«نوسوفوبیا» چیست؟ آیا شما از ابتلا به بیماری می‌ترسید؟

ترس یا فوبیا انواع مختلفی دارد. ما در این مطلب به علائم ترس از ابتلا به بیماری یا نوسوفوبیا پرداخته‌ایم.

به گزارش تازه‌نیوز، نوسوفوبیا، ترس شدید یا غیرمنطقی از ابتلا به یک بیماری است. اما برای مبتلایان به آن، این اضطراب می‌تواند بسیار زیاد باشد و روی زندگی روزمره آنها تاثیر بگذارد. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که این نوع ترس را تجربه کرده‌اید به این توصیه‌ها جهت غلبه بر ترس‌هایتان برای زندگی کردن به معنای واقعی عمل کنید:

۱. به خودتان اجازه بدهید به مدت ۳-۲ دقیقه با ترستان همنشین شوید. با آن نفس بکشید و بگویید، همه چیز خوب است.

۲. مواردی را که بابت آنها سپاسگزار هستید، یادداشت کنید.

۳. به خودتان یادآور شوید اضطراب شما انبار خرد است.

۴- ورزش کنید.

۵- از طنز استفاده کنید تا بدترین ترس‌هایتان را برطرف کنید.

درک نوسوفوبیا یا ترس از بیماری

فوبیا ترس شدید یا غیرمنطقی از مبتلا شدن به یک بیماری است. گاهی اوقات این ترس خاص به راحتی با عنوان «فوبیای بیماری» شناخته می‌شود. ممکن است اسم این بیماری را به عنوان بیماری دانشجویان پزشکی نیز شنیده باشید. این نام از مفروضات قبلی ناشی می‌شود که نوسوفوبیا بیشتر تمایل دارد دانشجویان پزشکی را که توسط اطلاعات مربوط به بیماری‌های مختلف احاطه شده‌اند، تحت تاثیر قرار دهد اما برخی شواهد سال ۲۰۱۴ میلادی از این ایده حمایت کمتری می‌کنند. طبیعی است در شرایطی که بیماری خطرناکی در سلامت جامعه همه‌گیر می‌شود، احساس اضطراب کنید اما برای مبتلایان به نوسوفوبیا، این اضطراب می‌تواند بسیار زیاد باشد و روی زندگی روزمره آنها تاثیر منفی بگذارد.

علائم نوسوفوبیا چیست؟

علائم اصلی نوسوفوبیا ترس و اضطراب قابل‌توجه در مورد ابتلا به یک بیماری است که معمولا این بیماری شناخته‌شده و بالقوه تهدیدی برای زندگی است، مانند سرطان، بیماری قلبی و اچ‌آی‌وی. این نگرانی حتی پس از معاینه ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی همچنان ادامه دارد. ممکن است شما مکرر لزوم مراجعه به پزشک را برای بررسی یا انجام آزمایش‌ها احساس کنید، حتی اگر پزشکان قبلا خبر سلامت به شما داده باشند.

این ترس و اضطراب شدید می‌تواند منجر به علائم جسمی شود، از جمله:

سرگیجه

حالت تهوع

افزایش نبض

تعریق

تنفس سریع و پی‌درپی

مشکل خواب

نوسوفوبیا همچنین باعث دوری کردن از انجام کارها می‌شود. ممکن است شما اصلا تمایلی به شنیدن در مورد یک نوع بیماری نداشته باشید. شنیدن این موضوع در اخبار یا توسط دیگران ممکن است شما را پریشان کند. حتی شاید شما از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید یا به فضاهایی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی نروید.اگر سابقه خانوادگی بیماری خاصی را دارید، برای جلوگیری از همه عوامل خطر احتمالی ممکن است کار خود را کنار بگذارید.

از طرف دیگر، برخی افراد مبتلا به نوسوفوبیا ترجیح می‌دهند تا حد امکان در مورد برخی بیماری‌ها بیاموزند. آنها ممکن است ساعت‌ها را به خواندن در مورد شرایط یا نظارت بر اخبار در مورد شیوع احتمالی بیماری اختصاص بدهند.

