فواید خوردن روزانه بادام برای بدن

بادام منبع غنی ریزمغذی‌های مختلف مانند پروتئین‌های گیاهی، چربی‌های مفید و فیبرهاست که در تامین نیاز روزانه بدن موثر است.

به گزارش تازه‌نیوز، بادام به‌دلیل احساس سیری طولانی جزء بهترین میان‌وعده‌‌ها محسوب می‌شود و گنجاندن آن در رژیم غذایی از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و یک عادت غذایی خوب تلقی می شود. در ادامه این مطلب، به ۵ مورد از فواید عادت به خوردن این مغزه اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:

۱. محافظ در برابر بیماری‌های قلبی عروقی
براساس مطالعه‌ای که چندی پیش انجام شد، مصرف انواع آجیل در کاهش کلسترول خون موثر است. در این زمینه بادام ارزش تغذیه ای بالایی دارد زیرا سرشار از اسید لینولئیک است که این اسید چرب به حفظ کلسترول خون در حد نرمال کمک می‌کند. همچنین، انواع اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین‌ها و املاح موجود در بادام نیز عملکرد عروق خونی را بهبود می‌بخشند. به گفته محققان، مصرف منظم بادام باعث بهبود خونرسانی، کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش زمینه خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

۲. منبع غنی منیزیم
بادام منبع غنی منیزیم است که در شرایط استرس‌ و افسردگی به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند و آرام‌بخش طبیعی محسوب می‌شود. این تاثیر بادام به کاهش اسپاسم‌های عضلانی عامل درد به‌خصوص در دوران پیش‌قاعدگی نیز کمک می‌کند. مصرف بادام برای سلامت کبد نیز بسیار مفید است زیرا منیزیم به‌طور موثری با تجمع چربی عامل آسیب به کبد مقابله می‌کند.

۳. پیشگیری از بعضی سرطان‌ها
از دیگر ترکیبات مفید بادام می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد که تاثیر عالی در مقابله با رادیکال‌های آزاد و پیری سلول‌ها دارند و در نتیجه زمینه بروز برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. البته آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش ابتلا به بعضی بیماری‌های استحاله‌ای مانند پارکینسون نیز نقش دارند و فیبرهای موجود در بادام به کاهش خطر سرطان کولون کمک می‌کند. مسلما بادام نقشی در درمان این بیماری‌ها ندارد اما گنجاندن آن در برنامه روزانه در پیشگیری موثر است.

۴. تقویت قابلیت‌های شناختی
مطالعات بسیاری تایید می‌کند که مصرف منظم بادام در حفظ قابلیت شناختی مغز موثر است. روی، یکی از ترکیبات مفید بادام است که به سلامت نورون‌ها کمک می‌کند. ویتامینE نیز در پیشگیری از تحلیل شناختی به‌خصوص در سالمندان نقش دارد. ترکیبات دیگری در بادام از جمله ریبوفلاوین نیز به‌طور موثر از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند. حتی مصرف بادام در کودکان به‌خاطر تاثیر مطلوب در رشد و سلامت مغز توصیه می‌شود.

۵. پیشگیری از دیابت
پروتئین‌ها، ویتامین‌های گروه B و E، منیزیم، فسفر و فیبرهای موجود در بادام همچنین شاخص گلیسمی پایین بادام باعث شده تا این خوراکی به پیشگیری از دیابت کمک کند. البته اسیدهای چرب بادام نیز در کنترل قند خون نقش دارند. همچنین، به‌دلیل بهبود تاثیر انسولین توصیه می‌شود بادام حتما در برنامه غذایی مبتلایان به دیابت نوع ۲ گنجانده‌ شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.