نکات مراقبتی برای پوست‌های مبتلا به روزاسه

چه کسانی که از داروهای تجویزی استفاده می‌کنند و چه کسانی که لیزردرمانی را برای مقابله با روزاسه در نظر گرفته‌اند،‌ درنهایت باید رژیم هوشمندانه و مناسبی برای مراقبت از پوست خودشان داشته باشند.

به گزارش تازه‌نیوز، به‌گفته دکتر اشلی ماگوورن، متخصص پوست‌ومو، «با این‌که داشتن برنامه مراقبت از پوست کاملا برای افراد مبتلا به روزاسه ضروری است، اما به نظر من چنین ضرورتی معمولا نادیده گرفته می‌شود. کسانی که به روزاسه مبتلا هستند و به‌درستی از پوست خودشان مراقبت نمی‌کنند، مخصوصا آنان که به‌صورت ژنتیکی با مشکلات التهابی و مسائل مربوط به سد دفاعی پوست درگیرند، به‌مرور زمان فقط وضعیت پوست خودشان را بدتر می‌کنند».

۱. از به‌کارگیری محصولات مراقبت از پوست نترسید

افراد مبتلا به روزاسه معمولا از به‌کارگیری محصولات مراقبت از پوست می‌ترسند چون نگران واکنش‌های احتمالی هستند. اما استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای همه افراد ضروری است، به‌خصوص کسانی که پوست حساس و مبتلا روزاسه دارند. مراقبت از پوست مثل ورزش کردن هرگز نباید از برنامه روزانه حذف شود. وقتی که پوست بهبود می‌یابد، می‌توانیم محصولات مورد استفاده را تغییر بدهیم اما روند استفاده از آنها هرگز نباید متوقف شود.

دکتر ماگوورن می‌گوید که رژیم مراقبت از پوست باید اهدافی فراتر از پاکسازی و مرطوب‌سازی پوست داشته باشد. بنابراین باید از محصولاتی استفاده کنید که التهاب پوست را کاهش می‌دهند، با صدمات رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و کلاژن‌سازی را در پوست تقویت می‌سازند. پاک‌کننده یا شوینده انتخاب‌شده برای پوست باید از سد دفاعی پوست محافظت کند، لوسیون یا سرم روزانه باید حاوی ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی باشد و مرطوب‌کننده مورد استفاده هم باید سد دفاعی پوست را ترمیم کند.

۲. از عوامل محرک پوست دور بمانید

دکتر ماگوورن توصیه می‌کند که روتین مراقبت از پوست را ساده نگه دارید و همیشه برچسب محصولات را با دقت بخوانید.

میزان استفاده از محصولات مختلف هم باید مشخص و محدود باشد. اگر می‌خواهید مراقبت بهتری از پوست شما انجام بگیرد، دنبال محصولاتی بگردید که برای پوست‌های حساس یا مستعد قرمزی طراحی شده‌اند، زیرا این محصولات هم پوست را تسکین می‌دهند و هم از سد دفاعی پوست محافظت می‌کنند.

این متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «من محصولاتی را ترجیح می‌دهم که حاوی ترکیبات ضدالتهابی و ضدقرمزی پوست باشند و همچنین بتوانند سد دفاعی پوست را تقویت کنند، مثل نیاسینامید. دیگر ترکیبات ضدالتهابی مناسب عبارتند از آلانتوئین، عصاره شیرین‌بیان، عصاره چای سبز و رزوراترول. مرطوب‌کننده‌های حاوی سرامیدها نیز از نظر من واقعا کلیدی و مهم هستند».

۳. در استفاده از محصولات ضدآفتاب تردید نکنید

استفاده منظم و صحیح از محصولات ضدآفتاب برای پوست‌های مبتلا به روزاسه شدیدا ضروری است. دکتر ماگوورن می‌گوید: «شاید ما هنوز علت پیدایش روزاسه را به‌درستی نشناخته باشیم، اما می‌دانیم که آسیب‌های خورشیدی انباشته‌شده در این زمینه نقش دارند. پس استفاده از محصولات ضدآفتاب نه‌تنها به پیشگیری از پدید آمدن روزاسه در افراد مستعد ابتلا به روزاسه کمک می‌کند، بلکه از تشدید و شعله‌ور شدن علائم این بیماری پوستی در افراد مبتلا به آن هم جلوگیری می‌کند». توجه داشته باشید که افراد دارای پوست حساس نیز باید از ضدآفتاب‌های کاملا مینرال استفاده کنند.

۴. از تشدید علائم روزاسه جلوگیری کنید

شرایط افراد مبتلا به روزاسه با همدیگر متفاوت است و درحالی که می‌دانیم عوامل مشخصی در برانگیخته کردن علائم روزاسه نقش دارند، اما بعضی افراد هم به عوامل خاص و متفاوتی واکنش نشان می‌دهند. نور خورشید، حرارت، باد، ورزش و استرس جزو شایع‌ترین عوامل محرک هستند، اما بعضی افراد هم نسبت به یک میوه یا سبزی خاص،‌ گوشت‌ها یا محصولات لبنی حساسیت دارند.

علاوه بر شناسایی محرک‌های روزاسه و دوری از آنها، داشتن برنامه غذایی مناسب و استفاده از مکمل (در صورت نیاز) تحت نظر پزشک هم می‌تواند به ارتقای سلامت عمومی افراد مبتلا به روزاسه کمک کند. رژیم غذایی ضدالتهابی و باکیفیتی که حاوی مقادیر بالایی از مواد غذایی آنتی‌اکسیدانی و روغن‌های باکیفیت و مفید باشد، اثرات مثبت و قابل توجهی برای ارتقای سلامت پوست دارد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.