تصورات نادرست تغذیه‌ای که هنوز رایج هستند!

در گرفتن رزیم غذایی باورهایی وجود دارد که بعضا نادرست هستند اما به یک عادت تبدیل شده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، سینتیا ساس متخصص تغذیه در مقاله‌ای نوشت: من به‌عنوان متخصص تغذیه حداقل یک‌بار در هفته با مراجعانی سروکار دارم که می‌گویند واقعا درباره امور درست و نادرست در زمینه تغذیه و رژیم غذایی گیج شده‌اند. با وجود گسترش اطلاعات در این زمینه و البته توصیه‌های متناقض و پرشمار، آشفتگی ذهنی درباره تغذیه و رژیم غذایی دیگر عجیب نیست. اما مقابله با تصورات نادرست در زمینه تغذیه و بیان کردن دلایل علمی مرتبط با تغذیه سالم و درست، یکی از کارهای مورد علاقه من است. در این مطلب می‌خواهم درباره ۴ مورد از تصورات نادرست و رایج تغذیه‌ای در جهان امروزی توضیح بدهم.

تصور نادرست ۱: بدن همه هله‌هوله‌ها را می‌سوزاند

ماجرا به این سادگی نیست چون کیفیت چیزهایی که می‌خورید واقعا اهمیت دارد. آسیب‌های ناشی از مصرف خوراکی‌های ناسالم هم به‌سادگی با انجام کارهایی مثل ورزش‌های سنگین جبران‌شدنی نیست. برای مثال، در سال ۲۰۱۵ بود که محققان متوجه شدند افزودنی‌های مصنوعی موجود در مواد غذایی فراوری‌شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی را افزایش دهد. واقعیت این است که تلاش برای جبران تغذیه ناسالم با کمک ورزش،‌ بدن را تحت فشار مضاعف قرار می‌دهد. درواقع، فعالیت ورزشی به بدن فشار وارد می‌کند، درحالی که بدن بدون تغذیه سالم نمی‌تواند روندهای بازسازی و ترمیم خودش را فعال کند و در نتیجه ضعیف‌تر خواهد شد.

تصور نادرست ۲: مصرف منابع پروتئینی هیچ محدودیتی ندارد

بیشتر کسانی که به من مراجعه می‌کنند، نگران زیاده‌روی در مصرف کربوهیدرات‌ها هستند، اما حقیقت این است که زیاده‌روی می‌تواند در مورد همه درشت‌مغذی‌ها مانند پروتئین اتفاق بیفتد. پروتئین دریافتی به محافظت و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند، اما این کار فقط با دریافت مقادیر مشخصی از پروتئین در طول روز انجام می‌گیرد. اگر محدوده استاندارد برای پروتئین دریافتی را رعایت نکنید، پروتئین اضافی می‌تواند از کاهش وزن جلوگیری کند یا باعث افزایش وزن شود.

تصور نادرست ۳: خوردن غذا بعد از ورزش، همه تلاش‌های ورزشی را خنثی می‌کند

واقعیت این است که کالری‌هایی که پس از ورزش دریافت می‌کنید، بلافاصله به سلول‌های چربی شما برنمی‌گردند. اتفاقا مصرف خوراکی‌های سالم و مناسب بعد از فعالیت‌های ورزشی همراه با تعریق ضرورت دارد چون بدن باید روندهای ترمیم و بازسازی خودش را فعال کند. این فرایند بازسازی بسیار مهم است زیرا روندهای ترمیمی پس از ورزش هستند که به ساخت و حفظ توده‌های عضلانی کمک می‌کنند، متابولیسم را ارتقا می‌دهند و تناسب اندام را به سطح بهتری می‌رسانند. البته میان‌وعده یا غذای انتخابی شما پس از ورزش باید حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین کاملا بدون چربی و چربی‌های سالم باشد تا بتوانید به این دستاورد مهم برسید

تصور نادرست ۴: خوردن هر نوعی از چربی‌ها مستقیما شما را چاق می‌کند

علی‌رغم تلاش‌های بسیاری از متخصصان تغذیه برای خنثی کردن این تصور نادرست درباره چربی‌ها، فوبیای چربی همچنان در سطح جهان رواج دارد. با این‌حال، ‌انتخاب چربی‌های سالم همیشه یکی از گام‌های هوشمندانه در دستیابی به کاهش وزن مطلوب است. چربی‌های سالم نهفته در روغن زیتون، آووکادو و مغزهای خام نه‌تنها احساس سیری مطلوبی به‌وجود می‌آورند، بلکه هورمون‌های سرکوب‌کننده اشتها را نیز در سطح بدن افزایش می‌دهند. امروزه می‌دانیم که چربی‌های گیاهی به کاهش التهاب و ارتقای متابولیسم هم کمک می‌کنند، درحالی که مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها را نیز به بدن می‌رسانند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.