هشدار جدی درباره تب کریمه کنگو؛ افزایش تعداد فوتی‌ها!

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از فوت یک نفر بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: فرد مبتلا به تب کریمه کنگو به دلیل استفاده از گوشت حاصل کشتار غیرمجاز، جان خود را از دست داد.

به نقل از صداوسیما، علی فاتحی نیا با اشاره به فوت اولین مورد قطعی مبتلا به تب کریمه کنگو در استان گفت: فرد فوت شده یک شهروند عادی بود که به دلیل استفاده از گوشت حاصل کشتار غیرمجاز و پیش سرد نشده، به این بیماری مبتلا شده بود و متاسفانه فوت شد.

وی افزود: با توجه به اینکه عید سعید قربان در راه است، شهروندان حتما گوشت نذری را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کرده و سپس به صورت کاملا پخته مورد مصرف قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: تب کریمه کنگو (CCHF) یک نوع بیماری مشترک بین حیوان و انسان بوده که بیشترین علت ابتلای بیماران به آن، تماس با دام یا مصرف گوشت‌های آلوده و پیش سرد نشده حاصل از ذبح دام‌های غیر مجاز است که هم اکنون با توجه به اجرای سنت حسنه قربانی در روز عید سعید قربان باید مورد توجه جدی شهروندان قرار گیرد.

فاتحی نیا بر لزوم استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت تأکید کرد و ادامه داد: تب کریمه کنگو در دام، در ظاهر قابل مشاهده نبوده، به نحوی که بدون آزمایش برای دامپزشکان نیز قابل تشخیص نیست، اما این بیماری می‌تواند در انسان خونریزی شدید ایجاد کرده و منجر به مرگ شود.

وی تب، ضعف، سردرد شدید، لرز، درد شدید در ناحیه پشت، کمر و پاها، گیجی، کوفتگی و بی اشتهایی، تهوع و استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن، اسهال، درد شکم را از علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان از شهروندان خواست در صورت تماس با دام یا گوشت و بروز چنین علائمی در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند تا با شروع سریع درمان از خونریزی به صورت داخلی و غیرقابل دید بیمار که از علل تأخیر در تشخیص و مرگ قطعی بیمار است، جلوگیری شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.