وقتی پس از مدت‌ها گوشت می‌خوریم، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

اگر گیاه خوارید و می‌خواهید بعد از مدتها گوشت بخورید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش تازه‌نیوز، بعضی از افرادی که گیاهخواری را انتخاب کرده‌اند، پس از چند ماه یا چند سال دوباره تصمیم می‌گیرند که از انواع گوشت‌ها استفاده کنند و محدودیت‌های غذایی قبلی را کنار بگذارند. اما اگر چنین کاری را امتحان کرده باشید، می‌دانید که استفاده دوباره از گوشت‌ها حتما با تغییرات مختلفی در سطح گوارشی و در وضعیت بدنی یا ذهنی همراه خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم درباره همین تغییرات توضیح دهیم. پس اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید که بعد از مدت‌ها دوباره گوشت بخورید، باید خودتان را برای اتفاقات زیر آماده کنید.

۱. ممکن است سرعت هضم شما کاهش یابد
وقتی که استفاده از گوشت‌ها به چند بار در هفته (مثلا ۳ تا ۴ بار در هفته) برسد، حتما متوجه خواهید شد که سرعت هضم و گوارش شما نسبت به دوران گیاهخواری کاهش پیدا کرده است. اما چنین اتفاقی چه دلیلی دارد؟ متخصصان می‌گویند که گوشت‌ها سرشار از پروتئین حیوانی هستند و می‌توانند چربی زیادی هم داشته باشند، درحالی که هیچ فیبری به بدن نمی‌رسانند. همه این عوامل در کنار همدیگر می‌توانند دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار بدهند و باعث ابتلا به یبوست شوند یا این‌که صرفا تعداد دفعات اجابت مزاج را کاهش بدهند. اگر این مشکل واقعا شما را به دردسر انداخت، باید همچنان بخش اصلی رژیم غذایی‌تان را براساس مواد غذایی گیاهی تنظیم کنید و همیشه هم از گوشت‌های بدون چربی و سبک‌تر استفاده کنید.

۲. گاز کمتری از دستگاه گوارش شما دفع می‌شود
نفخ شدید و شکل‌گیری حجم زیاد گاز در دستگاه گوارش برای هیچ کس خوشایند نیست. گیاهخواران معمولا بیشتر از دیگران با این مشکل مواجه می‌شوند، اما خیلی راحت‌تر هم گاز دستگاه گوارش را دفع می‌کنند. درواقع، خوراکی‌هایی مانند عدس، انواع لوبیا و سبزیجات چلیپایی (مانند انواع کلم‌ها) همگی باعث نفخ می‌شوند و گیاهخواران هم معمولا مقادیر بالایی از همین خوراکی‌ها را مصرف می‌کنند اما گاز شکل‌گرفته در دستگاه گوارش آنها خیلی راحت‌تر دفع می‌شود. گیاهخوارانی که پس از مدتی تصمیم می‌گیرند دوباره گوشت بخورند، خیلی سریع متوجه می‌شوند که دفع گاز دستگاه گوارش مثل گذشته به‌سادگی انجام نمی‌گیرد و پس از مدتی این‌گونه به نظر می‌رسد که اندازه شکمشان بزرگ‌تر شده است. این مشکل گاهی اوقات تا جایی پیش می‌رود که پوشیدن بعضی از لباس‌های همیشگی واقعا دشوار می‌شود. برای مقابله با این مشکل باید مصرف آب جوش را در طول روز جدی بگیرید. استفاده از خوراکی‌های سرشار از فیبر مانند مغزها و دانه‌های خام، میوه‌ها و سبزیجات مختلف هم در کنار استفاده از غلات سبوس‌دار به رفع این مشکل کمک می‌کند.

۳. ممکن است افزایش انرژی را تجربه کنید
اگرچه گیاهخواری با نوعی احساس سبکی در بدن و ذهن همراه می‌شود، اما کمبود انرژی مرتبط با گیاهخواری را هم نمی‌توان نادیده گرفت. با این‌که در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که استفاده از پروتئین‌های گیاهی در رژیم‌های گیاهخواری می‌تواند همه انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند، اما برای دستیابی به این هدف باید حجم بالایی از خوراکی‌های گیاهی را مصرف کنید که معمولا خیلی دشوار است. با این‌حال، منابع غذایی حیوانی می‌توانند پروتئین بیشتری را همراه با حجم غذایی کمتری وارد بدن کنند و راحت‌تر انرژی مورد نیاز بدن را تامین سازند.

۴. ممکن است توده‌های عضلانی بهتری کسب کنید
بعضی از کسانی که پس از مدت‌ها دوباره گوشتخواری را شروع می‌کنند، با افزایش حجم توده‌های عضلانی مواجه می‌شوند. البته توجه به این نکته هم بسیار مهم است که هر انسان و هر بدنی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است. بنابراین شاید شروع دوباره گوشتخواری با افزایش توده‌های عضلانی در بدن همه افراد همراه نباشد، اما اگر از پروتئین‌های حیوانی باکیفیت و مقادیر متعادلی از درشت‌مغذی‌ها استفاده کنید، به احتمال زیاد این تغییر در سطح توده‌های عضلانی را تجربه خواهید کرد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.