واکنش رسانه‌های غربی به مثلث ایران – چین – روسیه/ مذاکرات احیای برجام در سایه قرار می‌گیرد؟

بیشتر رسانه های خارجی ضمن پوشش خبر رزمایش دریایی ایران – چین – روسیه از نزدیکی ایران به شرق خبر دادند و تاکید کردند این نزدیکی می تواند هم بر مذاکرات وین تاثیر بگذارد.

به گزارش تازه‌نیوز، رزمایش دریایی ایران و چین و روسیه در شمال اقیانوس هند بسیار پر سر و صدا بوده و واکنش بسیاری از رسانه های دنیا را به دنبال داشته است. این رزمایش با عنوان «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ » در فضایی به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر در اقیانوس هند برگزار شد.

برگزاری مانور دریایی مشترک و سه جانبه ایران – چین – روسیه در شرایط استراتژیک و مهم فعلی و افزایش احتمال ایجاد ائتلاف دریایی سه جانبه در مقابل ائتلاف دریایی غرب در آبهای مشترک استرالیا و چین و نیز نزدیک شدن دولت ایران به چین و روسیه (سفر رئیس جمهور به مسکو و وزیر امور خارجه به پکن) در حالیکه مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته ای ایران و غرب در وین دنبال می شود، باعث شده بسیاری از رسانه های غربی نسبت به این مانور واکنش نشان دهند و آن را از جهات مختلف بررسی کنند.

پایگاه خبری دویچه ووله در این رابطه نوشت: رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در حالی برگزار شد که ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران در روسیه به سر می‌برد. هم‌زمان چین و روسیه در کنار کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه در وین در حال گفت و گو با ایران برای بازگشتن به توافق اتمی برجام هستند.

بی بی سی نیز در خبری ضمن پوشش اخبار این رزمایش مدعی شد که ایران اخیرا و به ویژه پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در حال توسعه هر چه بیشتر روابط و نزدیکی به روسیه و چین است و این رزمایش و اتفاقاتی همچون عضویت ایران در پیمان شانگهای به خوبی این مساله را تایید می کند.

سی ان ان هم در گزارشی ضمن اعلام خبر رزمایش دریایی تاکید دارد که ایران هم در عرصه راهبردی و هم درعرصه سیاسی در حال نزدیک شدن به دو قدرت شرق یعنی روسیه و چین است و سفر رئیس جمهور رئیسی به مسکو و نیز سفر حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه ایران) به پکن به خوبی این مساله را نشان می دهد.

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز ضمن اعلام نگرانی در مورد نزدیکی ایران به چین و روسیه نوشت: تهران در بحبوحه تنش های منطقه ای با ایالات متحده به دنبال افزایش همکاری نظامی با پکن و مسکو بوده است. سفر نمایندگان نیروی دریایی روسیه و چین به ایران نیز در سال های اخیر افزایش یافته است. تایمز اسرائیل معتقد است که این رزمایش باعث قدرت نمایی روسیه و ایران در مقابل آمریکا می شود. ایران و آمریکا در وین در حال چانه زنی برای احیای برجام هستند و قدرت دریایی باعث می شود ایران برگ برنده ای در مذاکرات داشته باشد. از طرف دیگر، بحران اوکراین باعث شده روسیه و آمریکا وارد یک جنگ دیپلماتیک شوند. ممکن است روسیه با اوکراین وارد جنگ شود و مانورهای دریایی روسیه کمک می کند که آمریکا ترسیده و در این درگیری احتمالی دخالت نکند.

به نقل از خبرفوری، نیوزویک نیز در گزارشی مانور اخیر را در همین جهت و راستا دانسته است. این پایگاه با عنوان “همکاری روسیه با چین و ایران قبل از بحران اوکراین و رودر رودر رو شدن با آمریکا” به پوشش خبر مانور دریایی اخیر پرداخت و تاکید کرد که این مانور می تواند حتی بر تحولات اوکراین نیز تاثیر بگذارد و آمریکا را از این جنگ احتمالی دور نگه دارد.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.