در تورم رکورد زدیم؛ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه‌ نقدی هم دردی را دوا نمی‌کند!

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه‌ نقدی بازهم به سود طبقه فرودست تمام نشد.

به گزارش تازه‌نیوز، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ارتباط با تورم خردادماه گفت: ماه قبل در زمینه‌ی شاخص‌های تورمی رکورد زدیم؛ داده‌های رسمی نشان می‌دهد تورم ماهانه‌ی خردادماه، بعد از جنگ جهانی دوم، بالاترین رقم بوده است؛ به این شاخص صعودی، باید دو مولفه‌ی دیگر را نیز بیفزاییم؛ یکی فاصله‌ی تورمی بین دهک‌ها که به اوج خود رسید و دیگری تورم بالای خوراکی‌ها؛ در خرداد فاصله‌ی تورمیِ دهک پردرآمد و کم‌درآمد، زیاد بود و این نشان از افزایش فشار تحمیلی بر طبقه‌ی کم درآمد بوده است و البته این مساله از ابتدا اجتناب‌ناپذیر بود.

به نقل از ایلنا، او در ارتباط با این اجتناب‌ناپذیری می‌گوید: طبقه‌ی برخودار در کشور ما طبقه‌ی سوداگر و کاسب هستند که اهرم‌های فشار در دست خودشان است و در زمینه‌ی کسب سود، هیچ جا توقف نمی‌کنند؛ وقتی این گروه‌ها اهرم‌های فشار را در اختیار دارند، از یک رانت که محروم شوند، بدون شک می‌توانند آن را چندبرابر از طبقه‌ی مستضعف پس بگیرند. ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه‌ی نقدی که معلوم نشد چطور محاسبه شد و پاسخ ندادند که آیا این عدد، گرانی همان چهار قلم اصلی (مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات) را جبران می‌کند یا نه، بازهم به سود طبقه فرودست تمام نشد که اگر فقرا سود کرده بودند نباید فاصله‌ی تورم دهک‌ها تا این اندازه بالا می‌رفت؛ بنابراین می‌بینیم که سیاست یارانه بازهم به ضرر فرودستان بوده و برخورداران فشار بسیار کمتری متحمل شده‌اند. در واقع، در این سیستم اقتصادی، طبقه غنی همیشه حقش را چند برابر پس می‌گیرد.

تورم ۸۹ درصدی خوراکی‌ها

دومین مولفه‌ی مهم به اعتقاد توفیقی، تورم بسیار بالای خوراکی‌هاست؛ تورم بالای ۸۹ درصدی که فقط در بخش خوراکی‌ها وجود دارد و اقلام اساسی زندگی را به کالاهایی دور از دسترس بدل کرده است.

او ادامه می‌دهد: وقتی میانگین تورم خوراکی‌ها در سطح کشور ۸۹ درصد است، قطعاً اگر تورم استانی بیرون بیاید، می‌بینیم تورم خوراکی‌ها در استان‌های کم برخوردار مانند کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و ایلام بالای صد درصد است؛ این دو شاخص، یعنی فاصله‌ی تورم بین دهک‌ها و تورم خوراکی‌ها در کنار هم، نشان‌دهنده‌ی خیلی چیزهاست؛ نشان می‌دهد که بار اصلی تورمِ حاصل از سیاست جراحی اقتصادی بر دوش طبقات کم درآمد و فرودست افتاده است.

در چنین شرایطی است که قرار است سیاست «کالابرگ الکترونیک» جایگزین یارانه نقدی شود؛ توفیقی در این رابطه می‌گوید: هنوز افرادی که از یارانه نقدی جا مانده‌اند یعنی جامعه‌ی گسترده‌ی جاماندگان یارانه، تعیین تکلیف نشده‌اند؛ آیا برای شمول این‌ها فکر شده است؛ هنوز معیار و مقیاس حذف یارانه به خوبی مشخص نیست؛ افراد بسیاری از یارانه جا مانده‌اند؛ خیلی‌ها پیش از این سال‌ها از یارانه ۴۵ هزار تومانی جا مانده بودند؛ گفته‌اند قرار است اینها در طول سه ماه بررسی شوند؛ اما آیا توان و تاب‌آوری این گروه را در همین سه ماه حساب کرده‌اند؛ فرض کنید کارگری‌ست که یک فرزند نوزاد دارد؛ آیا برای خرج شیر خشک و پوشاک این بچه، پول برنج ۱۲۰ هزار تومانی، روغن ۶۹ هزار تومانی و گوشت بیش از ۲۰۰ هزار تومانی فکری کرده‌اند. این خانواده در این سه ماه چطور هزینه‌های سنگین زندگی را تامین کند؟ بنابراین هنوز جامعه‌ی هدف به درستی شناسایی نشده و تخصیص یارانه، درست و دقیق نیست. هنوز معاونت رفاه وزارت کار نتوانسته پاسخ درستی به ابهامات بدهد. تمام پاسخ‌ها، کلی‌گویی و بحث بر سر بدیهیات بوده است؛ خیلی از ابهامات یارانه و جامعه‌ی هدف یارانه، همچنان بی‌جواب مانده است.

