مسابقه ترسناک تسلیحاتی بین ابرقدرت‌ها/ زنگ خطر به صدا درآمد!

گسترش قدرت نظامی کشورهای آمریکا و چین خبر از خطر یک «مسابقه تسلیحاتی جدید» می‌دهد.

به گزارش تازه‌نیوز، اکونومیست نوشت: خطر یک مسابقه تسلیحاتی جدید، نه تنها بین آمریکا و روسیه بلکه بین آمریکا و چین نیز وجود دارد.

موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای مینوتمن و تریدنت در نزدیکی اوماها حوالی مقر فرماندهی استراتژیک آمریکا- که مسئول زرادخانه هسته‌ای ترسناکش آمریکاست- مستقر شده‌اند. در داخل مقر نیز پرسنل استراتکام می‌گویند که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین «وضعیت جنگی» گرفته‌اند و مراقب نشانه‌هایی هستند که ممکن است حکایت از احتمال عملی شدن تهدیدهای ولادیمیر پوتین مبنی بر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای داشته باشد. برای دریاسالار چارلز ریچارد فرمانده استراتکام جنگ اوکراین نشان از دوران جدیدی دارد که قدرت‌های بزرگ را وامی‌دارد از سلاح‌های هسته‌ای برای تهدید و اجبار رقبا استفاده کنند. با این حال خود او در همین اواخر گفته که «این کارها تنها به نوعی مرحله گرم کردن است و اتفاق بزرگ به زودی از راه خواهد رسید- و تا آزمایش قدرت‌های بزرگ زمان زیادی نمانده است».

آخرین گزارش سالانه پنتاگون در مورد قدرت نظامی چین که در ۲۹ نوامبر منتشر شد، حکایت از این می‌کند که منظور از آن اتفاق و آن قدرت بزرگ، چین است که به سرعت در حال افزایش ذخایر هسته‌ای خود است- و کلاهک‌های هسته‌ای خود را از حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلاهک در ابتدای دهه گذشته تا سال ۲۰۳۵ به حدود ۱۵۰۰ کلاهک افزایش خواهد داد. (نمودار را ببینید). رویکردی که باعث خواهد شد زرادخانه چین به زرادخانه‌های آمریکا و روسیه نزدیک‌تر شود- که تسلیحات هسته‌ای استراتژیک دوربردشان طبق معاهده شروع جدید بیش از ۱۵۵۰ کلاهک استقراریافته است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این دو کشور برخلاف چین هزاران کلاهک ذخیره شده و البته هزاران سلاح هسته‌ای کوتاه‌برد نیز دارند.

بیشتر بخوانید:

جنگ سرد، که در آن آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی هر کدام با ده‌ها هزار بمب اتمی همدیگر را تهدید می‌کردند، به اندازه کافی ترسناک بود. در عصر جدید، آمریکا نه تنها با روسیه، بلکه با چین نیز روبروست. در این میان سلاح‌های جدید- از جمله موشک‌های مافوق صوت که به سختی قابل شناسایی و سرنگونی هستند و البته تسلیحات فضایی و سایبری که سیستم‌های فرماندهی و کنترل را تهدید می‌کنند- ممکن است تعادل هسته‌ای را بر هم بزنند. البته واقعیت بدتری هم وجود دارد و آن این که در سال ۲۰۲۶ توافق‌های چند ده ساله کنترل تسلیحات ممکن است به پایان برسند. این یعنی رقابت تسلیحات هسته‌ای جدیدی در راه است. با این که بسیاری فکر می‌کنند که این رقابت مدت‌های مدیدی است که آغاز شده است.

دریاسالار ریچارد سال گذشته زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآورد و گفت که چین در حال ایجاد یک سکوی پرش استراتژیک است. امروز او یک هشدار دیگر می‌دهد و می‌گوید که آمریکا در حال شکست در رقابت نظامی است: «در شرایطی که در حال ارزیابی سطح بازدارندگی خود در برابر چین هستیم، کشتی به آرامی در حال غرق شدن است». جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید ایالات متحده یک «دهه سرنوشت‌ساز» پیش‌رو دارد. دولت او حتی در انبوه اسنادی که در زمینه سیاست امنیت ملی در پاییز امسال منتشر کرده؛ روسیه را به عنوان تهدید حاد و چین را به عنوان چالش عاجل طبقه‌بندی کرده است.

تا دهه ۲۰۳۰، ایالات متحده برای اولین بار در تاریخ خود با دو قدرت هسته‌ای بزرگ به عنوان رقبای استراتژیک و دشمنان احتمالی روبرو خواهد شد. این امر فشارهای جدیدی بر ثبات آمریکا و چالش‌های جدیدی در زمینه بازدارندگی، تضمین، کنترل تسلیحات و کاهش خطر ایجاد خواهد کرد».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.