دسیسه عربستان علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با این مهره!

یک فعال سیاسی گفت: کشورهای عربی می‌خواهند علاوه بر آمریکا چین را هم وارد میدان کنند تا این کشور هم به نوعی باعث ایجاد کنترل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود.

به گزارش تازه‌نیوز، حضور چین در عربستان و گسترش روابط اقتصادی این کشور با عربستان و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس دو پرسش مهم را پدید آورده است؛ نخست آنکه آیا این شرایط باعث به خطرافتادن موقعیت اقتصادی ایران به ویژه در حوزه صادرات نفت می‌شود و دوم آنکه آیا حضور چین در منطقه باعث کاهش نفوذ آمریکا بر کشورهای عربی خواهد شد؟

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «چینی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ایران در داخل، منطقه و دنیا مشکلاتی دارد و تحریم‌های آمریکا هم مانع سرمایه‌گذاری در ایران شده است. همه این دلایل باعث شده است که آنها قدری از تفاهم‌نامه ۲۵ساله دست بکشند و دنبال بازارهای جدیدی در منطقه بگردند زیرا چین با بازارش زنده است به دلیل آنکه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی نیاز به بازار دارد. در چنین وضعیتی برای چین چندان مهم نبود گسترش ارتباطش با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باعث خشنودی ایران نمی‌شود».

او ادامه داد: «در پی مسئله‌ای که درباره جزایر سه‌گانه به وجود آمد هم وزیر امور خارجه ایران و هم سخنگوی دولت سخنانی مطرح کردند که بار اعتراضی نداشت و چین هم می‌داند گسترش ارتباطاتش با کشورهای منطقه مانع از ارتباطش با ایران نمی‌شود. چین هم‌زمان که از ایران نفت می‌خرد اما به دنبال بازارهای دیگر هم هست که در این وضعیت صادرات نفتی ایران به چین متزلزل می‌نماید».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «یکی دیگر از دلایل سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان آن بود که کشورهای عربی می‌خواهند علاوه بر آمریکا چین را هم وارد میدان کنند تا این کشور هم به نوعی باعث ایجاد کنترل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود. در این شرایط، اوضاع ایران سخت‌تر می‌شود زیرا به نوعی یکی از شرکای مهمش را به طور نسبی از دست می‌دهد».

بیگدلی در پایان گفت: «حضور چین در منقطه به معنای کاهش حضور آمریکایی‌ها نیست زیرا ارتباط کشورهای عربی با آمریکا وسیع‌تر از این حرف‌هاست که با حضور چین از بین برود؛ به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.