شرایط بحرانی ایران؛ شورای حکام تصمیمات سخت‌تری می‌گیرد؟

علی بیگدلی گفت: توصیه من به دولت خویشتن‌داری در قبال آژانس است. امیدوارم اقدامات تحریک‌آمیزی انجام نشود زیرا در این صورت شورای حکام تصمیمات سخت‌تری را اتخاذ می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، روز گذشته نشست شورای حکام برگزار شد و باز هم از سوی گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همان اتهامات تکراری علیه ایران مطرح شد اما هدف شورای حکام و آژانس از تحت فشار قراردادن ایران چیست؟

به نقل از نامه‌نیوز، علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهادی مستقل است اما این‌طور هم نیست که لزوما تحت تأثیر جریان‌های سیاسی قرار نداشته باشد. مشخصا دبیرکل آژانس با نظر غربی‌ها انتخاب می‌شود و این موضوع مؤید تحت تأثیربودن آژانس است اما درباره قطعنامه‌های شورای حکام باید گفت که قطعنامه‌های این شورا یا اخطاری است یا تنبیهی. قطعنامه پیشین شورای حکام علیه ایران اخطاری بود و به نظر می‌رسد که اکنون هم بنای صدور قطعنامه تنبیهی علیه ایران وجود نداشته باشد زیرا در این صورت پرونده هسته‌ای ایران باید بار دیگر به شورای امنیت برود و در چنین شرایطی تحریم‌های پیش از برجام بازمی‌گردد و البته بار دیگر ایران ذیل بند هفت منشور ملل متحد می‌رود که در این صورت هر کشوری که احساس خطر از جانب ایران کند، می‌تواند حمله کند. در مجموع شرایط بسیار پیچیده می‌شود و به نظر می‌رسد که غربی‌ها نمی‌خواهند برجام به بن‌بست برسد. در این شرایط ایران باید خویشتن‌داری کند و بهانه‌ای به دست شورای حکام ندهد زیرا اگر برجام از دست برود شرایط بر ایران بسیار پیچیده می‌شود».

او ادامه داد: «توصیه من به دولت خویشتن‌داری در قبال آژانس است. امیدوارم اقدامات تحریک‌آمیزی انجام نشود زیرا در این صورت شورای حکام تصمیمات سخت‌تری را اتخاذ می‌کند. بحثی در این نیست که شورای حکام سیاسی‌کاری می‌کند و این موضوع واضح است اما ما باید منافع خودمان را در نظر بگیریم. حتما آژانس راضی نمی‌شود که بازرسی‌هایش را محدود کند. پس ما نباید وارد چالش با آژانس شویم؛ ولو بدانیم که آژانس تحت تأثیر کشورهای غربی است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آژانس می‌گوید سازمانی مستقل هستم. این ادعای بی‌معنایی است زیرا چنین نیست و همه هم می‌دانند که چنین نیست اما بحث من این است که کشمکش بین ما و آژانس بی‌نتیجه است».

بیگدلی در پایان گفت: «طبق قطعنامه شورای امنیت ما باید رضایت آژانس را جلب کنیم و هر سه‌ماه یک‌بار هم آژانس باید گزارشی ارائه دهد. پس اینکه انتظار داشته باشیم بازرسی‌های سرزده آژانس تعطیل شود اصلا امکان‌پذیر نیست».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.