پوتین برنامه‌اش برای ایران را اعلام کرد

پوتین اعلام کرد: همکاری‌ها با ایران را افزایش می‌دهیم.

به گززارش تازه‌نیوز، سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور روسیه با عنوان «وضعیت کشور» بیشتر متمرکز بر تحولات عملیات نظامی این کشور در اوکراین و انتقاد از سیاست‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا در عرصه بین‌الملل بود.

به نقل از مهر، سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با عنوان «وضعیت کشور» امروز سه‌شنبه در پارلمان این کشور در حال برگزاری است.

پوتین در آغاز سخنرانی خود گفت: سخنرانی امسال در پرتو تغییرات و تحولات ریشه‌ای و تاریخی انجام می‌شود که بر سرنوشت کشور و ملت ما تآثیری بسیاری دارد.

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد تمرکز اصلی سخنرانی امسال پوتین بر عملیات نظامی این کشور در اوکراین است. وی در توجیه آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین گفت: ما تمام ابزارهای ممکن برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسئله اوکراین را به کار بردیم. وعده‌های حاکمان غرب، جعلی و به دروغی ظالمانه تبدیل شد. رژیم اوکراین مشکلات مردم دونباس را حل نکرد، بلکه صرفاً با زمان بازی کرد و به ترورهای سیاسی روی آورد.

این مطالب را هم ببینید:

وی در ادامه با اشاره به تلاش آمریکا و کشورهای غربی برای ارسال سلاح به اوکراین حتی قبل از شروع عملیات ارتش روسیه افزود: کشورهای غربی گردان‌های ملی اوکراین (آزوف) را آموزش داده و آنها را تسلیح کردند؛ کی یف پیش از عملیات ویژه با غرب درباره تامین سلاح مذاکره کرده بود. قبل از شروع عملیات، مذاکراتی درباره تامین تسلیحات برای اوکراین در جریان بود؛ ما تلاش‌های رژیم کی‌یف برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را به یاد داریم.

پوتین در ادامه تأکید کرد: روسیه قاطعانه منافع خود را دنبال می‌کند؛ جهان نباید به کشورهای متمدن و دیگر کشورها تقسیم شود.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه «هیچ کشور دیگری در جهان به اندازه آمریکا، پایگاه نظامی خارج از کشورش ندارد» گفت: ما از خانه و جان مردم محافظت می‌کنیم، اما هدف غرب تنها قدرت نامحدود است. اتهامات علیه روسیه برای این است که همه فراموش کنند آمریکا و کشورهای غربی با فرو بردن کل مناطق در هرج و مرج، چه کرده است.

به گفته پوتین «غربی‌ها تاکنون برای کمک نظامی به اوکراین، ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند و این روند همچنان پرشتاب است. کشورهای غربی بودند که اوکراین به‌بردگی‌گرفته‌شده را برای یک جنگ بزرگ آماده می‌کردند و امروز به آن اعتراف می‌کنند (اشاره به اظهارات اخیر مقامات ارشد فرانسه و آلمان درباره نمایشی‌بودن توافق مینسک برای زمان‌خریدن و مسلح‌کردن اوکراین.)

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از سخنرانی خود به تحریم‌های غرب علیه روسیه و مقاومت اقتصاد این کشور در برابر تحریم‌ها گفت: غرب تلاش می‌کرد جامعه روسیه را از درون بی‌ثبات کند، اما شکست خورد؛ پرداخت‌های ما به دلار کاهش نیافت. اقتصاد روسیه نشان داد بسیار منعطف‌تر و مقاوم‌تر از آن چیزی است که غرب موقع اعمال تحریم‌ها تصور و پیش‌بینی می‌کرد.

وی دراین‌باره افزود: آنهایی که روسیه را تحریم کردند، خود را تنبیه کردند؛ تورم کشورهای آنها افزایش یافت، اما روسیه را بابت آن ملامت کردند. سهم روبل در مبادلات تجارت خارجی روسیه دو برابر شده است و با در نظر گرفتن ارزهای کشورهای دوست بیش از دو برابر شده است.

پوتین با اشاره به هدف آمریکا و غرب از اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه گفت: تحریم‌ها علیه روسیه تنها ابزار هستند و همان‌گونه که سران غرب اعلام کرده‌اند هدف از این تحریم‌ها، رنج‌دادن به مردم روسیه است. آنها می‌خواهند مردم ما رنج و درد بکشند تا جامعه‌مان را از درون بی‌ثبات کنیم. اما محاسبات آنها درست از آب درنیامد.

پوتین در ادامه گفت: روسیه توجه ویژه‌ای به توسعه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب خواهد داشت و این فرصت‌هایی برای روابط با هند، ایران و پاکستان است. همکاری‌ها و روابط دوستانه با ایران، هند و پاکستان را افزایش می‌دهیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.