی ساخت ایران و آلمان، مرگ روشنایی ساخت آمریکا و کنگ فو یوگا ساخت چین اشاره کرد. درخشش وی با فیلم خارجی «شکارچی» در سال ۱۳۸۹ شروع جیمز باند در سال ۱۳۹۱ به اوج خود رسید.

تجربه‌های متفاوت ارشا: از فیلم‌سازی تا اجرا
اولین تجربه فیلم‌سازی ارشا اقدسی، فیلم کوتاهی به اسم «جمشید آریا» است. این فیلم برای تجلیل از بازیگر اکشن ایرانی جمشید هاشم‌پور و تنها در یک روز ساخته‌شد و در جشن حافظ به نمایش درآمد. فیلم او در جشنواره بین‌المللی فیلم جیپور دیپلم افتخار گرفت. اقدسی مجری مسابقه آب‌وآتش در شبکه نسیم نیز بوده است.
حادثه تلخ برای ارشا اقدسی
بدلکار حرفه‌ای ایران در روز ۶ مرداد و در حین همکاری با یک فیلم سینمایی غیرایرانی در لبنان دچار حادثه شد. خودروی ارشا اقدسی در حین فیلم‌برداری صحنه‌ای مربوط به چپ شدن ماشین، واژگون شد.
ضربه به گردن ارشا خیلی شدید بوده و چند ثانیه خون و اکسیژن به مغز او نرسیده است. موقعی که ارشا به بیمارستان رسید، قلب و تنفس او متوقف شده بود و وی را احیا کردند.

حادثه‌ای تلخ و مشابه برای پیمان ابدی
پیمان ابدی دیگر بدلکار مشهور کشورمان بود که در حین ضبط یک فیلم سینمایی جانش را از دست داد. ابدی در دنیای بدلکاری بسیار نام‌دار بود و به‌خاطر فعالیت در مجموعه هشدار برای کبرا ۱۱ به شهرت رسید. وی با طراحی و اجرای صحنه‌های اکشن در پروژه‌های پـرآوازه‌ای مانند هشدار برای کبرا۱۱، پلیس‌های موتورسوار، ۱۰۰ درجه، دلقک و فرشتگان وحشی، مهارت‌های علمی و فنی خود را به نمایش گذاشت.
پیمان ابدی سرانجام در عصر روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ در حین اجرای یک صحنه اکشن، در تله‌فیلم چشم‌های نامحسوس، به کارگردانی محسن موسویان جان خود را از دست داد و پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شده ‌است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.