 

تفاوت نوسوفوبیا با هیپوکندریا (خودبیمارانگاری) چگونه مشخص می‌شود؟

نوسوفوبیا اغلب با هیپوکندریا اشتباه گرفته می‌شود که اکنون به عنوان اختلال اضطراب بیماری شناخته می‌شود. در حالی که نوسوفوبیا ترس از ایجاد بیماری خاصی را شامل می‌شود، اختلال اضطراب بیماری شامل نگرانی‌های عمومی‌تر در مورد بیماری است.

شخصی که اختلال اضطراب بیماری دارد ممکن است نگران باشد که علائم جزیی، مانند گلودرد یا سردرد، نشانه مشکل جدی باشد. گاهی فردی که دچار نوسوفوبیاست، علائم جسمی ندارد اما نگران است که در واقع دچار بیماری پزشکی خاص یا جدی شود.

به عنوان مثال، فردی که اختلال اضطراب بیماری دارد ممکن است نگران باشد که سردرد او نشانه تومور مغزی است اما کسی که نوسوفوبیا دارد، حتی اگر علائمی نداشته باشد، ممکن است نگران ایجاد تومور مغزی باشد.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری به احتمال زیاد برای اطمینان خاطر به ملاقات  ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی می‌روند. شخصی که مبتلا به نوسوفوبیاست دوست دارد از فکر کردن به سلامت یا بیماری که اساسا نگران آن است، خودداری کند، هرچند همیشه این‌طور نیست.

علت نوسوفوبیا چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است در نوسوفوبیا نقش داشته باشد. در بسیاری از موارد دلیل اصلی مشخص نیست. اگر شخصی نزدیک شما بیماری جدی داشته باشد و عوارضی نیز در او دیده شود، این امکان وجوددارد نگران شوید که همین اتفاق برای شما نیز رخ بدهد. این موضوع خصوصا در مورد مراقب شخص بیمار صادق است. زندگی با وجود شیوع یک بیماری نیز می‌تواند به نوسوفوبیا کمک کند. در این موارد، ممکن است شما با دیدن اخبار در مورد یک بیماری، غرق در آن بیماری شوید یا دائم در مورد آن از دوستان یا همکاران بشنوید. در سال‌های اخیر، کارشناسان اظهار داشته‌اند دسترسی آسان به اطلاعات بهداشتی در اینترنت نیز ممکن است نقشی در نوسوفوبیا داشته باشد. می‌توانید فهرست کاملی از علائم و عوارض مربوط به هر بیماری را به صورت آنلاین پیدا کنید.

این موضوع به یک دلیل رایج برای اضطراب تبدیل شده و حتی اصطلاحی با نام «سایبرکندریا» برای آن وجود دارد.

اگر قبلا دچار اضطراب شده‌اید یا سابقه خانوادگی دارید، احتمالا زمینه ابتلا به نوسوفوبیا در شما بیشتر است.

چگونه نوسوفوبیا تشخیص داده می‌شود؟

معمولا اگر نگرانی و اضطراب از ابتلا به بیماری باعث شود زندگی روزمره دشوار شود یا تاثیر منفی بر کیفیت زندگی بگذارد، نوسوفوبیا به راحتی تشخیص داده می‌شود. اگر نگران این مساله هستید که اضطراب شما از وجود یک بیماری ممکن است فوبیا(هراسی) باشد، با ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی ملاقات کنید. آنها می‌توانند شما را به متخصص که تجربه تشخیص و معالجه فوبیا را دارد، ارجاع ‌دهند. اگر پریشانی‌ای را تجربه می‌کنید که به ترس از بیماری مربوط می‌شود، صحبت با درمانگر را در نظر بگیرید. برای مقابله با ترس و درمان راهکارهایی تدوین کنید.

درمان

درحالی که هراس‌های خاص همیشه نیازی به درمان ندارند، نوسوفوبیا می‌تواند باعث ترس رفتن به هر جای دیگری شود که فکر می‌کنید ممکن است آنجا در معرض بیماری خاصی قرار بگیرید. این ترس می‌تواند کار، مدرسه رفتن یا مراقبت از سایر نیازها را دشوار کند. درمان برای فوبیای خاص می‌تواند بسیار مفید باشد. دو نوع اصلی از درمان که مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل درمان از راه مواجهه با عامل ترس و درمان رفتاری شناختی است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.