کشف اعجاب‌انگیز در مصر؛ رازگشایی از مقبره خزانه‌دار فرعون!

چندی پیش خبر کشف تابوت خزانه‌دار مصر باستان اعلام شد، اکنون باستان‌شناسان در یک فایل مستند اطلاعات بیشتری درباره این اکتشاف هیجان‌انگیز ارائه کرده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، تابوتی که اخیرا در مصر کشف شده هزاران سال بی‌آنکه کسی به آن نزدیک شده باشد، در اتاقکی قرار داشت، اما باستان‌شناسان موفق شدند این تابوت قابل‌توجه را از اعماق ماسه‌های نزدیک قاهره بیرون بکشند. باستان‌شناسان کشف این تابوت را یک «اکتشاف رویایی» توصیف کرده‌اند.

همانطور که پیش از این اعلام شده بود، این تابوت گرانیتی عظیم به نوشته‌هایی مربوط به (Ptah-em-wia) خزانه‌دار فرعون «رامسس دوم» منقش شده است.

به نقل از باشگاه‌خبرنگاران، «علا العجیزی» ـ استاد رشته باستان‌شناسی دانشگاه قاهره ـ این تابوت را در سقاره، گورستانی باستانی واقع در ۳۰ کیلومتری قاهره کشف کرده است. سال گذشته «العجیزی» که ریاست ماموریت باستان‌شناسی در این مکان را بر عهده دارد، سطح مقبره این خزانه‌دار را کشف کرد. اکنون او اتاقک دفن زیرزمینی و تابوت خزانه‌دار را پیدا کرده است که می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره کسانی که پس از توت عنخ آمون بر مصر حکومت کردند، نشان دهد.

در مرکز مقبره، گروه «العجیزی» بخش بالایی یک دالان عمودی را کشف کردند که به مسیری به سمت یک اتاق دفن منتهی می‌شد، اما این دالان بسیار عمیق بود و عمق آن به هشت متر می‌رسید. باستان‌شناسان یک هفته زمان صرف کردند تا توانستند با استفاده از سطل و طناب تمام ماسه‌ها را خارج کنند. «علا العجیزی» خود را در سطل جا کرد و یک فرود خطرناک و آهسته در دالان انجام داد. وقتی به پایین رسید از کشف تابوت شگفت‌زده شد. دوربین‌های «نشنال جئوگرافیک» برای تولید یک مستند هشت قسمتی به نام «گنجینه‌های گمشده مصر» تمام لحظات جدیدترین پروژه کاوشی در سقاره را ثبت کردند. این مستند از اکتبر در بریتانیا پخش خواهد شد. یافتن یک تابوت کامل در مقبره اصلی بسیار نادر است. «العجیزی» در گفتگو با گاردین بیان کرد: «کشف این تابوت در محل اصلی خود، یعنی در دالان تدفین بسیار هیجان‌انگیز بود؛ چراکه تابوت در مقبره‌ای قرار دارد که به نام او ساخته شده است. همیشه این‌طور نیست و زمانی که مقبره در دوره‌های بعدی هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، تابوت افرادی که به زمان ساخت مقبره تعلق نداشتند در آن قرار می‌گرفتند، اما این بار این‌طور نبود.» به گفته «العجیزی»، القابی که روی تابوت این خزانه‌دار وجود دارد بر نزدیک بودن او به فرعون تاکید دارد و ثابت می‌کند شخصِ بسیار مهمی در دولت آن زمان بوده است.

او و اعضای گروهش روند رمزگشایی از تمام داستان زندگی (Ptah-em-wia) را آغاز خواهند کرد.«پیتر در مانوئلیان» (Peter Der Manuelian) ـ استاد مصرشناسی دانشگاه هاروارد ـ نیز بیان کرد: «سقاره یکی از مهم‌ترین گورستان‌های افراد سلطنتی و غیرسلطنتی تاریخ مصر است. این تیم مصری یک فصل مهم دیگر به تاریخچه این مکان اضافه خواهند کرد.»

«آکسفورد یونیورسیتی پرس» نیز قصد دارد کتاب «قدم زدن در میان فرعون‌ها: جرج اندرو ریسنر و طلوع مصرشناسی مدرن» نوشته «مانوئلیان» را منتشر کند. این کتاب زندگی‌نامه بزرگترین باستان‌شناس آمریکا را روایت می‌کند که کاوش‌های بسیار زیادی را انجام داده و اهمیت سقاره را متوجه شده است.

«مانوئلیان» درباره «العجیزی» نیز گفت: «بسیار خوشحالم که باستان‌شناسان مصری به چنین اکتشافاتی دست پیدا می‌کنند.» «تام کوک»، تهیه‌کننده مجموعه مستند «گنجینه‌های گمشده مصر» نیز به «العجیزی» و «اکتشاف شگفت‌آورش» ادای احترام کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.