نقشه برجامی غربی‌ها برای دلار ۵۰هزار تومانی!

اگر قیمت ارز بنا به شایعات به ۴۰-۵۰ هزار تومان برسد معنا و مفهومش این است که ثبات اقتصادی نداریم بنابراین غربی ها بر همین مبنا مواضع شان را در مذاکرات برجامی تنظیم می کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، بعد از آخرین دور مذاکرات وین بسیاری از کارشناسان امیدوار بودند توافق هسته ای بین ایران و آمریکا حاصل شود اما این اتفاق نیفتاد. آن روزها منتقدان غرب در ایران بر این باور بودند که وقتی نتیجه انتخابات کنگره به نفع جمهوری خواهان شود، دولت بایدن در موضع ضعف قرار می گیرد و بر اثر فشار اروپایی ها که از سرما به تن لرزه افتاده اند، انعطاف بیشتری برای احیای برجام نشان خواهد داد.

احمد بخشایش اردستانی درباره اشتباه بودن تعویق توافق بر سر احیای برجام گفت: دو تحلیل برای این تصمیم وجود داشت، نخست آنکه زمستان سردی پیش روی اروپا قرار دارد، وقتی روسیه به اروپایی ها گاز ندهد آنها مجبورند به سمت ایران بیایند و وقتی جمهوری خواهان در کنگره اکثریت باشند دولت بایدن در نقطه ضعف قرار می گیرد بنابراین مواضعش در مذاکرات نرم تر می شود.

وی افزود: باید با حداقل انرژی حداکثر امتیاز را در زمان مذاکرات به دست آورد. اگر توافق قبل از وقوع اغتشاشات در ایران انجام می شد، بهتر بود چون شاید حتی این آشوب ها نیز در کشورمان شکل نمی گرفت بنابراین نباید توافق و تفاهم را به یک امر پیش بینی ناپذیر گره زد ولو اینکه نیت مان نیز صادق باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به بازگشت آرامش و ثبات در ایران اظهار کرد: تازه فصل سرما آغاز شده است، اگر اروپایی ها برگردند و فشار را بر آمریکا برای امضای برجام زیاد کنند، به احتمال زیاد مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و برجام در نهایت احیا می شود.

وی با اشاره به آمار دولت در حوزه افزایش صادرات نفت افزود: وقتی ما فروش نفت را داریم و پولش هم به کشور برمی گردد، مسئولان اقتصادی دولت نباید اجازه دهند دلار گران شود چون شاخص ثبات اقتصادی در اروپایی قیمت بنزین و شاخص ثبات اقتصادی در ایران قیمت ارز است بنابراین نباید پالسی به خارج داده شود که بازار ارز ایران ثبات ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: اگر قیمت ارز بنا به شایعات به ۴۰-۵۰ هزار تومان برسد معنا و مفهومش این است که ثبات اقتصادی نداریم بنابراین غربی ها بر همین مبنا مواضع شان را در مذاکرات تنظیم می کنند. ضمن آنکه وقتی قیمت دلار بالا می رود، سفره های مردم کوچکتر می شود که این موضوع نیز خود می تواند عامل اعتراض مردم شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.