چگونه با «تغییر» در زندگی‌مان مواجه شویم؟

همه ما تغییر را تجربه می‌کنیم. تغییر فرایندی متغیر است و می‌تواند منفی یا مثبت باشد. وقتی همه چیز در زندگی‌تان تغییر می‌کند، می‌تواند بر آسایش و سلامت روان شما تاثیر بگذارد.

به گزارش تازه‌نیوز، وقتی تغییر خوب یا بد در زندگی‌تان اتفاق می‌افتد، باید تغییراتی را ایجاد کنید. استفاده از شیوه‌‌های سازگاری سالم، از اثرات منفی بر سلامت روان جلوگیری می‌کند.

تغییر و سلامت روان
نگاه شما به دنیا بر نحوه برخوردتان با موقعیت‌های جدید تاثیر می‌گذارد. اگر عموماً نگرش منفی در زندگی دارید، تغییرات کلی می‌تواند این احساسات را بدتر کند. افکار و احساسات منفی می‌تواند استرس را شدیدتر کند؛ حتی برخی تغییرات مثبت می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و دلیل آن این است که سبک زندگی که زمانی راحت بود، به زودی متفاوت به نظر ‌برسد. شما از منطقه راحتی خود خارج می‌شوید و این کار، مقابله با تغییرات را سخت‌تر می‌کند.
وقتی استرس زیاد می‌شود، می‌تواند به سلامت روان آسیب برساند. مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم و طرز تفکر منفی می‌توانند رویارویی با تغییر را غیرممکن سازد. استرس ناشی از تغییر ممکن است علائم جسمی و ذهنی زیادی داشته باشد که اگر نتوانید آنها را به شیوه‌ای مثبت مدیریت کنید، می‌تواند به سلامت کلی بدن آسیب برساند، مانند:

سردرد
اختلال در خواب یا بی‌خوابی
مشکلات گوارشی و معده‌درد
اسپاسم عضلانی و کمردرد
فشارخون بالا و مشکلات قلبی افسردگی یا اضطراب
تحریک‌پذیری
کم‌ یا زیاد خوردن
مصرف الکل یا مواد مخدر
چیزی به نام عدم قطعیت نسبی بر نحوه برخورد با تغییرات نیز تاثیر می‌گذارد. وقتی یک تغییر اساسی در زندگی اتفاق می‌افتد، مغز به طور خودکار آن را منفی می‌بیند و درنتیجه می‌تواند بر روند تصمیم‌گیری‌تان تاثیر بگذارد و احساس اضطراب و افسردگی را افزایش دهد. یادگیری تکنیک‌های مناسب برای مقابله با موقعیت‌های جدید یا غیرمنتظره به سلامت روان کمک می‌کند. مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم به سلامت روان اجازه رشد می‌دهد. توانایی مقابله با تغییرات، خلق و خو را تقویت کرده و سطح استرس را کاهش می‌دهد.

چگونه با تغییر کنار بیاییم
گاهی تغییر ممکن است در زمانی رخ دهد که انتظار آن را ندارید و ممکن است از کنترل شما خارج باشد. با این حال، داشتن طرز فکر صحیح و انعطاف‌پذیر بودن بخش‌های مهمی از مواجهه با تغییر است. اگر در زندگی خود با اتفاقات جدیدی سروکار دارید، می‌توانید نکات زیر را امتحان کنید.
موارد آشنا را پیدا کنید
حتی اگر هم کوچک باشد، به دنبال مواردی پایدار باشید که بتوانید روی آن تمرکز کنید. این نقطه پایه به شما در لحظات و احساسات ناآشنا کمک می‌کند. انجام عادات روزانه، تماشای مجدد سریالی که دوست دارید یا حتی خوردن غذای راحت و مورد علاقه‌تان می‌تواند استرس شما را در مراحل تغییر کاهش دهد. اینها راه‌های عالی برای ایجاد احساس شادی و بهبود خلق و خوی کلی هستند.
دیدگاه خود را در دنیا مشخص کنید
وقتی از بیرون به موقعیت خود نگاه می‌کنید، می‌توانید ببینید که چگونه همه چیز در حال حرکت است. تغییراتی وجود دارند که ممکن است بر زندگی‌تان تاثیر داشته باشد یا بالعکس. دیدن دنیا در یک مفهوم کلی می‌تواند موقعیت شما را در آن چشم‌انداز کلی نشان دهد و موجب می‌شود تا اتفاقات، کوچکتر یا قابل کنترل‌تر به نظر برسند.
انعطاف پذیر باشید
یادگیری پذیرش غیرقابل پیش‌بینی بودن دنیا کمک می‌کند تا با حوادث غیرمنتظره زندگی خود مقابله کنید. کنار گذاشتن انتظارات و محدودیت‌های زندگی‌تان موجب می‌شود تا یک تغییر جدید کمتر ترسناک به نظر برسد. سعی کنید با تجربیات جدید ذهنتان را باز نگه دارید تا آنها را کاملتر درک کنید. شاید برخی از آنها حتی برایتان لذت‌بخش شوند.
افرادی را پیدا کنید که موقعیت شما را درک می‌کنند
هنگامی که با یک تغییر جدید مواجه می‌شوید، بهتر است با یک فرد مورد اعتماد در زندگی خود مشورت کنید. داشتن دیگران برای تکیه کردن بهتر از تلاش برای کنترل آن وضعیت به تنهایی است. حمایت شدن توسط افرادی که دوستشان دارید، مدیریت تجربه‌های جدید را آسان‌تر می‌کند.

کمک گرفتن 
وقتی تغییر اتفاق می‌افتد، ممکن است احساس کنید که کنترل خود را از دست می‌دهید. اگر آن احساس غیر‌قابل تحمل شود، می‌توانید از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید. آنها می‌توانند شما را در یک روند درمانی راهنمایی کنند. شخص درمانگر ممکن است راهبردهای مقابله‌ای زیر را به شما آموزش دهد که با سلامت روانی بهتر مرتبط هستند:
– بازنگری مثبت
– پذیرش موقعیت
– شوخ‌طبعی به جای رفتار منفی
در طول زندگی، نقاط عطف و تغییرات زیادی را پشت سر خواهید گذاشت. ممکن است فراز و نشیب وجود داشته باشد و مشکلی نیست در جریان این تغییرات احساس ناراحتی کنید. با این حال، اگر این احساسات طاقت‌فرسا شد و منجر به اضطراب و افسردگی شد، تردید نداشته باشید که برای راهنمایی باید به افراد پشتیبان یا یک درمانگر مراجعه کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.