چشم امید کشور به نفت؛ از خودروسازی، لوازم خانگی و سایر بازارها آبی گرم نمی‌شود

ایران یک کشور نفت خیز است و ادعایی غیر از مزیت داشتن تولید نفت ندارد. خودروسازی، لوازم خانگی، گردشگری و سایر بخش های اقتصادی اوضاع و احوال مشخصی دارند و واقعیت های حاکم بر این حوزه ها بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، اوضاع اقتصادی خوب نیست اما راه حل آن روشن است که مسئولان دولتی باید طبق یک سیاست مدون امور اجرایی را پیش ببرند؛ نه آنکه هر روز پیامی به جامعه بدهند و فردا نقض آن نمایان شود.

به نقل از نامه‌نیوز، آلبرت بغزیان  درباره نحوه هزینه کرد پول نفت گفت: ایران یک کشور نفت خیز است و ادعایی غیر از مزیت داشتن تولید نفت ندارد. خودروسازی، لوازم خانگی، گردشگری و سایر بخش های اقتصادی اوضاع و احوال مشخصی دارند و واقعیت های حاکم بر این حوزه ها بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به درآمدهای کشور از حوزه معادن و نفت و گاز و فرآورده های آنها افزود: در حوزه نفت می گویند «خام فروشی نکنیم»، آیا توانستیم به این مسئله عمل کنیم، طبیعتا روشن شدن پاسخ نیاز به بررسی دارد. هر از چند گاهی اضطراری پیش می آید و کل عرصه خبر پر می شود از تأکیدات کارشناسان و مسئولان بر تقبیح خام فروشی نفت و اینکه باید برای صنعت نفت ارزش افزوده ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

این فعال اقتصادی یادآور شد: به محض آنکه اضطرارها کنار برطرف یا کمرنگ شوند، آن همه تأکید و توصیه کنار می روند و دوباره خام فروشی رویکرد اصلی در صادرات نفتی قرار می گیرد بنابراین گویا قرار نیست این مسئله حل شود چون اعتقاد و باور وزرای نفت دولت های مختلف به خام فروشی نفت بوده است چون زودتر به پول می رسند، ضمن آنکه بازار فرآورده های نفتی نیز مثل نفت نیست. اگر تأکید بر تولید بنزین داریم، آمارها نشان می دهد که تولید بنزین کشور جوابگوی نیاز داخلی نیست بنابراین بنزین را نیز باید وارد کنیم.

وی با بیان اینکه کشور به پول نفت و گاز نیاز دارد و این دو محصول جزء انفال محسوب می شود، ادامه داد: مدیریت هزینه کرد درآمد نفت و گاز با دولت است. دولت پول نفت و گاز را برای عمران و آبادانی کشور خرج می کند. اگر به دولت اعتقاد داریم طبعا باید تشخیص او را هم در هزینه درآمد نفتی بپذیریم اما بررسی نحوه هزینه کرد درآمد نفتی توسط دولت نشان می دهد که تا به حال تشخیص خوبی در این حوزه نداشته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود مناطق محروم و کم برخوردار، گفت: دولت باید عُرضه خرج کرد پول نفت را داشته باشد. حال این سئوال پیش می آید که آیا می شود کشور را بدون نفت اداره کرد؟ بله خیلی کشورها نفت ندارند و با مالیات دخل و خرج کشورشان را جور می کنند، حتی برخی کشورها با وجود داشتن نفت، سهم درآمدشان از مالیات را زیاد می کنند تا پایه اصلی اداره کشور بر مالیات باشد و پول نفت صرفا برای عمران و آبادانی کشور هزینه یا برای نسل های آینده ذخیره شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.