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی اضافه می‌کند: در این چیدمان پرابهام و در شرایطی که هنوز تکلیف قطعیِ «جامعه‌ی جاماندگان یارانه» مشخص نشده، می‌خواهیم کالابرگ الکترونیک ایجاد کنیم؛ خب اینجا باز سوالات جدید به وجود می آید؛ اولاً کالابرگ برای کدام کالاها؛ دوماً کالابرگ طبق چه ضابطه‌ای و براساس چه قیمتی؛ و سوماً اینکه تکلیف جاماندگان چه می‌شود. در قانون بودجه ۱۴۰۱، به صراحت آمده کالابرگ الکترونیک باید به گونه‌ای به مردم داده شود که قیمت‌ها را در حد شهریور ۱۴۰۰ نگه دارد؛ الان مشخص نیست چرا این الزام قانون بودجه اجرا نشده و آیا نمایندگان مجلس هیچ اصراری به دولت دارند که از طریق کالابرگ، قیمت‌ها را به شهریور ۱۴۰۰ بازگرداند؟

توفیقی اضافه می‌کند: باید در نظر داشته باشیم که شهریور ۱۴۰۰، اوج تورم ۱۴۰۰ بود و ماهی بود که بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشتیم. نمایندگان مجلس در قانون بودجه روی قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ تاکید داشته‌اند نه فررودین ۱۴۰۰ که نرخ کالاها و خدمات بسیار پایین‌تر بوده؛ با این حال، امروز همان قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰، دیگر تبدیل به یک آرزو شده است.

این مطالب را هم بخوانید:‌

2 نظر
  1. مریم

    لطفا فراموش نشود این همه خسارت را جناب روحانی *** عزیز بعضی ها به مملکت وارد کرده نه جناب رییسی تازه از راه رسیده…

  2. موحد

    حسن روحانی وابراهیم رئیسی با نا کار امدیشان در رفع تورم وگرانی ودامن زدن ابراهیم رئیسی به تشدید وادامه تورم وگرانی وکوچکتر کردن سفره مردم، به مردم ونظام ثابت کردند نظام باید از جمهوریت اسلامی به سمت حکومت اسلامی با محوریت ومسئولیت مستقیم ولایت مطلقه فقیه با اجرای احکام اسلام تغییر پیدا کند .رئیس جمهور های کشور من جمله بنی صدر خائن فراری وهاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی ومحمود احمدی نژاد و حسن فریدون وابراهیم رئیسی به تجربه ثابت کرده اند که در دوران ریاستشان بر نظام وملت نه تنها دردی از نظام وملت را درمان نکرده اند بلکه خودشان و ریاست جمهوریشان عامل درد وخسارت وباند بازی وچپاول وحیف ومیل حقوق ملت وسرمایه های کشور برای نظام مقدس وملت بوده است . هر انسان ازاده وعاقلی به عملکردهای خسارت بار این افراد در دوران ریاستشان بر نظام مقدس وملت بنگرد خسارتی که این افراد به نظام وملت زده اند چشمگیر وغیر قابل جبران است و مردم ونظام بعد از اتمام ریاست جمهوریشان به دنبال محاکمه انها بوده اند که عملا محاکمه انها بی نتیجه بوده وبعضا رئیس جمهور متهم که خسارت وخیانت کرده یا از کشور فرار کرده یا مانده ومحاکمه نشده وبه ریش ملت ونظام مقدس می خندد . مومنین وفقهای محترم شورای نگهبان بعد از 43سال از انقلاب هنوز متوجه نشده اند که ریاست جمهوری دوای درد ملت ونظام مقدس نیست بلکه خودش عامل درد وسربار ملت ونظام است وریاست جمهوری ورئیس جمهور عامل فساد وانحراف انقلاب مقدس وبی عدالتی ورانت وخسارت وبدگمانی به دین مبین اسلام بوده است ؟، فقهای محترم وعزیز شورای نگهبان باید به داد نظام مقدس واسلام ومردم برسند و نباید از یک سوراخ چندین بار گزیده شوند و زمان ان رسیده است که فقهای شورای نگهبان ریاست جمهوری را از قاموس نظام مقدس حذف و به جای آن حکومت اسلامی را با محوریت ومسئولیت ولایت فقیه در راس همه امور بنیان گذارند . اگر روند غلط واشتباه ریاست جمهوری ادامه پیدا کند مردم نسبت به نظام و انقلاب واسلام بدبین تر وناامید تر خواهند شد ومسیر کفر وبی دینی را در پیش خواند گرفت وعملکرد غیر اسلامی وخسارت بار رئیس جمهورها به پای اسلام نوشته می شود ونظام مقدس به سمت فروپاشی سیاسی ومذهبی واعتقادی پیش خواهد رفت که هم ظلم به نظام مقدس وملت است وهم ستم به اسلام چون رئیس جمهورها عملکردی اسلامی نداشته اند . انشا ا.. ابراهیم رئیسی اخرین رئیس جمهور ایران باشد وبعد از ابراهیم رئیسی حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی بنیان گذاشته شود با محوریت ومسئولیت ولایت فقیه مثل حکومت علی بن ابی طالب ع که حکومت اسلامی طعم واقعی اسلام وعدالت را برای مردم به ارمغان خواهد اورد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.